/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kan sælger løbe fra en handel?
Fra : stanley
Vist : 428 gange
250 point
Dato : 16-01-03 13:35

Hvis jeg skriver under på en købsaftale om køb af et hus hos mægleren til den pris, som sælgeren har sat huset til salg for, kan jeg så ikke være sikker på at huset er mit? Mægleren siger, at det først er når købsaftalen er underskrevet af sælger, at jeg kan være sikker! Det betyder, at hvis sælgeren ikke vil sælge huset til mig, kan han da bare nægte at skrive under, og så evt. sælge huset til en anden, som måske endda får lov til at købe huset 10.000 kr. billigere?

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 260 point
Dato : 16-01-03 13:50

I teorien vil da det være tosset af sælger at sælge huset under prisen, hvis der er en køber til den fulde pris. MEN det er jo ikke nok at underskrive hos mægleren, da man jo også skal godkendes som køber, hos kreditforening/bank m.v.
Hvis sælger mener at du er "dårlig økonomi" eller har et horn i siden på dig af anden grund, eller anden køber kan lægge større udbetaling o.s.v. er det jo sælger der bestemmer hvem han vil sælge til.

Men er der nogen speciel grund til at sælger ikke skulle skrive under overfor dig? - eller er det bare ventetiden der generer? (Det er altid rædselsfuldt at vente på andre tager stilling til noget!!)

Men sikker på noget?? Nej det kan man ikke være for alle papirer er skrevet under.

Mvh

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 16-01-03 14:04

Nemli og dertil kommer der ca. en uge efter indflytning, hvor købet kan fortrydes.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 16-01-03 14:16

Jeg vil absolut ikke kæmpe om/have points!
Bare pointere at der er "revideret" en del i den slags - mest muligheden for at KØBER kan "løbe" fra en handel, uden det koster det blege!
Men et købstilbud er jo til mægleren og ikke bindende for sælger. Mener så tros alt sælger kan få problemer med mægler... der (formentlig) har opfyldt betingelserne der berettiger salær!! Såååe - man kan ikke sådan lige holde en mægler til grin.

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 16-01-03 14:17

Det kanjegik skriver om, at jeg skal godkendes som køber før han vil sælge til mig har jo også stor indflydelse på, hvad kursen på sælgerpantebrevet bliver, derfor skal sælger - eller det firma som køber sælgers pantebrev - jo have lov til først at undersøge om jeg er i rki, for hvis jeg var det, ville pantebrevet jo være usælgeligt ... og derfor kan sælger jo sagtens komme ud for at skulle sige ok til en ny køber, som byder 10.000 under mig! Det er da egentlig logisk nok!

Godkendelse af svar
Fra : stanley

Dato : 16-01-03 14:17

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 17-04-03 15:48

Lige en lille rettelse til det med fortrydelses rettet... Der er fortrydelsesret i 8 dage, hvilket ikke inkluderer lørdag og søndag. Dvs. at hvis køber skriver under først og får at vide dagen efter at sælger har skrevet under, så løber de 8 dage derfra...

Hvis man som køber vil løbe fra et huskøb, inden de 8 dage, så koster det 1% af købsprisen.

MathildeP

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 17-04-03 15:58

Hov... Den første dag er først dagen efter at køber har fået at vide at sælger har skrevet under.

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 17-04-03 15:58

Hov... Den første dag er først dagen efter at køber har fået at vide at sælger har skrevet under.