/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
biler og udlandet
Fra : missjosephine
Vist : 1624 gange
100 point
Dato : 02-05-07 10:58

hej
nu har jeg spurt tre forskellige kontorer om HVAD ER EN GRÆNSENUMMERPLADE? men stadig ingen har fortalt mig det......er der en herinde, der kan fortælle mig dette.......

ydermere, så får jeg forskellige svar fra de forskellige myndigheder, færdselsstyrelsen, rigspolitiet og ministeriet...jeg spørger om at ha min bil med til udlandet i de to år jeg i første omgang skal være væk....tre forskellige svarmuligheder...lidt forvirrende.
jeg er ikke interesseret i at afhænde min elskede bil, før jeg ved, om jeg efter to år vil blive boende dernde......så tar jeg hjem med den og sælger den...kan få en dernede magen til for 12000 kr., men indtil da, vil jeg gerne beholde den....
er der nogen der har viden om og evt. selv erfaring med at ta sin bil med til eu-land for en længere periode....det drejer sig om Italien...
det er jo lidt surt at gå af med sin bil,har kun haft den i 8 mdr., hvis nu jeg finder ud af, at jeg alligevel ikke kan finde ud af at bo dernede.....

KUN kompertente svar ønskes fra filk med REEL erfaring om emnet.
en kommende emigrant......min missers mor.........

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 02-05-07 11:41

Du har svaret her:
http://nrpl.dk/export.php

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-07 12:03

Citat
KUN kompertente svar ønskes fra filk med REEL erfaring om emnet.

Det har jeg så ikke, men henviser til denne side

http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=63

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-05-07 13:41

Jeg synes du skal spørge på motorkontoret om der gælder de samme regler for personbiler som for autocampere, som man kan få på grænseplader hvis man kan dokumentere at man er udflyttet af DK i en længere periode

http://www.dk-autocam.dk/H-Autocamp/HU-Grensepl.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-05-07 13:48

Forresten er alternativet, at du skal have bilen omregistreret på italienske plader når du er flyttet derned.....men så er der noget med, at der kræves italiensk moms af bilens værdi.

Jeg vil egentlig råde dig til, at afmelde din bil herhjemme, få den opmagasineret et eller andet sted og så købe en anden billig bil når du kommer til Italien....

mvh dova

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-05-07 14:38

http://www.workindk.dk/Bil_ud_af_Danmark
Prøv også at se denne.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 02-05-07 19:40

dova.....
problemet er netop, at motorkontoret er et af de steder jeg har henvendt mig og et af de tre forskellige svar jeg har fået....
jeg vil netop ikke omregistrere i det tilfælde at jeg ikke alligevel vil blive boende dernede..hvis jeg gør det efter de to år jeg har givet det chancen, så blir den afmeldt herhjemme og solgt til min køber jeg allerede har. det er en ret fed bil, som jeg har ønsket mig længe og kun har haft i 8 måneder og stor konfortabel og virkelig skøn at køre i....en audi, en ønskedrøm....så det vil jo være lidt øv allerede skulle af med den og så hvis jeg alligevel ikke vil bo dernede.
jeg har heller ikke råd til at købe en anden bil lige nu..kun hvis jeg flytter permanent efter to år og sælger min andelslejlighed, så er der gysser i lommerne......til en ny god bil....
kan du følge mig...?
hej fra miss.j.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-05-07 07:53

Det er jo egentlig ikke det danske motorkontor tænker jeg...

Grænseplader er til biler der ejes/føres af udlændinge i DK (eller danskere emd fast adresse i udlandet og midlertidigt ophold i DK).

Det danske motorkontor har jo ikke rigtig indflydelse på de italienske myndigehders syn på at lade dig køre i en dansk indregistrerert bil i Italien, så det er vel de italienske autoriteter på området der kan give dig et svar

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-05-07 07:54

Som skrevet i per_jacobsens link

Citat
De ovenstående regler har alene relation til de danske forhold (afgifter) og siger intet om, i hvilket omfang der lovligt kan køres på gyldige danske grænseplader i udlandet. Om dette kan ske, afhænger af flere ting: dels karakteren af vedkommendes ophold (fast bopæl, midlertidigt ophold, ren turisme m.m.), dels af hvilket land der er tale om.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-05-07 07:55

Undskyld, det var ans's link

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-07 21:05

Citat
jeg vil netop ikke omregistrere i det tilfælde at jeg ikke alligevel vil blive boende dernede

Ja, men omregistrere slipper du jo ikke for,heller ikke selv om du kan få den på grænseplader.

Så er det du egentlig skal vide, jo sådan set kun, om det er muligt at du som bosiddende i Italien kører rundt i en dansk indregistreret bil.........så skal du bare have sendt opkrævning for vægtafgift og forsikringderned.....men det er sgu langt at køre, såfremt bilen skal til periodisk syn i den 2 års periode

Det eneste sted jeg lige kan komme i tanke om hvor du muligvis kan få hjælp til at få oplyst om du kan bo i Italien med en dansk bil , er på den italienske ambassade.

Den Italienske Ambassade

Gammel Vartov Vej 7
2900 Hellerup

Tlf.: 39 62 68 77

mvh dova

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-05-07 22:02

til dova...tak ......men den italienske ambasade har jeg i andre forbindelser henvendt mig til adskillige gange og de gider simpelthen ikke svare en på de spørgsmål man sender til dem....eller også får man først svaret flere måneder efter man har skullet bruge dem., har prøvet flere gange...
men man skulle da mene, at der er andre i danmark, der midlertidigt er udenlands i et eu-land, f.ex i forbindelse med arbejde eller lign....og derfor heller ikke sælger deres bil for en kortere periode....hvor er de mon henne her på kan-du, der har prøvet dette...de må da for søren være et sted....?
iøvrigt har et af de tre forskellige svar jeg har fået, været et i retningen af det med synet....men jeg kommer jo til dk. i mellemtidsperioden, så det ville ikke blive noget problem....og forsikringen skal jo betales under alle omstændigheder..
i italien bataler man for at køre på motorvejene og dermed vejafgifterne....så skulle jeg ien kortere periode betale for det herhjemme, betyder det ikke så meget....bare jeg ikke skal af med "olympia" allerede nu....
god weekend..........
missers mor

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-07 13:28

Citat
og de gider simpelthen ikke svare en på de spørgsmål man sender til dem

HVAD er egentlig dit problem.... ???????

Du får den da bare registreret der hvor du skal hen....

Da bilen bliver exporteret får du en del af afgiften tilbage...

Kommer du retur efter 2 år betaler du bare afgift igen....

Er bilen "smadret" i mellemtiden - har du sparet de penge.....

Du kan IKKE få grænseplader hvis du flytter permanent....

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 05-05-07 16:44

og refi er som altid dum og negativ at høre på...ikke noget nyt, selvom jeg har frabedt mig al henvendelse fra ham, indtil han kan komme med noget ordentligt i stedet for evig og altid være dum at høre på....LÆS MIT ? refi, så ser du svaret....på det du stiller.....er du virkelig inde på alle sider herinde..? det er ligegyldigt hvilket ? man sender, så er du på farten....har du ikke andet at foretage dig.....
mvh...miss.j

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-05-07 23:30

Citat
har du ikke andet at foretage dig

Jo....

Hjælpe de Kandubrugere der er VÆRD at hjælpe....

Citat
og refi er som altid dum og negativ at høre på

Citat
i stedet for evig og altid være dum at høre på

Hvem er det lige der er dum

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 06-05-07 01:18

det er dig refi...du kører og kører og kører, men kommer ingen vegne.....du blander dig og blander dig og blander dig..i alle mulige ting og sager, som du overhovedet ikke er kompertent til at blande dig i....
alle de gange du har svaret på mine spørgsmål, har de udelukkende været negative og ubehagelige....og til ingen verdens nytte.....så atter engang....lad venligst være med at spilde min tid på alle dine urelevante såkaldte hjælpsomme svar....de er ikke mig til hjælp og har ikke været det én eneste gang....du udfylder jo kun din tid med ligegyldigheder og tidsspilde...kan jo se det mange andre steder herinde også....alle de grimme svar du gir.....
du er ikke til hjælp nogen steder....du er negativ og konstruktivløs.........
meld dig ud af foreningen og udfyld dog din tid med noget mere fornuftigt end sidde dagen lang og spilde andres tid.......så atter engang...lad mig være i fred...og lad være med at kommentere mine spørgsmål....pleace....jeg har bedt dig om det tusinde gange, men du forstår det åbentbart ikke....du gør dig jo selv til grin......jeg kan ikke bruge dig til noget som helst...........
der er mange fornuftigere folk herinde, hvis svar der er tusind gange bedre end dine....
slut.........................................min missers søde mor.................................j.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 06-05-07 10:03

Kompetence er jo et vidt begreb .

Kender man ikke svaret på et spørgsmål kan det jo være svært at vurdere om et svar er kompetent .

Ser du bort fra din antipati mod "refi" vil jeg mene at svaret er det der mest rigtigt .

Mvh.muldvarp1

Ps. Jeg mener da at jeg selv er kompetent .

Pps. Jeg er ikke ven med "refi" .

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-05-07 10:21

Citat
konstruktivløs

Kunne man kalde det destruktiv???

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-05-07 10:26

Omkring dit problem med at det tager lang tid at få svar på dine spørgsmål fra den italienske ambassade, så er der kun en ting at sige..... :

Benvenuto in bella Italia

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 06-05-07 10:42

når refi nu ikke kender svaret....så skule ahn lade være med at prøve på at svare på det....han er altid alle steder, med svar der ikke er svar på noget, men udelukkende negative ord.....og så skal han lære at æse det der blir spurt om, han læser kun det halve.....
jeg beder jo ikke om hans løsagtige svar, men fra personer der kender til svaret og evt.hvor jeg kan henvende mig og få yderligere oplysninger....
hver eneste gang jeg har et spørgsmål inde her, så dukker han op med et eller andet ubrugeligt....det er altså tisspilde...og hans svar her er lige så ubrugeligt som andre af hans svardu kan jo selv læse her også, om at han spør hvad egentlig mit problem er ...han læser ikke det man spør om....
og ....jeg skal ikke af med min bil.det er jo det jeg prøver at fortælle.
jeg ved jo ikke om jeg vil forblive i italien efter mine to års prøvetid....og som jeg skriver....HVIS jeg blir boende dernede, så rejser jeg tilbage til DK og sælger hende til min køber og køber en anden bil i italien....
helt ærligt...det er da ikke så indviklet at forstå mit spørsmål.....
det handler om at kunne beholde min dejlige bil indtil jeg evt. finder ud af at jeg blir dernede....efter to år.....det er de to år jeg kan fremleje min lejlighed.....
god søndag...missers mor....

Kommentar
Fra : rejseren

Dato : 06-05-07 11:16

Svaret har du egentlig fået flere steder fra.
Du må KUN køre med nummerplader fra det land hvor du har bopæl (i det pågældende land).
Dette uanset DIN nationalitet.
Altså bor du i Italien hedder det italienske plader INDTIL du forlader landet.
Til gengæld må du så også køre med disse plader i DK (sålænge du bor dernede)
Grænseplader er beregnet til herboende der er midlertidig udstationeret (længere periode) fra f.eks. et dansk firma.
Ferie o.lign. giver IKKE ret til grænseplader.

Så en folkeregisteradresseændring til Italien bevirker du KUN må køre på italienske nummerplader i Italien.

Flere har givet dig svaret (incl. refi) - afmeld bilen.

Køb en anden i Italien eller medbring den afmeldte bil og få den registreret i Italien.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-05-07 11:51

Jeg har læst på flere sider og det ser ud til, at du kun kan køre på grænseplader i 1 år i Italien, så skal bilen omregistreres.

Du har skrevet til den Italienske Ambassade, men hvorfor ikke skrive til den Danske Ambassade i Rom

Citat
Biler

Det danske EU-kørekort samt kørekort af kreditkortmodellen er gyldige i Italien efter registrering ved det italienske motorkontor.

Der kan køres i højst et år på danske nummerplader, herunder grænsenummerplader. En dansk statsborger, der flytter til Italien med henblik på arbejde og/eller længerevarende ophold, og som medbringer en bil på danske grænseplader, skal efter ankomsten henvende sig til det lokale toldkontor for at få udstedt en "Bolletta Doganale" efter betaling af IVA (moms).

Indregistrering sker hos det lokale motorkontor "Motorizzazione", tlf. i Rom 06 81 691. Det vil oftest kunne svare sig at benytte sig af et bureau, f.eks. et "Agenzia per pratiche automobilistiche". Automobile Club Italia i Rom har tlf. 06 51 49 71.

http://www.ambrom.um.dk/da/menu/Borgerservice/FastOpholdIItalian/

http://www.ambrom.um.dk/da/menu/OmOs/AmbassadensMedarbejdere/?WBCMODE=PresentationUnpublished

Det kan da være, at de er hurtigere til at svare

God tur til Italien.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-07-07 12:30

jeg synes ikke rigtigt jag har fået noget reelt og brugbart svar på mine ?
bl.a HVAD ER GRÆNSENUMMERPLADER...jeg skal ikk evide om je gmnå køre på dem eller noget andet.....man bare HVAD ER FOR NOGEN og hvad bruges de reelt til......
stopper dette spørgsmål, da jeg i stedet for alt det bøvl med ikke kunne køre mere end et år dernede med min dejlige bil, så sælger jeg den til min køber herhjemme efter at ha brugt den til at flytte med.....og så købe rjeg en god brugt bil dernede, som kan holde i de 2 år jeg har som prøvetid(måske e peugeot 206 sw,hdi) og hvis jeg så vælger at blive boende, så køber jeg den dejlige nye bil, jeg rigtig gerne vil ha'....peugeot 306sw,hdi., som kommer på markedet til efteråret.biler er jo så dejlig billige dernede.....
tak for alle svarene....miss j

Annuller spørgsmålet
Fra : missjosephine

Dato : 03-07-07 12:30

se ovenstående svar....
miss.j