/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gamle(rådne!) vinduer.
Fra : horseman
Vist : 4025 gange
200 point
Dato : 19-04-07 15:10

På min gamle jyske ødegård har vinduerne det ikke for godt. Det er lykkedes mig nu gennem 30 år at holde dem ved næsten årlig maling. Nu ser det imidlertid slemt ud(især på nordsiden), megen rådenskab og direkte huller.
Nu kan det ikke nytte I siger "Skift dem ud"; jeg er kun en fattig pensionist. Men har nogen et godt råd, hvor jeg ved hjælp af noget "træpolyfilla" kan fylde huller ud(når det er tørt) og derefter male over? Så jeg kan udsætte forfaldet lidt endnu?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-04-07 15:44

Eller man kan købe brugt.
Eks.vis her, de kan anbefales.
http://www.skave-nedbrydning.dk/

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 19-04-07 15:50

Kære Teil.
Tak for tippet. Siden er virkelig fin og det ligger ikke langt fra min gård. Men jeg har ikke bil, og kan ikke komme dertil. Desuden har jeg ikke håndværksmæssige evner til at skifte vindue. Men som sagt: en nyttig side at kende, tak.

Kommentar
Fra : SgtHansen

Dato : 19-04-07 15:51

Hej!!
Du bliver nød til at alliere dig med en tømrer, der kan sætte nogle "lus" i de stykker af vinduet der er rådnet, derefter giver du det grundingsolie, og maler som hidtil, så holder de i mange år endnu. "Træpolyfilla" eller plastisk træ som jeg vil kalde det, holder ikke til "store" reparationer. Det er garanteret bundstykkerne og de nederste glaslister den er gal med, og det kan sagtens lade sig gøre at reparere så det holder i nogle år (ikke for evigt). Håber det kan bruges og ellers er jeg behjælpelig med flere spørgsmål og svar.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 19-04-07 15:56

Tak til alle hjælpsomme og hurtige folk på kandu. Alliere mig med en tømrer?
Nu kender jeg jo ingen sort, og ellers er vi jo oppe i mange penge. Desuden tror jeg ikke en fagmand ville give sig i kast med de ødelagte vinduer! Det ville i hvert fald tage ham lang tid! Vinduerne skal jo nok skiftes. Jeg prøver bare at skubbe det foran mig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-04-07 15:59

Hvad med en lærling som gerne vil tjene lidt
og praktisere i faget.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 19-04-07 16:14

Kære Teil.
Idéen er såmænd udmærket, men jeg kender hverken nogen lærlinge eller polakker! Desværre. Det er lidt usædvanligt, men jeg prøver at klare mig igennem vha lappeløsninger!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-07 16:46

Hvis ødegården bruges i fyringssæsonen er det vigtigt at vinduerne er malet INDVENDIGT med en tæt oliemaling. Udvendigt kan du bruge noget træbeskyttelse af den billige slags,

Fyld til huller kan du lave af savsmuld, som du tigger dig til ved den lokale maskinsnedker.
Du blander det med noget oliebaseret træbeskyttelse, ( Gori 22 eller lignende)så det får en passende tyk konsistens. kan klæbe og bliver vandskyende.
Additiverne i træbeskyttelsen betyder at det ikke rådner væk de første mange år. Det varer længe inden sådan en masse er gennemhærdet. Derefter overmales med samme slags træbeskyttelse udvendigt.

Det er ikke en rigtig professionel løsning. Men den er billig og let for en amatør.

Kommentar
Fra : join

Dato : 19-04-07 17:06

Hej horseman

Du skriver at du har gamle (rådne!) vinduer, du skriver også at løsningen ikke må være for dyr...

1) Til at fjerne råd med bruger du KONSENTRERET ANTI FROST VÆSKE: ETHYLEN-GLYCOL
Har selv lige købt 2,5L fra statoil til ca. kr.75,-.
Fidusen fandt jeg (huggede??) her på kandu...

KILDE: http://www.kandu.dk/Spg68974.aspx
(citat begynd)
Accepteret svar
Fra : pbp_et
Du kan stoppe den lige på stedet ved fyldigt at pensle glycol (kølervæske) på og omkring (en halv meter væk) det sted, hvor det synlige er. Bemærk, at når svampen er synlig, er det fordi den har spist så meget af veddet, at den synes, den skal til at formere sig. Det, vi ser udefra, er bare "blomsterne". Resten af organismen ligger i form af mycelium inde i veddet. Men Glycolen slår vedsvampe ihjel, og det går hurtigt, for glycole har en ekstremt lille overfladespænding og kan finde igennem uhyre snævre sprækker og blander sig med vand og mange andre væsker i ethvert forhold. Nervøsiteten kan du få bekræftet eller afkræftet ved at rykke eller bøje/stikke en kniv i det angrebne sted. (citat næsten slut)

2) Når så denne svamp er neutraliseret, og frost væsken er indtørret, da kan du PENSLE/MALE med træolie der indeholder svampedræber (fungicid) så veddet er mættet med fedtstof...

3) Spartle ud med gammelgaws vindueskit...

4) Montere metal vinkelbeslag på vinduesfagene - til at stabilisere det lodrette og vandrette træværk, som et vindue består af. Evt. bolt beslagene på med skiver, det er mere stabilt end skrue. Husk at bore for så træet ikke flækker.

5) Mal som du plejer.

Kunne dette være en løsning du kan bruge???

hilsen
join

Kommentar
Fra : join

Dato : 19-04-07 17:17

Hej Transor

den med træsmuld og gori22 den var skii go - den vil jeg skrive bag øret
Tak for den

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-04-07 18:03

http://www.tjenestebank.dk/
Tilmeld dig denne side, og byt tjenester, for der er sikkert noget som du er god til, og gerne vil hjælpe andre med.
Lykke og held med foretagenet.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 19-04-07 19:28

Kære alle.
Det var dog en enormt mængde spændende forslag, som jeg lige må fordøje. Har lidt travlt lige nu, men jeg vender tilbage. Tusind tak til jer alle.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 19-04-07 19:33

Hej Horseman.
Sidste år reparerede jeg nogle af mine vinduer. Jeg fjernede det der var råddent med en skraber og smurte/gennemvædede området med en blanding af linolie og lys trætjære. Efter det var blevet tørt fugning med polyuhrethanfugemasse, som kan overmales. Det har holdt vinteren over og ser meget fin ud. Desværre kan jeg ikke vedhæfte billeder. Der er lidt skjolder efter trætjæren, men det er bagateller i forhold til de rådne vinduer. Olie,tjære og maling købt hos www.morsmaling.dk
Venlig hilsen
Poul

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-04-07 19:40

nakgej du kan lægge billeder på denne side og
et link til siden her.
http://www.peecee.dk/

Kommentar
Fra : join

Dato : 19-04-07 19:47

Ren LIN OLIE uden fungicid, altså svampedræbemiddel, vil jeg STÆRKT FRARÅDE - det giver de mest uhyggelige sorte mug-pletter i første omgang, og efterhånden sortner veddet i råd!!!

Brug kun træolie med fungicid, altså svampedræbemiddel, eller olie-baseret-gori-agtigt-noget. Fås fx. i jem&fix i stort og prisbilligt udvald

join

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-04-07 19:49

Ren linolie beskytter ikke spor, som join også siger.
Vi bruger linolie blandet med mineralsk terpentin.

Kommentar
Fra : join

Dato : 19-04-07 20:04

teil hvis det er til udendørs, så får du stadig et problem når din terpentin fordamper. Er det til køkkenbordet er det fint men udendørs skal der fungicid i!! Altså være et eller andet olie-baseret-nams-med-eller-uden-pigment til udendørs. Det er i hvert fald min erfaring.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-04-07 20:06

ok join
Det vil jeg huske.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-07 20:10

Der har nogle år været en dille med linolie til alt. Det hed i gamle dage fernis og er ikke holdbart.
Råd og mug svampe og bakterier elsker linolie.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 19-04-07 20:11

Når linolie er blandet med trætjære er olien beskyttet, men for en sikkerheds skyld kan man i dette tilfælde med held bruge linolie med fungicid, og det er korrekt linolie der ikke er beskyttet mod skimmelsvampe, må for alt i verden ikke anvendes udendørs. Jeg må prøve det med billeder. Det er ikke rigtigt at linolie ikke beskytter. Linolien trækker dybt ind i træet og hærder. Det bevirker at vand (fugt) ikke trænger ind i træet, og kan hjælpe svampesporer til at udvikle sig. Jeg vender tilbage med link til billeder.
Poul

Kommentar
Fra : join

Dato : 19-04-07 20:25

Transor du er helt inde på den rigtige linie - jeg er helt enig. Og uden secativ (op-tørrings-middel) så står det og er en vådhed i sig selv. På en solvendt sydside hvor alt svitses væk er der måske ikke det store problem - men på alle andre sider hvor sol er sparsom og skygge og fugt udbredt, da rådner alt lifligt - og det værste er at man næsten ikke kan gøre det godt igen, der findes ikke rigtigt noget viskelædder...

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 19-04-07 20:36

Hej igen.
Så er der link til de lappede vinduer. Nu er de jo lidt beskidte p.gr.a. blæsten, men de skal nok holde nogle år.
http://peecee.dk/?id=40598
http://peecee.dk/?id=40599

Venligst
Poul

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 19-04-07 20:44

Lige for en ordens skyld. Linolie er olien fra pressede hørfrø.
Linoliefernis er linolie der er kogt sammen med lidt sikkativ, derved stærkt forbedrede tørreegenskaber. De forbedrede tørreegenskaber gør så også at olien ikke trænger så langt ind i træet.
Poul

Kommentar
Fra : join

Dato : 20-04-07 11:19

Hej horseman

Der er lige én ting, der falder mig ind ... For der er jo lige det dér med FORSIKRING... og, og, og..

Jeg ved ikke, hvordan du er forsikret, men lad os lige repetere for god ordens skyld....

FORSIKRING bakker ud/ dur IKKE / går i u-due, hvis din vedligeholdelse har været i MANGELFULD!!!

Herudover,, hvis dit forsøg på udbedring af en skade, har været HÅNDVÆRKSMÆSSIGT U-KORREKT UDFØRT, bakker forsikringen også ud...

Som udgangspunkt er en god tommelfingerregel: At forsikring kun kan tegnes, hvis forsikringsselskabets risiko er 0 (=nul). Hvis forsikringsselskabets risiko er større end nul - og de alligevel overhovedet gidder at røre ved det - skrives risikoen ind i polisen som: Med forbehold for xxxx; Med forbehold for yyy; etc.etc.. Altså, de laver en liste over undtagelserne for hvornår der kan udbetales /høstes på forsikringen!!!

Ydermere, med hensyn til råd og svamp - altså det dér med, at - vand skal ledes/ løbe VÆK fra dit hus - fordi dit hus (alle huse) skal beskyttes mod indtrængende vand - så skal du være opmærksom på,,,
at selv om du er ligeglad med det der med forsikring,,,
så løber du en meget alvorlig risiko for "RÅD-BOMBE" i dit hus,,,
hvis du ikke STRAKS afskærer vands indtrængen i dit hus; altså vægge, loftsrum og lignende.

Fx. har du hul i taget - skal du straks - få hullet lukket. En konstant vandtilførsel, (sive, sive, sive - dryp, dryp, dryp) kan skabe grobund for de frygteligste svampearter, der kan lægge al træværk ned i hele dit hus. Også den del af huset, der ligger længst væk fra det oprindeligt indtrængende vand. Svamp kan saktens vandre via sure våde mursten, indtil den finder dejligt træværk at leve på!!! Som illustration, kan jeg nævne eksempel fra tegnefilm, hvor vi har set Termitter der rasserer AndersAnds hus - hvor, når termitterne er færdige, så ligger der kun en bunke pulver tilbage. Svampe kan opføre meget nær noget der ligner dét termitterne kan. Man skal tage det dér med vand-hus-svamp meget, meget alvorligt!!!

- Så er det lige sagt !! -

Men, det var min opfattelse, at dit spørgsmål mere gik i retning af, at det var de glasbærende vinduesfag du spurgte til...??? Altså, dem med hængsler i siden, som man åbner, når der skal luftes ud...

Hvis det derimod er "udvendig vindueskarm" vi taler om - altså vinduesdele, der skal sikre at regn og rusk føres væk fra huset. Så er der ingen vej uden om, så SKAL det udføres håndværksmæssigt korrekt!!! Ellers er det, at du risikerer de frygteligste skader !!

Ja, det var lige en lang svada - det må du undskylde - men jeg fik lige lidt dårlig smag i munden - fordi jeg kunne blive bange for, at - i misforstået hjælpsomhed, at have kommet til at lokket dig/ en spørger ud på dynd is. Jeg ville være frygtelig ked af at komme til det!!!

Jeg modtager gerne kritik og kommentarer til dette emne/ indslag.!!!.
join

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 20-04-07 13:48

Tak til Join og alle I andre. Nu printer jeg lige svarerne og fordøjer, vælger ud og vender tilbage senere på året med resultat. Tak endnu engang for den store interesse. Horseman.