/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Niels Christian Laursen Veie
Fra : maj_britt
Vist : 1151 gange
300 point
Dato : 13-04-07 09:03

Udlagt barnefader til Dorthea Didriksen Nielsdatter f. 24-3-1835 i Ebeltoft arrest, mor: Ane Diderichsdatter f. 15-5-1797.

Jeg har ledt efter ham, men nej, han er ikke til at spore og Veie er jo et lidt usædvanligt navn, der er en del af dem, men han dukker kke op.

I kan

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 13-04-07 09:50

Jeg kan ikke bidrage med en konkret løsning på problemet, men kan fortælle, at jeg i et par tilfælde med udlagte barnefædre der ikke lod sig finde, har været ude for at de - da det kom til stykket - ikke hed præcis det navn de udlagdes med i kirkebogen.

Det var f.eks. tilfældet med en udlagt barnefar med for og mellemnavn, Hans Jacob som viste sig at hedde Hans Christian da det kom til stykket. Og der lettede det gevaldigt på identificeringen at barnets farfar var med ved dåben. At ingen af farfaderens børn hed Hans Jacob. At der i det hele taget ikke var født eller fandtes nogen Hans Jacob i sognet, samt at Hans Christian befandt sig der hvor Hans Jacob iflg. kirkebogen skulle have befundet sig.

Når det derfor er helt umuligt at finde en udlagt barnefar, så hav den mulighed med i overvejelserne, at navnet når det kommer til stykket kan vise sig at være lidt anderledes end angivet ved udlæggelsen.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 13-04-07 10:55

Der er nunte mange spor at gå efter ved dåbsindførslen:
1. Uægte
født den 24de Marts døbt den 5te April
Dorthe Nielsdatter
Moderen er An Diderichsdatter i Ebeltoft Arrest, fra Hyllested, til Barnefader angived [Syder?/Soldat?] Niels Christian Laursen Veie i Grenaae.
baaret af Jensine Munch
hosstod Mariane Knudsen
Fadd: Smedsv: Rasmussen
Skomagersv: Hansen
Skræddersv: Winther

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-04-07 11:45

Det er der nemlig ikke og jeg synes, jeg har vendt hver og en sten i Grenå efter ham.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 13-04-07 11:53

Kan der være noget at hente ved barnefaderens bestilling som enten Syder eller Soldat?

Fandt der f.eks. saltsyderi [udvinding af salt fra havvand] sted i Grenaa på den tid?

Hvad fandtes der af soldateri i Grenaa på den tid, og hvad med tjek af militærets stambøger/lægdsruller?

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 13-04-07 12:46

Hej

Har du set efter hvad der står ved barnets konfirmation? der kan være nye / flere oplysninger at hente.
Du kan måske også prøve at se om der skulle findes en alimentationssag vedr. betaling til barnet, det kan du finde ved hjælp af korrespondancer fra sognefogederne til amtsmanden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-07 14:33

Hvordan passer dene Veje Christensen mon ind i familie billedet, Svend
"
CHRISTENSEN VEJE, Anders      Birth Date:   13 Apr 1827
   Christening Date:   24 May 1827   Hammelev, Randers, Denmark
   Father:   Christen ANDERSEN VEJE
   Mother:   Kirsten NIELSDR
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-07 15:39

Er det rigtigt hun er 38 år...

så bliver hun vel ikke så let forført af en ung soldat?
Snarere af en gammel gennemsyret saltsyder??

Mon ikke hun har født tidligere? Svend

Kommentar
Fra : ellenbirgitte

Dato : 13-04-07 16:51

Ane Diderichsen har i hvert fald 2 tidligere børn fra løse forbindelser i 1820 og 1830. Gad vide om hun sidder i Ebeltoft Arrest for utugt? Så mon ikke hun kunne forføres?

Hilsen

Birgitte

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-04-07 17:39

Alimentationssag er ikke lige til at spore nu, p.t. foregår det kun via nettet, LAK har næppe en sag fra Ebeltoft liggende.

Ja, hun har to andre børn, med to forskellige mænd, så da en spændende dame.

Jo, jeg leder lige efter konformationer på de 3 børn

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-04-07 18:03

Konfirmation i Rosmus 1849 giver ikke noget, udover at Veie er lidt ændret.

Kommentar
Fra : ellenbirgitte

Dato : 13-04-07 18:15

Hendes Søn Johan Diderich er konfirmeret i 1845 i Rosmus sogn. Han er hos sine plejeforældre Jacob Pedersen og Hustru i Balle. Johan Diderich er født i Rosmus sogn 19. august 1830, og hans far hedder Johan Villy Mattenhauer.
Den anden søn Niels er ikke konfirmeret i Rosmus sogn.

Hilsen

Birgitte

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-04-07 18:23

Nej, Niels er konf. i Hyllested i 1835.

Men ved Dortheas konf. der står der ikke Veie ved faders navn.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 13-04-07 19:06

Hej Maj-brit

Så bør du måske kigge efter en Niels Christian Laursen - veie kan være et tilnavn som evt, kan komme dra det sted han kommer fra - især hvis han er Soldat. Der findes faktisk et Veje i Ringkøbing Amt, det kan da være han kommer derfra.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 16-04-07 15:56

Jeg ved ikke om du har undersøgt LisBJensen's gode forslag vedrørende lokaliteten Veje i Ringkøbing Amt (der findes en fem - seks sådanne lokaliteter der) ?

Jeg ved heller ikke om du har set på Grenås afgangsliste at der i 1835 afgår en 16 årig tjenestepige ved navn, Johanne Weji til Århus (http://www.arkivalieronline.dk Grenå, Djurs Nørre, Randers 1823-1836 opslag 45 )

og måske lidt mere interessant (http://www.arkivalieronline.dk Grenå, Djurs Nørre, Randers 1823-1836 opslag 41 ) 1832 Nr. 1 Niels Christian Laursen, 22 Aar, Syder? til Løgten Kroe?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 16-04-07 16:22

Og (http://www.arkivalieronline.dk Grenå, Djurs Nørre, Randers 1823-1836 opslag 42 ) Tilgang 1831 Nr. 2 Niels Christian Laursen, 22 Aar, Fusker? fra Løgten Kr

Da han næppe betegnes som fusker må vi vel nu udskifte Syder/Soldat med det mere almindelige fisker erhverv og så må det vel dreje sig om et Løgten ved havet - kan det mon være Gammel Løgten ved Løgten Bugt ?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 16-04-07 17:24

Jeg har været Grenå igennem, men tog så kun døde...........kigger straks på din tese alder passer jo ikke helt dårligt.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 17-04-07 03:03

Kan dette være den 22 årige fisker, Niels Christian Laursens forældre:
http://www.arkivaleronline.dk Randers, Djurs Nørre, Grenaa - Gammelsogn 1766-1815 opslag 149 ?

d. 7de December blev ugivt Fruentimmer Dorthe Jensdatters Drengebarn hjemdøbt Niels Christian. Han var født d. 4 ejusd: Til Barnets Fader blev Udlagt ugivt Mandsperson Laurs Katt___ Soldat for søeværnet? ____ Rüd? opholdende sig på Samsøe

for i så fald kan man tale om at historien gentager sig

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 17-04-07 03:12

Laurs Kattrup må det vist være

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 17-04-07 03:34

http://www.arkivaleronline.dk Randers, Djurs Nørre, Grenaa 1816-1836 opslag 103
Konfirmation 1825
3. Niels Christian Laursen, ibid
Forældre: ugivt Mandsp. Laurs Kattrup Soldat og Fruentmmeret Dorthe Jensd: af Grenaae
Født i Grenaae 1810 d. 4 Decembr.
Kundskab god
Opførsel god
Vaccineret d. 17 Dec. 1814 af Pastor Munch.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 17-04-07 04:43

Til belysning af FamilySearchs effektivitet så prøv engang en IGI søgning på
First name: Niels Christian
Last name: Laursen
Event: Birth/christening
Year: 1810
Region: Denmark
Country: Denmark
County: Randers

og bemærk at ovenstående Niels Christian Laursen fra Grenå ikke bliver fundet. I nogen tilfælde arbejder folk så videre med det der bliver fundet, i den forkerte tro at FamilySearch leverer et dækkende resultat

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-04-07 21:33

Jo, gode spor, jeg er bare lidt sådan i tvivl, jeg vil jo gerne have det Veie med.

Jeg havde set den fødsel fra gammel sogn, men turde ikke helt stole på den.

Og FS er kun ledetråde

Jeg knokler videre med dine fine spor.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 17-04-07 22:32

Det der ved konfirmationen nævnes om Faderen, Laurs Kattrup, ser ud til at være en afskrift fra dåbsindførslen, hvorfor han vel må betragtes som værende helt ude af billedet. Og det betyder vel så at Veie tilnavnet nok går gennem moderen, Dorthe Jensdatter.

Vedr. Laurs Kattrups soldatertjeneste ved søeværnet, ligger tidsrummet indenfor Englandskrigenes tidsrum 1801-1814, hvorfor der med søeværnet vel skal forstås de landbaserede kystbatterier, ligesom der vel - under krigshandlinger - må være forsvundet en del personer dengang, hvis nærmere skæbne er ukendt.

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 300 point
Dato : 17-04-07 23:05

Jeg ved ikke om det er ulejligheden værd at gå så langt ud, som til at undersøge om moderen ved den efterfølgende børnefødsel kan være identisk med Niels Christian Laursens mor, således at Veie tilnavnet via moderens tilgiftede navn kan være kommet ind i billedet på den måde?

Citat
DORTHE MARIE WEJE
Christening: 20 JUN 1822 Grenaa, Randers, Denmark
Parents:
Father: JENS WEJE
Mother: DORTHE JENSDR

det er vel også sådan at vi kun har Veie tilnavnet fra fødsel/dåb i arresten i Ebeltoft, hvor navnet jo blev angivet af Ane Diderichsdatter, som måske ikke vidste bedre.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 18-04-07 00:08

Eftersom brudene generelt betegnes som piger eller enker og Dorthe Jensdatter herunder hverken betegnes som det ene eller det andet, kan det jo godt formodes at hun kunne være et fruentimmer:

http://www.arkivaleronline.dk Randers, Djurs Nørre, Grenaa 1816-1836 opslag 114

Citat
1817 Copulationer
6.
Ungkarl, Landbokarl? Jens Jenssen? Weje af Grenaae
27 Aar gl.

Dorthe Jensdatter Barbra af Grenaae
32 Aar gl.

Forlovere:
Skomager Jens Møller, Daglejer Jens Barbra begge af Grenaae

Forlovelse anmeldt d. 8 Junii

Vielsesdag d. d. 22 [eller 27] Julii
Viet i Kirken
Begge haft de naturlige kopper

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-04-07 08:13

Jeg tror sørme at du har løst min gåde

Godkendelse af svar
Fra : maj_britt

Dato : 18-04-07 08:17

Tak for svaret præceptor.