/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
linolie og grunding
Fra : jorael
Vist : 3099 gange
200 point
Dato : 21-04-07 22:15

Efter en del overvejelser har besluttet, at vores nye lærketræs altan skal males med en linolie maling. Kan man efter behandling med et svampebekæmpelsismiddel anvende en træbeskyttelse som grunder, der indeholder: linolie, alkydharpiks, naphtha (råolie), fungicid og transparente farvepigmenter. Det afgørende er, at grunderen ikke danner film, mener jeg, for så kan linoliemalingen ikke trænge ind.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-04-07 22:46

roblemer med terrasser af lærk

Træbranchens Oplysningsråd (TOP) har fået rigtig mange forespørgsler på behandling af lærketræsterrasser og især skimmelbegroede terrasser i løbet af sommeren.

Begroningerne kommer også på terrasser behandlet med træolier og linolieprodukter med fungicidindhold, og i særlig grad på overflader behandlet med rene træ- og linolietyper, meddeler TOP.
Lærk følsom overfor skimmelangreb

Forklaringer er at ubehandlede lærketræsoverflader er i mange tilfælde er mere følsomme overfor skimmelangreb end tilsvarende af fyr og gran, og det gælder især på vandretliggende overflader som f.eks. terrasser.

Normalt løser man problemet med en omhyggelig grunding og slutbehandling med en pigmenteret træbeskyttelse eller dækkende maling som fx. på facader. Men en tilsvarende behandling med pigmenterede træolie eller linolie løser ikke problemerne på lærketræsterrasser.

Ovennævnte er en brugsvejledning til forhandlere af maling.
Jeg vil anbefale dig at bruge terrasse olie med et højt indhold af farve pigmenter, f.eks farven nød.
Jeg har selv en terrasse i lærk som har fået grunder og linolie, den er grå efter et år og skalnu slibes ned og have ovennævnte.

Kommentar
Fra : join

Dato : 21-04-07 23:43

hej,
vi har lige haft en diskussion om linolie og diverse ...
http://www.kandu.dk/spg103339.aspx

læs lidt her og se om der er noget der kan bruges
join

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-04-07 03:01

Naphta er ikke råolie men en destillationsfraktion, som er tæt på det, som vi ellers kalder benzin. Ikke at forveksle med motorbenzin.
Dampene fra naphta er bestemt ikke sunde. Jeg ville ikke sidde på en terasse med sådan noget i det første måneds tid efter behandlingen.

Det er i forbindelse med malingsprodukter bare en dårlig fortynder, som fordamper under tørringen og derfor ikke har nogen konserverende effekt. Det modvirker måske direkte at andre dele trænger ind og bliver i træet.
Det er overtro at midler, man smører udenpå træ, kan trænge dybt ind og konservere det. Kun i endetræ på langs ad årene, kan man få nogen indtrængning.

Transparante farver kanse ganske pæne ud i begyndelsen. Men man skal gøre sig klart, at de ikke beskyter malingen og træet ret meget mod lysets nedbrydning af overfladen. Det er en smag sag om man så kan lide den naturlige patina som overfladen så får.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-04-07 03:36

fungicid er svampehæmmer

Kommentar
Fra : join

Dato : 22-04-07 08:11

Er helt enig med Transor...
jeg kunne måske lige tilføje...
Citat
Transparante farver kanse ganske pæne ud i begyndelsen. Men man skal gøre sig klart, at de ikke beskyter malingen og træet ret meget mod lysets nedbrydning af overfladen. Det er en smag sag om man så kan lide den naturlige patina som overfladen så får

Tranperante farver - modsat farver med pigment - beskytter dårligere, fordi pigment i sig selv udgør en beskyttende faktor mod solens uv-stråling.

Så skulle man tro at meget pigment er bedst... MEN heldækkende tykke udendørs-malinger, beskytter dog dårligere end de tyndt-flydende: Fordi når de ad åre - boble aktigt slår fra / skaller lidt - , som maling nu gør, laver små lommer - altså hulheder mellem veddet og den tykke maling, hvor vand kan ansamles, og altså holde på fugt (og det var jo den man gerne ville slippe af med!!!).

Bedst er tyndt-flydende-oliebaserede, der smøres på ofte. De tyndtflydende, har nemlig mulighed for at sive ind i de små sprækker, der altid kommer i overfladebehandling.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 22-04-07 08:21

Tak for jeres svar; jeg har ikke givet oplysninger nok. De vandrette gulvbrædder på altanen er af ædeltræ, der er ikke et problem, de får ædeltræsolie. Det er kun de lodrette tykke firkantede stolper, der bærer altanen, der af lærketræ; de skal male hvide. Der er stærk sol, blæst og regn på det sted. Jeg er træt af , at al mulig anden maling (som jeg har prøvet på vinduerne samme sted på huset), som regel skalder af efter et par år. Så nu vil jeg på stolperne forsøge med hvid linoliemaling. Den lange tørretid og vanskelige påsmøring klarer jeg nok. Naturligvis skal der værre fungicid i linoliemalingen. Men tager linoliemalingen skade af den grunder, jeg skrev om? (Eller skal jeg holde mig til grunding og så en gang hvid gori eller hvid pinotex classic ovenpå?)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-04-07 08:58

Gori grunder og så Gori Tansparent (den dækker men man kan se årerne) eller gori heldækkende. Det kan du bruge. Gør du det ordentligt kan du rense med husrens hvert år og farven holder sig.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 22-04-07 09:39

Og så en oplysning til; den grunder , jeg skriver om, er den meget billige fra ALDI (Jern & Fix har den vist også). Min erfaring er, at mange varer fra ALDI faktisk er gode; avancen er blot (meget)mindre.
Formig ligner det nu grunding med olie efterfulgt af maling, begge dele med enten gori eller linolieprodukter. Har nogen erfaringer med begge dele eller en af delene på udsatte lodrette flader?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-04-07 10:32

Du kan godt bruge den grunder fra Aldi. Med den fortynder tyder det på at prisen har vejet tungt ved sammensætningen. Det afgørende er hvor meget Alkydharpiks (dårlig oversættelse fra tysk) der er i. De billige grundere er uden meget tørstof, og så er de ikke så drøje og billige enda.

Min erfaring er at det bedste og mest holdbare slutprodukt du kan få er Dyrups dækkende træbeskyttelse. Den er dyr men holder efter grunding og to påføringer med tørring imellem også mellem 10 og 15 år. Den har været solgt under forskellige navne , sidst noget med pinotex. Den er tixotrop, kan tyndes lidt med vand og er meget nem og påføre. Jeg har aldrig oplevet opblæring og vandlommer med den. Fås undertiden på tilbud til en rimelig penge.

Vandlommer under maling sker på vinduer hvis man maler udvendig med en for tæt maling og ikke har malet ordentligt indvendig. Den tætteste maling, skal sidde indvendig i opvarmede rum, ellers får man fugtproblem i vinduets træværk. Det er ligesom med forkert anbragt fugtmembran.

Accepteret svar
Fra : nakgej

Modtaget 200 point
Dato : 22-04-07 12:36

Til Jorael
Jeg må lige komme med en bemærkning til grundere.
Grunding til linoliemaling skal være linolie el. linolieemulsion fordi den ikke danner film på overfladen af træet.
Hvis du har grundet med alkyd (som danner film og bliver hårdt med tiden) kan du godt grunde med linolie, hvis du har afrenset træet godt.
Der hvor der er rester af gl. alkydgrunder skal linoliegrunderen aftøttes efter en times tid, da der ellers vil lægge sig et sejt tyggegummiagtigt lag ovenpå alkydgrunderen.
Når du efterfølgende maler med linolie skal du male meget tyndt ovenpå allkydgrunderen, da indtrængning her ikke er så stor som på den linoliegrundede overflade.
Som ovedregel er fortyndere ikke godt for træværket (naphta, cellulosefortynder, terpentin m.v.)
Overvej også trætjære til træværket, evt. blandet med linolie. Når vi taler om linole til udvendigt brug skal det altid være beskyttet med fungicid.
Trætjære er netop blevet endeligt frikendt ved EU. http://www.morsmaling.dk/group.asp?group=34&sub=0;-)

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 22-04-07 18:38

Tak for svaret nakgej. Og til de øvrige deltagere, der har gjort mig opmærksom på mange ting. Træbeskyttelsen (grunderen) fra ALDI får lov at vente til en anden lejlighed.