/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Mursten i toilettet
Fra : Mr3xS
Vist : 2238 gange
100 point
Dato : 17-04-07 15:01

Hej

Jeg har tidligere hørt, at man kunne putte en mursten i toilettet for at spare vand.. Kan man stadig det, eller har man fundet ud af at det var en dårlig ide? Kan man anvende andet? Skal man putte murstenen i en plastikpose eller lignende?

Vi har et hus fra 1979, og jeg syntes toiletterne bruger ret meget vand hver gang der skylles ud..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 15:04

Bare de ikke ligger i vejen for "skyllet" kan du da godt.....

Hvad med at købe et "moderne" toilet.....

PS...

Det kan sandsynligvis også justeres til at lukke for vandet på et tidligere tidspunkt.....

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 17-04-07 15:06

Du risikerer at stoppe afløbet på toilettet fordi det er beregnet til at skulle bruge den mængde vand til at skulle skylle ud, det kan også være det går godt. Så det er op til dig.

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 17-04-07 15:09

>Refi: Badeværelset er efterhånden så gammelt, at der ikke skal ofres en helt masse på det inden det skal udskiften om nogle få år.

>Kim: Jeg vil lige prøve at kigge på det, sjovt nok, så havde jeg faktisk slet ikke tænkt på det...!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-04-07 16:03

En mursten måler 10 gange 4 gange 2 cm - ikke? Det giver 800 ml som du sparer ved hvert slyl!( Hos os koster 1000 l 21 kr) gange det med det antal skyl som du mener familien foretager i løbet at året, Så ved du hvad du sparer minus eventulle udgifter til slamsuger Fordi der er skyllet forlidt vand gennem systemet. Jeg ser at du ikke vil ofre noget på dit gamle badeværelse, men hvad koster egentlig et moderne kloset , m,ed lille skyl til bimmelim og stort skyl til "bummelum"?
Du må også sikre dig at det lukker tæt, at vandet ikke løber ned ad kummen hele tiden det kan blive til mange liter på et år

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-04-07 16:11

Smid du bare en mursten i cisternen, det sker der intet ved.

Skulle dit toilet, blive utæt inden du skal til at renovere, så kan det bedre betale sig at købe et toilet på tilbud til 500,- kr med nye pakninger og stor/lille skyl.

Murstenen som du lægger i cisternen skal du ikke pakke ind, bare læg den i.
Du kan evt. knække murstenen og lægge halvdelene over på hinaden, så kommer de ikke i vejen.

Mange gange kan man justere højden på flyderen, er det muligt behøves du slet ikke lægge en sten i cisternen.
Hvis flyderen justeres ned af, lukker den for vand tilførelsen tidligere og dermed mindre vand ved hvert skyl.

Du skal bare være opmærksom på at mange af de ældre toiletter er designet til at skylle med "store" mængder vand du kan risikere at toilettet ikke kan skylle de store flydere ud, hvis der er mindre vand end normalt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 16:32

Citat
Refi: Badeværelset er efterhånden så gammelt, at der ikke skal ofres en helt masse på det inden det skal udskiften om nogle få år.

Køber du et nyt nu kan det da genbruges.....

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 17-04-07 17:40

jem og fiks har sparetoiletter til under 500,- kr, og hvis du selv kan få det monteret er pengene hurtigt tjent hjem, det med at putte en mursten eller andet i cisternen er ikke en god løsning da toilettet kun er beregnet til større vandmængte, du risekerer bare at skulle skylle flere gange og så er der jo ikke sparet noget.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 17-04-07 19:29

Den stang der forbinder flyder og ventil, kan du forsigtigt bøje lidt , så flyderen kommer længere nedad. Så lukker ventilen ikke så meget vand ind, pr skyl. Check evt hvor højt vandet står i cisternen inden du begynder at bøje. Efter bøjningen kan du måle igen, og på den måde checke at det rent faktisk har hjulpet. proccesen kan evt. gentages, hvis man ikke syntes at det er nok.

Hvorfor begynde at fylde cisternen op med mursten, når du blot kan nøjes med at bøje en tynd metalstang lidt

MVH

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 18-04-07 09:08

Tak for alle jeres gode svar, jeg kigger på det og giver en tilbagemelding..

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 18-04-07 09:41

Hold øje med byggemarkederne. De har ofte Ifö Toiletter på tilbud til omkring 1.500,-. Så får du et toilet med stort og lille skyl og samtidig har du en garanti for, at du kan få reservedele til dette de næste 15 - 20 år. Det er der ikke nogen sokkerhed for, når du køber de bilige toiletter til 500,-

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 19-04-07 08:17

Da min mand i sin tid kørte service, var det en af de ondeste opgaver. Når "folk" i spare-formål havde lavet fiksfakserier for at spare på toiletskyllet. Og der var mange udgaver, som jeg også kan læse der stadig florerer i denne tråd.
Jeg kan kun tilslutte mig koret af dem der anbefaler dig at købe et nyt toilet. Afhængig af om du vil have det med i din renovering eller ej, kan du jo vælge den billige udgave først og så siden købe et dyrere.
Kan anbefale IFÖ og Gustavsberg, som dem min VVS'er vil bruge i eget hjem.

Kommentar
Fra : XeraX

Dato : 03-05-07 13:43

Hej Mr3xS.

Du skal IKKE stoppe en mursten i din cisterne. Jeg ved godt at Jørgen Leth en gang har vist hvordan man skal gøre men som vvs-tekniker kan jeg på det kraftigste fraråde det. Der er simpelthen for mange ting der kan gå galt.
Køb et nyt toilet. Det kan sagtens genbruges. Hold dig fra toiletter der koster under 500 kroner i jem & fix. Jeg har meget respekt for jej123 men her tager han fejl. Køb et Ifø eller Gustavsberg. Hvilken model du vælger er helt op til dig og din smag men tænk over dette. Når du går på toilettet hvorfor skal du så derud? Hvis det er for at benytte toilettet er det nok en god ide at købe en god kvalitet. Forskellen på Ifø og Gustavsberg er designet. Ifø er mere smalt foran. Det er der nogle der kan lide. Mange kvinder foretrækker af samme årsag Gustavsberg der er lidt mere hmm. Rummelig foran. Men som sagt er det et spørgsmål om smag.
Med hensyn til om dit afløb kan klare den mindre vandmængde skal du ikke være bange. Reglerne i Danmark omkring fald på afløbsinstallationer er af en så høj standart at det ikke er noget problem.

XeraX

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 07-05-07 08:39

Tak for alle jeres svar.

Jeg har kigget på vores toiletter, og har justeret en anelse på det ene. Indtil videre tror jeg det bliver ved det, så kan vi lave det om om nogle år når det hele skal laves om. Desuden så er vores toilettet henholdsvis med grøn og "karry" farvet sanitet (meget flot i øvrigt ), så et nyt hvidt toilet vidner bare endnu mere om, at alt det andet bør skiftes .

Men tak for alle jeres svar!