/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Min cykel knirker fra bagtøjet
Fra : jdynastiet
Vist : 2122 gange
300 point
Dato : 25-04-07 15:58

Jeg har en mountainbike med 21 udvendige Shimano gear.

Når jeg træder (lidt) hårdt i pedalerne er det som om det "klikker" eller knirker fra baghjulet

Nogen der ved hvad det kan være. Cyklen er ellers velholdt !!!

mvh
Jdynastiet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 16:01

Smør kæden.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-04-07 16:11

Læg mærke til om dine tandhjul er runde og ikke ovale i tandhulningerne.
Se efter om kæden forsøger at "ride" op mod tandspidsen og ikke falder helt på plads i tænderne.

Hvis - så er kæden slidt og bør udskiftes.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 25-04-07 16:15

Ja og husk at skifte de bageste tandhjul samtidig med kæden...ny kæde og gamle tandhjul= knirkelyde

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-04-07 17:07

Du har nok fået det rigtige svar. Kæde og bagerste tandhjul. Cyklen er velholt siger du - jamen dig, hvad med dig er du for tung, så er det måske sedelen der knirker=

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-04-07 19:13

Eller så er du lidt for gumpetung.

Accepteret svar
Fra : Yatowi

Modtaget 300 point
Dato : 25-04-07 20:49

Du skriver ikke om det er hele tiden den gør det. Udvendige gear har det mad at knirke hvis du kører i "yderstillingerne", dvs. hvis du f.eks. kører på den store klinge foran og det samme bag. Så får kæden et lidt skævt træk, som gør at den knirker......

Godkendelse af svar
Fra : jdynastiet

Dato : 27-04-07 12:51

Kæden ser ikke slidt ud (og jeg er heller ikke specielt tung). Jeg tror det kommer fra gearene, men det hjælper lidt når jeg kører i midterstillingen....

Det er mest når jeg træder hårdt....

Jeg prøver en ordentlig gang smøring og justering af gear