/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
OEM eller ej ...??
Fra : join
Vist : 677 gange
100 point
Dato : 15-04-07 07:49

Jeg skal snart til at opgradere mit system - og vil meget gerne vide / have en forklaring på ..

1)..forskellen på OEM og ikke-oem (retail, standard edition. Er det ikke det, man kalder det?).
Hvad går jeg glip af med OEM? Det er jo temmeligt meget billigere. Hvilke u-lemper har OEM?
fx.
Microsoft Windows XP Home SP2 DK
DKK 2.099,00 inkl. moms
http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=156359
fx.
Microsoft Windows XP Home Edition SP2 DK, OEM SBP
DKK 749,00 inkl.
http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=159207

2)..Hvad er forskellen på xp home og xp pro??
Hvad kan man med den ene, som man ikke kan med den anden??

3).. Eller skal jeg købe Vista??
Jeg har hørt noget med, at ens gamle programmer ikke kører med Vista. Jeg har lige købt: CorelDRAW Graphics Suite 12, den skulle jeg gerne kunne køre videre med.
Hvad er egentligt fidusen ved Vista i forhold til Xp.

Håber at I vil hjælpe

På forhånd tak
join

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 07:51
Kommentar
Fra : join

Dato : 15-04-07 07:56

Hej Clan

Jeg skulle måske tilføje, at ligesom Poul Thomsen sagde, så søger jeg er "naturlig forklaring".

MEN jeg skal nok prøve at læse det,,, men det er godt nok tungt...

hilsen
join

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 07:59

og....
gennemse nu lige hvad de skriver ved Zitech, det står faktisk under produktspecifikationer ved selve produktet.
Citat
OEM står for "Original Equipment Manufacturer".
Dette OEM Single Pack produkt må ifølge producentens regler kun bruges på den PC hvor det først installeres.

SBP er forkortelse for "System Builder Pack".
Et System Builder Pack produkt leveres i forseglet emballage. Køberen af den uåbnede pakke står selv for ydelse af support, da køberen betragtes som installatør af softwaren på computersystemet. Zitech yder kun support på System Builder Package produkter når disse er præinstalleret på en ny Zitech PC. System Builder Package produkter solgt i løssalg kan ikke returneres når forseglingen er brudt.

Med Microsoft Windows XP Service Pack 2 (SP2) introducerer Microsoft et sæt sikkerhedsteknologier, der medvirker til at forbedre Windows XP-baserede computeres evne til at modstå skadelige angreb fra virus og orm.

Du kan her læse mere om forbedringer og fordele ved denne nye version med Service Pack 2.

Kig dine links igennem

Læs om forskellen på XP Home, Pro og Vista på http://www.microsoft.com/danmark/windowsxp/default.mspx

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 08:06

Hvad angår din "gamle" CorelDRAW så tvivler jeg meget på, at den kan køre på Vista, men det må du kunne få oplyst af producenten.
Der er ingen tvivl om at Vista bliver bedre og bedre dag for dag. På et tidspunkt er den nok 99% bagud kompatibel med diverse software. Lige nu er det vist 50/50.
Efter min mening, så er Vista sendt på gaden et ½ år for tidligt, de har simpelthen ikke testet produktet godt nok endnu, men på den anden side, så var der også problemer da XP kom på gaden 1'ste gang. Jeg vil ikke påstå at Microsoft skyder i blinde, når de frigiver et produkt, men jeg vil påstå, at de skyder fra hoften, og derfor ikke rammer 100% når de frigiver et nyt produkt.
Ingen tvivl... så vil Vista være bedre end XP... om et lille års tid.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 08:21

Jeg kan ikke finde en patch til din version (som er af ældre dato), som indikere at man har lavet den kompatibel med Vista, og kan derfor ikke råde omkring det - sorry
http://www.corel.com/servlet/Satellite?pagename=CorelCom%2FLayout&cid=1153321224268&c=Content_C1&lc=en&pid=1153321230566

Du kan da prøve at skrive til dem via: http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/en/Content/1152796559954
Denmark = Tlf. 80 882 219

men som sagt... jeg tvivler meget

Kommentar
Fra : join

Dato : 15-04-07 08:24

Hej Clan

Ja, nu kom der lidt snik og lidt snak, og det er det jeg havde håbet på at få lidt gang i. De dér tekster, har jeg jo for så vidt kikket på... men jeg drukner lidt i lor...

Det er juristeri - og det er også godt nok - men jeg er bruger - så oversæt venligst til praksiserfarings snik snak.

join

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 08:25

Poul Thomsen way...
Home er godt nok til hjemmebrug.
XP er mere avanceret b.la forberedt til netværk osv.
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/howtobuy/choosing2.mspx

Kommentar
Fra : join

Dato : 15-04-07 08:29

Hey hop hvor det går,,,
nu begynder det at ligne noget..

Nu skal du bare beskrive lidt nærmere - og ikke så kortfattet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 08:36

Mit bedste råd... gør op med dig selv, hvilke behov du ønsker opfyldt. Gå så ned i den lokale computerbutik, og snak med dem, om hvad de vil råde dig til - ingen siger du skal købe hos dem, men du kan i hvert tilfælde få gode råd og vejledning... lad nu være med at snakke med dem en lørdag, hvor biksen er fyldt med kunder, og de skal lukke om 5 min.
Hvis jeg var dig (og det er jeg ikke), så købte jeg ikke Vista endnu - jeg ville vælge XP og så opgradere om et lille års tid.
Uanset hvad... så vil du i PC termonologien altid komme til kort, hvis du ikke vil sætte dig ind i det
Fondu = stege i olie og... ost, chokolade osv. så ja... du bliver nød til at tage den tunge vej, og finde ud af hvad "ordene" betyder, og indeholder - ellers er du "tabt", og det er der kun en, som kan gøre noget ved... gæt hvem.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 08:39

NB: Du får mig IKKE til at råde dig i XP Home eller PRO, dertil kender jeg ikke dine PC behov nok

Kommentar
Fra : join

Dato : 15-04-07 08:42

Mange gode ord Clan,,,

men forklar mig nu lige (hvis du ellers gidder lege med endnu ??)

hvad er det som man kan på xp pro, som man giver afkald på i xp home.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 08:46

Professionelt netværk

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 08:47
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 08:59

Nå så pyt da... jeg ville vælge XP Pro ud fra følgende:
1. Det vil dække alle dine behov inkl. kommende.
2. Det vil gøre det billigere at opgradere til Vista, når du skal det.

Når XP så "driller" dig, så kan jeg anbefale dig hjemmesiden her:
http://www.wintip.dk/xp/

Go' fornøjelse

Kommentar
Fra : join

Dato : 15-04-07 09:01

Min gode Clan

Du er fint smidig - og det er en go ting at have, tillykke med det

Men situationen er den at jeg rent faktisk har været ude og fiske lidt i dammen (=computerbutikkerne), og når sandheden skal komme frem, så er det rent faktisk sådanne at de ikke rigtigt kan svare på forskellene (home/pro) når man går dem lidt på klingen - det er min fornemmelse at de simpelthen ikke ved det. De forbliver sådanne i de lidt generelle vendinger, og hvis man spørger dybere glider de lidt af. Det er vel ikke det der også sker med dig nu ??

Svaret: "netværk" er lidt for bredt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 09:07

Jamen det er dig da vel undt at tænke på den måde
Du får det ikke mere specifikt end under http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/howtobuy/choosing2.mspx
Det er her du skal gøre op med dig selv, hvad du vil, kan og ønsker.

Kommentar
Fra : join

Dato : 15-04-07 09:18

Clan det har været en fornøjelse - tag ikke fejl af det.

Du skal nok få dine 100p.

Men det var lige det dér med "the Poul Thomsen" way : En naturlig forklaring: you know...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-04-07 09:19

nneejjj hvor i OEM'mer den i denne tråd,CLAN>der var endeligt et godt sammenlignings link,snupper jeg lige.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 09:21

Roooolig Skidt med de skide poænger (points), dem kan jeg svømme i
Jeg er ved at finde en Thomsen-way, men har endnu ikke fundet noget godt nok til dig
Lige nu er lillemor opstået af dunene og hundene vil ud og strinte matriklen af... så du har hårde odds imod dig lige nu, men jeg skal nok komme tilbage - lad skidtet her stå åben... eller luk. Jeg skal nok komme tilbage.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 09:25

Skal vi også blande Linux ind i det

Kommentar
Fra : join

Dato : 15-04-07 09:25

Hej Clan du er en skattebasse.

Glæder mig til at snakkes senere

hilsen
join

Kommentar
Fra : join

Dato : 15-04-07 09:31

Ja meget gerne blande linux ind i det !!!

(Smily for logre, logre, logre med halen)

Savle savle...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-07 09:45

Jeg forstår godt dine spørgsmål, og jeg har også undret mig over hvori den konkrete forskel bestod mellem pro og home versionerne.
Der er ingen besvær med at lave netværk med home versionen, som jeg har. Om man så kalder det professionelt, kan da være ligemeget.

Men man kan ikke på maskinen med home versionen opsætte en ftp-server, som andre udefra via internettet kan tilgå og downloade filer fra. Men det er et lille savn, for der findes så mange fildelingstjenester, som kan klare det for en. Fildelingstjenester er der ikke noget galt med, bare man nøjes med filer, som der ikke er andre som har copyrigt på.

Man kan også placere filen på en hjemmeside , hvor andre kan downloade fra, hvis der er noget man gerne vil sprede til en større kreds.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 10:07

Jeg har lige fundet lidt fra et andet forum
- http://www.mobildebat.dk/showthread.php?t=22560
men det giver jo ikke Poul Thomsen's way, how to do in a simplified way.

Jeg er bange for at mit tidligere link er det bedste bud, da det er opbygget i skemaform med + og - markerede "det er der" og "det er der ikke", så må du igang med at opgøre behovene.
Uanset hvad, så ville jeg nok vælge PRO da man for forholdsvis lille investering får hele "pakken".

Hvad angår Linux, så var det bare noget jeg slyngede ud. Jeg har absolut intet kendskab til Linux, men der er meget omkring dette system på nettet.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=Linux+system&btnG=S%C3%B8g&meta=cr%3DcountryDK

Nu er jeg "forvist" til at slå græsplænen for 1'ste gang i år, så jeg hopper af for resten af dagen... I might be back... når solen er væk - ja, ja jeg ved godt den kommer igen - solen altså

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-04-07 10:13

ms har en liste der giver lidt overblik over vista og programmer der ikke kører

http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/933305

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-07 10:58

Hvis du absolut vil have "idiotforklaringen"

Arbejder du med netværk køber du pro

Er du ligeglad med netværk køber du Home....

Længere er den egentlig ikke....

Detaljer interesserer dig jo ikke

Med hensyn til OEM....

Der hvor du installerer OEM FØRSTE gang forbliver den for tid og evighed (smides væk sammen med maskinen)

Ikke OEM kan geninstalleres på andre maskiner (når man skifter maskine)...

Begge versioner kan omgås, men det er en anden historie

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-04-07 11:26

På et tidspunkt bliver der spurgt, skal vi også blande Linux ind i det ? Prøv at læse denne side: http://suse.linuxin.dk/ Suse Linux 10.2 kan hvad Vista kan (næsten) spil som World og Warcraft med flere er udviklet til Windows, og der skal pilles lidt, hvis du vil spille den på en Linux distro, der er så til gengæld indbygget mange spil i en Linux, er du interesseret så læs hele siden, den er lang men du får noget at bedømme efter, i mine øjne har Linux en stor fordel: Den er gratis du kan hente og brænde en CD/DVD helt gratis: http://suse.linuxin.dk/#anskaffelse .Nå ja så er der også Ubuntu Linux, den er bare så nem, det er den distro jeg bruger indtil videre, og i deres forum kan man få hjælp så enhver kan forstå det: http://www.ubuntudanmark.dk/ begge de nævnte kan køre live, fra CD skuffen uden at instalere, Ubuntu fra en CD, vil du prøve Suse live, så skal du hente DVDen, de 7 cd er kun til at instalere

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 11:32

Pause i græsslåningen
XP Home understøtter kun 1 processor, men Core Duo og storebror opfattes som 1 processor. Her er lidt om forskellen på Home og Pro:
Kilde: http://www.edbpriser.dk/Community/forum/Thread.asp?ID=98495
Og så er Home vist nok agterudsejlet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-07 11:42

Citat
Og så er Home vist nok agterudsejlet

Nope....

Ikke for den "alm." bruger

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 12:35

fefi... når jeg tænker lidt bagud, så minder den kommentar mig ufravigeligt fra dem som jeg så/hørte da versionerne 3.1, 95, 98, 2000 og XP kom på gaden - og det "vildeste" var en 286 med 30MB HD
Så vidt jeg kan udregne... så har du sikkert også selv hørt dem
Har selv været med siden DOS (åhhh hvilken tider) og sidenhen Win 3.0 - I'm an old fart

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 12:36

fefi.. SORRY refi

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 12:40

Glemte sgu' helt Windows ME

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-07 15:25

Win ME var den "største" fejl de nogensinde har lavet

Men ellers har du da ret..... Vi bliver jo "vanemennesker".......

Jo DOS husker vi skam udmærket....

Bruger den stadig af og til.....

Den kan man trods alt stole på gør det den får besked om

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 15-04-07 17:13

Tjah! Det er jo ikke ligeferem Poul Thomsen style, men mon ikke der her er lidt omkring emnet
- http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_home_pro.asp

men som sagt, her er en matrix, som fortæller forskellen (henvist tidligere):
http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.mspx

Kommentar
Fra : join

Dato : 16-04-07 11:25

Hej

Tusinde tak for alle svar - I burde få 100p hver og én, og som Etta Cameron siger: fæm stjerrrnerrr telll allle!!!

Det er jo totalt svært stof, men alle svar spiller ind i en lille mini konklusion.

Kan jeg lokke jer til at kritisere og kommentere på mini-konklusionen (be, be) ??:

HOME eller PRO noget med...

1) Den administrative del: i home logger man på enten som administrator eller gæst - i pro. har man mulighed for selv at forme log-on profilen.

2) I pro's registreringsdatabase, har man bedre mulighed for 'slet og set' af programmer - i home merer begrænset adgang; meget mere af nix pille !!

3) Spil kører fint både på home og pro.

4) MEN core 2 duo kun i pro - og det er jo hardware !!

5) FTP funktion kun i pro - men 3.parts ftp bedre end MSoft, så derfor gerne home + 3.parts ftp.

6) RDP (remote desktop protokol = fjernskrivebord) kun i pro,,,
home har KUN REMOTE ASSISTANCE.

7) Køb xp nu og opgrader til Vista om et år, da bedre bagudkompatibel med ældre programmer.

-----------------------------------------------
Med hensyn til ...OEM eller ikke oem..

her er jeg temmeligt forvirret,
"MEN .. OEM ER BUNDET TIL COMPUTEREN"
jeg undrer mig over fx....
Hvor meget kan jeg opgradere min pc uden OEM "synes", at det bliver til en ny computer?
Kan jeg skifte HD til ny? Kan jeg have 2 HDs på samme oem? Kan jeg skifte bundkort? Kan jeg lægge det på ekstern harddisk? Kan man opgradere CPUen? osv..

Og ... hvordan er det så på "ikke OEM".

Og ... hvordan er det hvis man køber brugt computer, hvor alle originale programmer følger med??

.....MEN....
..det kunne være, at vi skulle gemme denne sidste "OEM eller ej" del til et nyt spm. om en månedstid ?? OEM eller ej - Del II.........
----------------------------------------------

Foreløbig tak
stor hilsen
join

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-04-07 11:47

Jeg er ikke pc kyndig nok til at svare på dine spørgsmål, kun nogle iagtagelser som jeg selv har oplevet.
1.Ved jeg faktisk ikke, jeg har både Home og Pro+Linux, men den bærbare med Home er i udu, så jeg ikke kan se efter, i Pro kan oprette Administrator-Begrænset-Gæste konti
2.Jeg har ikke oplevet nogen forskel, men som ovenfor, jeg er ikke ekspert kun bruger
3.Yes
4.Aner det ikke, hvorfor skulle Home ikke kunne bruge Core2
5.Ikke noget der har min interesse, så ingen svar
6.Heller ikke noget for almindelige brugere
7.Sådan ville jeg også gøre, men ingen Vista til mig der er andre muligheder: http://suse.linuxin.dk/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-04-07 11:51

Begge mine computere har en OEM instalation, købt med Windows indlagt, jeg har skiftet harddisk i den med Pro og havde ingen problemer med det, men vent til eksperterne kommer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-07 12:07

Du kan også skifte alt i OEM....

Bare det sker med EEN ting af gangen.....

Og med risiko for at du skal "ringe" til Bill Gates for at få en ny nøgle.....

Men der er ikke noget forkert i det - det er fuldt ud tilladt....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-04-07 12:15

Sådan har jeg også forstået det refi

Kommentar
Fra : join

Dato : 16-04-07 12:50

Tusinde tak for jeres svar - jeg gumler lige lidt på det -

Selv har jeg tilføjelse 6a..
HOME eller PRO noget med...

1) Den administrative del: i home logger man på enten som administrator eller gæst - i pro. har man mulighed for selv at forme log-on profilen.

2) I pro's registreringsdatabase, har man bedre mulighed for 'slet og set' af programmer - i home merer begrænset adgang; meget mere af nix pille !!

3) Spil kører fint både på home og pro.

4) MEN core 2 duo kun i pro - og det er jo hardware !!

5) FTP funktion kun i pro - men 3.parts ftp bedre end MSoft, så derfor gerne home + 3.parts ftp.

6) RDP (remote desktop protokol = fjernskrivebord) kun i pro,,,
home har KUN REMOTE ASSISTANCE.

Tilføjelse 6a) Home begrænset til 5 klienter netverk.

7) Køb xp nu og opgrader til Vista om et år, da bedre bagudkompatibel med ældre programmer.

Vi snakkes senere

kh

Kommentar
Fra : disken

Dato : 17-04-07 22:55

Kan tilføje at CorelDraw virker fint sammen med Vista
http://img156.imagevenue.com/img.php?image=43344_Udklip1_122_591lo.JPG

Kommentar
Fra : join

Dato : 19-04-07 14:26

Kære Disken

Tusinde tak for dit indslag - det bliver så den sidste perle jeg vil trække på denne tråd. Jeg har fået SÅ meget stof til eftertanke - meget mere end jeg havde turde håbe på.

Det har været mig en udsøgt fornøjelse - tak til alle - men nu vil jeg lukke og slukke for dette forrygende bal i forsamlingshuset. Det har været dejligt at få svunget træbenet lidt.

stor hilsen
join

Godkendelse af svar
Fra : join

Dato : 19-04-07 14:29

Tak for svaret CLAN.

Tak for din tålmodighed