/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
..for børn & husmødre
Fra : molokyle
Vist : 986 gange
500 point
Dato : 12-04-07 23:00

http://www.kandu.dk/spg103080.aspx

Jeg prøver blot at lokke flere med på 'vognen'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-04-07 23:06

psykopat

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-04-07 23:10

Ziggy99> Pas nu lige på med at stille diagnoser i et offentligt fora

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-04-07 23:14

OK, det stod for egen regning og bør ikke forveksles med Molokyles egentlige tilstand, som jeg ikke kender...og derfor ikke kan vurdere.

Ziggy99

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-07 23:35

Min mentale habitus skal du ikke være bekymret for ziggy99, men din første kommentar hér i tråden kan vække bekymring for din

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-07 00:14

Hej Molo. Jeg synes da godt om såvel din side som dit initiativ. Nu er det jo ikke lige MIN boldgade, da jeg altid har opereret med at konstruere System-løsninger for firmaer fremfor hjemmesider m/u databaser.

At ziggy99 viser sig som en dum skid, er ikke nogen nyhed. Jeg har for længe siden placeret ham på min Blackliste, og der bliver han. Tag dig ikke af hans sygelige opkast.

Vi snakkes ved!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-07 01:46

arne.jakobsen -> Nu bekymre alle andre brugeres opfattelse af min person; mig mindre end ingenting!

..hvad der derimod 'bekymre' mig er:

Kan du.. (dk) eller andre 'trygt' bruge ; en hvilkensomhelst skærmopløsning, vindues størrelse og/eller et; hvilkensomhelst valg af skrifttype eller -størrelse ...og STADIG sé min side ( http://www.cssboxing.com/ ) fornuftigt? ....UDEN for mange scroll-bar'er eller anden 'fuseltast'?

Dét bekymrer mig ...efter som, at jeg naturligvis ikke kan tage højde for alle eventualiteter mht. disse bruger-specifikke forhold?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-07 01:50

OK. Det vil jeg lige checke fra MIN platform.

Vi snakkes ved.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-07 02:04

Ps. ..efter nogle off-line experimenter ...kunne det tænkes, at siden ville præsentere sig bedre med hvid baggrund og sort tekst?

(Måske jeg burde lave en alternativ styleshifter? http://www.alistapart.com/articles/bodyswitchers/ )

..men det ville bryde med min planlagte 'Agenda' om; ingen events og Javascripting

Iflg. WAI ( http://www.w3.org/WAI/ ) er det ligegyldigt:
Indholdet læses jo op ...eller præsenteres på 'anden' måde

Resultatet kan ses, hvis man slår CSS og ALT andet helt fra under browsermenuen:

Funktioner (Værktøjer ALT +u) -> ..fanen Avanceret -> "VÆK med ALLE fluebenene...!"

Kønt er det ikke ...men det virker sgu ..hos mig ...det er !

Ps. Jeg tror nu hellere jeg vil bruge 'energien' på et brugbart print stylesheet: http://www.alistapart.com/articles/goingtoprint/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-07 02:16

Det er altså temmeligt vigtigt at farverne og deres baggrund passer sammen. Her mener jeg ikke bare at de skal matche rent kunstnerisk, du skal også tænke på at ikke alle har det samme Høgesyn som du. Og hvad er vigtigst? At det ser fint ud rent kunstnerisk, eller at det kan læses af så mange som muligt? Jeg kigger på sport-tv engang imellem og oppe i højre hjørne har en SMART programmør valgt at vise stillingen med hvide bogstaver på lyseblå baggrund. Det kan da godt være at HAN synes at det er skide kunstnerisk, men hvis jeg ikke kan læse budskabet, er det altså for åndssvagt. Så skrot det kunsneriske og tænk mere på det praktiske.

Ikke mere herfra, jeg har jo i virkeligheden ikke ret meget forstand på det du gør Molo. Men en alm. borgers synspkt. skulle du da lige have.

Hygge

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-04-07 02:25

Yes yes ... arne.jakobsen:

Præcis derfor:
Citat
...oppe i højre hjørne har en SMART programmør valgt at vise stillingen med hvide bogstaver på lyseblå baggrund.

..har jeg valgt IKKE at lave nogle 'smarte' fix-faxerier

Vigtigere er: At siden ikke 'vælter' ...eller ryger ud af skærmbilledet, fordi folk har en anden opsætning af deres browser (...uanset fabrikat) ..end min!

Indholdet (..når det kommer dertil) skulle jo gerne kunne læses af alle uden de store 'fald-ballader'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-07 02:28

Fint Molo. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 13-04-07 08:41

Sort baggrund gør mig nu altså en smule dyster til mode. Men det kommer jo an på Topic.
Bare et lille forårspip.
KH Mette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-07 08:50

Mette - Du har ret. Sort baggrund er noget shit. Men det var ikke lige det der var det vigtigste. Men selvfølgelig har du ret. Man skal bestemt også tænke på designet og farvevalget ER vigtigt. Det har jeg også nævnt.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 13-04-07 20:41

Citat
At ziggy99 viser sig som en dum skid, er ikke nogen nyhed. Jeg har for længe siden placeret ham på min Blackliste, og der bliver han. Tag dig ikke af hans sygelige opkast.

Jeg takker og håber jeg bliver på din laaagne sortliste for ever, men har svært ved at se det syge opkast ved at gøre opmærksom på, at dette er ikke et chatboard, men et forum hvor viden videregives til alles interesse. Hvis tråden var placeret i Smalltalk havde jeg ikke reageret.

Man må jo bøje sig i støvet for en ekspert...så du har jo nok ret....har du det bedre???

Zigg99

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-07 09:44

Emnet er brugerorienteret udvikling og implementation af en 'Hjemmeside' ..hvor ville du forvente at finde en diskussion af dette ziggy99 ??? ...under smalltalk ???
Prøv med: http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=30306 ..og bemærk stien:

/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider

Jeg tror du har misforstået orderne: Bruger til bruger hjælp og vidensdeling.

Kandu.dk er IKKE et opslagsværk med kommentarer fra eksperter og orakler, men et forum hvor vi kan hjælpe hinanden i stort og småt. Undskyld mig, men jeg fatter ikke hvad du mener.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-07 09:51

Ps. På et chatboard går kommentarerne med tiden til i de evige internetmarker. På dette board svarer det mere til en BBS, hvor kommentarer bliver liggende og kan søges på til evig (internet-)tid.

Dét er forskellen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-07 10:21

metteto -> Jeg overvejer stærk at lade den besøgende kunne vælge baggrunds-/tekst farver vha. en style shifter, men i så fald skal rutinen kunne implementeres i PHP (..jeg har 'kun' en Javascript løsning alá denne på lager: http://www.alistapart.com/d/bodyswitchers/iotbs.html ) og dermed afvikles på serveren inden XHTML koden sendes til klienten, da jeg har opsat en agenda om at javascript og event er FORBUDT på mine sider, med mindre der er særlig vægtige grunde dertil. Dette af hensyn til WAI initiativet som beskrevet tidligere.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-04-07 10:30

..og så har jeg denne lille cookiebaserede Javascript 'ting' liggende, som jeg skrev for nogle år siden:
Kode
<!--
if(!document.getElementById)
alert("Du bruger en ældre browser, der ikke tillader brugervalgte stylesheets.")
else if(document.cookie.indexOf('style=1')>=0){
document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="./css/style_1.css" media="screen">\n');
}
else if (document.cookie.indexOf('style=2')>=0) {
document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="./css/style_2.css" media="screen">\n');
}
else if (document.cookie.indexOf('style=3')>=0) {
document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="./css/style_3.css" media="screen">\n');
}
else if (document.cookie.indexOf('style=4')>=0) {
document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="./css/layout.css" media="screen">\n');
}
else {
document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="./css/layout.css" media="screen">\n');
}

function chooseStyle (newstyle){
if (!document.getElementById){
alert("Du bruger en ældre browser, der ikke tillader brugervalgte stylesheets.");
return false;
}
var expdate = new Date();
expdate.setTime(expdate.getTime() + (1000*3600*24*365));
document.cookie = 'style=' + newstyle + 'expires=' + expdate.toGMTString() + 'path=/';
self.location.reload();
}
//-->

<p style="text-align:center;">
<button onclick="chooseStyle(1)">R&#248;d baggrund</button>&nbsp;
<button onclick="chooseStyle(2)">Gr&#248;n baggrund</button>&nbsp;
<button onclick="chooseStyle(3)">Bl&#229; baggrund</button>&nbsp;
<button onclick="chooseStyle(4)">Neutral baggrund</button>
</p>

Jeg ska' liiiige tænke dybere over det
</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : metteto

Modtaget 500 point
Dato : 15-04-07 19:38

Jeg er ikke nørd nok
Det skal jeg lige fortælle mine tidligere kolleger, så brækker de sig af grin.
Men umiddelbart har jeg det sådan, at udgiveren af et site vel har et budskab, og en overbevisning, det må også give en typografi, DU kan gå ind for. At jeg er vild med stille baggrundsfarver og mørke kontraster, som skriftfarve kan du måske bruge til noget fornftigt. Valgmuligheder er OK, men kan også forhindre en bruger i at gå videre, hvis ikke man ved hvad man skal der.
Belv det en forvirret gang sludder, så bær over.
KH Mette

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-07 09:18

metteto -> Jeg er gået lidt i tænke tank. Min 'plan' var er at artiklerne og eksemplerne som vil findes på siden skal indrammes i en indre box, ligeledes med rundehjørner lavet uden grafik, i indholdsfeltet til venststre på siderne. Der vil indholdet fremstå som sort tekst på hvis baggrund. Det det med "stille baggrundsfarver og mørke kontraster som skriftfarve" tror jeg ikke svagseende og farveblinde vil finde er nogen særlig god løsning og de blinde med skærmlæsere vil være aldeles ligeglade
Iøvrigt findes der kun 216 webfaste farver som garanteret vises ens i browserne: Netscape, Opera, Firefox og Internet Explorer : http://www.html.dk/dokumentation/farver/

Jeg kan godt lave en løsning for styleshifteren uden javascript og PHP er jeg kommet frem til. Det kræver blot en smule mere arbejde og administration. Man kan nemlig foruden de to stylesheetes (black_layout.css og white_layout.css) blot lave to sæt af html dokumenterne. Eksempelvis: artikler_sort.html og artikler_hvid.html hvis eneste forskel er, at de hver især inkluderer hver sit stylesheet og har hver sin angivelse af, hvilken af de to 'tilstande' som er aktiv på givne side.

..men vejret er for godt. Jeg har andet at se til lige nu og jeg vil også have sol på mouse'n

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-04-07 02:24

metteto m.fl. -> Jeg har nu givet mig selv en styleshifter (=stilskifter) på min hjemmeside uden noget PHP, Javascript eller nogen cookies ...

..og hvisker HØJLYDT: ... i 47 års fødselsdaggave !!!

http://www.cssboxing.com/

</Ssshhhhhhhhhhhhhhhh............................>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-07 05:30

tilykke molo,det er skide smart at kunne skifte bag grund,det måtte der gerne være på nogle flere Hp'er,fedt

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 19-04-07 08:02

TILLYKKE

Det er en fin løsning, synes jeg.

Men jeg synes det regner derude, så du får lige lidt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-04-07 09:03

Mange tak metteto
..men vejret skyldes nok jeg ik' altid har opført mig som jeg burde i det forgangne år

Manse9933 -> Jeg ku' som sagt have implementeret det smartere. I PHP burde man kunne sætte et flag for tilstanden som gemmes i en MySql database. Ved brugerens valg af stylesheetet kunne initieres en refresh af siden som vha. test op mod dette flag, kunne lave en include af det rette stylesheet. Dermed kunne man udvide mængden af valgmuligheder uden at mængden af XHTML dokumenter ville vokse tilsvarende, men jeg har aldrig været nogen ørn til PHP, så indtil videre må jeg vist leve med blot 2 tiltande for at holde udvikling, administration og vedligeholdelse nede på et acceptabelt niveau.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-07 09:26

jeg har set en side med fire tilstande men kan ikke huske hvor,men ellers har jeg kun løbet ind i en fem/seks sider med funktionen,det fede ved det er at
det er død træls at sidde i en time eller to og læse en
side/under sider med meget mørk baggrund,når man
så vender tilbage til noget mere almindelig lys side/r
så får øjne/hjerne et chok,jeg har oplevet
efter en times læsning at jeg var helt svimmel ti minutter efter,det var en side med sort baggrund og grøn txt farve.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-04-07 09:56

Manse933 -> Kender det: Jeg har prøvet at sidde i mange døgn og programmeret C++ vha. 'vi' editoren under UNIX (..netop grøn på sort) ...alt sejlede gyngede når men lige skulle læse noget dokumentation sort på hvidt

Alle de styleshiftere jeg har stiftet bekendskab med er implementeret med cookies. Dels for at have et 'sted' at gemme de aktuelle valg ved navigation på siderne, dels fra gang til gang når man besøgte sitet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-04-07 10:16

Jeg ser frem til du er færdig med dit projekt,så vil jeg komme ind og give dig en knock out,jeg tænker på at sætte mig mere ind i CSS,de mulighedder som det giver er inspirende,dit projekt giver inspiration og man bliver nysgerrigsidne virker meget klar og skarp,øjen guf,der
kan man godt opholde sig en tre minutter's tid
efter indhold er inplementret så kan man måske opholde
sig lidt længere,husk lige at lave et racer bil/babe/Mc foto album til frokost pauserne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-04-07 10:38

Manse9933 -> Der blliver nok ikke megen staffage i form af grafik på siderne ...udover hvad som kræves i eksemplerne efterhånden som jeg får dem skrevet om til brug på siderne.

En lille appetitvækker er f.eks. denne lille 'ting' (billede ved mouseover på linktekst) som giver et meget godt indtryk af, hvilke typer CSS 'trick' jeg vil beskrive nærmere:

http://www.cssboxing.com/temp/textmouseover.html

Bemærk at mouseover'en er lavet UDEN brug af eventen onmouseover=".." og uden Javascript

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-04-07 14:34

HAPPY Bøfday Molo.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-07 00:11

Danke Well Teil

</MOLO>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-07 08:09

Så er det lukketid

..tråden vedr. brugerorienteret webudvikling fortsættes på http://www.kandu.dk/spg103080.aspx

..hvor nogle af indlægende fra denne tråd vil blive kopieret 'med over' for forståelighedens skyld

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 21-04-07 08:13

Tak for svaret metteto.

Din kommentar fik mig for alvor til at tænke dybere over værdien af en styleshifter (..på min side kaldet: Stilskifter) og implementationen af denne. Det gav mig sparket til at få den lavet.
Derfor går point til dig
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 25-04-07 15:34

Velbekomme dig. Glæder mig at en halvnørdet husmor, kan give inspirerende indspark

Håber ikke investeringen blev for stor.

KH Mette