/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
220v eller 380v?
Fra : jobestar
Vist : 10845 gange
100 point
Dato : 12-04-07 13:06

Hejsa

Jeg bor i en gammeldaws lejlighed hvor der indtil fornylig kun var gasmulighed i køkkenet.

Jeg har nu fået udbygget min tavle med en "gruppe"? mere. Altså før var der kun en sikring og nu er der 2. En til komfuret og en til resten af lejligheden.

Så har elektrikeren i køkkenet sat et 220v? stik, altså et helt almindeligt strømstik der ligner de andre i lejligheden, der bare udelukkende er til et komfur.

Jeg står bare og vil gerne købe et billigt brugt glaskeramisk komfur, men alle jeg ringer til i den blå avis og lign. er 380v.

Hvad kan jeg gøre her?

er det en større process at skifte stikdåsen i køkkenet ud med en 380v. stikdåse?

mvh Oscar

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 110 point
Dato : 12-04-07 13:21

Nu kan du jo ikke bare skifte stikdåsen ud og dermed få 380 V.
380 V kræver at der er ført "kraft" ind i køkkenet eller tæt ved. Det skyldes at der skal bruges en ledning (en fase ) mere til 380.
Så hvis ikke der er kraft i køkkenet er det en lidt større proces. Er der kraftkabel i køkkent er det lidt lettere, men du skal have fat i en el-installatør.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-04-07 13:37

Som pirt03 skriver kan man ikke bare "trylle" 380V ind i huset.

Men du kan sagtens købe glaskeramiske som kører på 220V. Det glaskeramiske vi har i vores køkken kan køre med begge dele.

Omme bagpå, kan man sætte en klemme i forskellige positioner, så den kan fungere med enten 220 eller 380.

MEN......
Jeg fandt lige manualen frem, her står der er den kan tilsluttet 220V men at det skal være en 16A sikring. Det betyder så at den faktisk skal have 380V, men kan nøjes med een fase.

Det gælder for alle Siemens glaskeramiske komfurer.

Se evt. her:
www.siemens-hvidevarer.com/PDF_documents/catalogues/5240533.pdf

Det kan selvfølgelig være at du er heldig og kunne finde et glaskeramiske komfur som kan nøjes med 220V 13A, men jeg tvivler.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 12-04-07 13:44

Komfurer er af gode grunde nok et af de apparater vi altid har brug for 380 til, hvis det da ellers ikke skal tage, endnu, længere at få madlavningen overstået.

Det er sq lidt mystisk at man udvider med blot én 220 stikkontakt. Det dækker faktisk kun én kogeplade med fuld blus.

Men jeg tror nu de fleste komfurer kan tilsluttes 220V. Teoretisk ville det kunne køre hvis du ikke har for meget i gang på samme tid. På bagsiden af komfuret er der nogle klemmer der skal flyttes rundt på alt efter hvor meget strøm der er til rådighed. Jeg har lige haft vores eget komfur skilt ad. Her var det muligt at tilslutte blot én fase (220V).

Hvis du ville være helt sikker før køb så spørg sælgeren om model og type. Så må vi se om vi kan finde ud af det på forhånd.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 12-04-07 13:48

Citat
MEN......
Jeg fandt lige manualen frem, her står der er den kan tilsluttet 220V men at det skal være en 16A sikring. Det betyder så at den faktisk skal have 380V, men kan nøjes med een fase.

Det er noget vrøvl. 380V kræver 2 faser. 220V kræver én fase. Strømforbruget har ikke noget at gøre med antallet af faser

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 12-04-07 13:49

Hej,

380 V (400 V) består af 2 faser, som apparatet forbindes til.
Ved 220 V (230V) sættes apparet mellem en faseleder og nulleder.
Hvis sikringen er 10 Ampere, kan der maksimalt belastes med 230 V*10 A = 2300 Watt.
Hvis en kraft-gruppe sikres med 16 Ampere er den maksimale belastning
på 400 V*16A = 6400 W = 6.4 kW.

Degt kan derfor stærkt anbefales, at du får indlagt en eller flere kraftgrupper til f.eks.
komfuret.
Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-04-07 13:50

Har været lidt rundt på nettet og kigge på manualer til keramiske komfurer, de spiser alle sammen imellem 5000 - 8000W hvilket betyder at de skal køre på 380V

Du akn med 220V i huset desværre ikke tilslutte een fase med 16A foran, men du kan jo tilslutte en alm 220V med en 13A foran og så tænke dig lidt om når du bruger komfuret, at der aldrig er fuld blus på mere end een plade.

Det vil ikke gå mere galt end at sikringen brænder over. Man kan jo altid være opmærksom på om der er nogle ledninger som bliver varmere end hvad godt er.

Da en ledninger med 16A foran er 2.5 kvadrat og en med 13A kun er 1.5 kvadrat.

Personligt ville jeg ikke have noget imod at installere dem med en alm 220V fase på. Måske nøjes med en 10A sikring frem for en 13A til at starte på, så lider ledningerne i alle tilfælde ikke overlast.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 12-04-07 13:51

Citat
... den kan tilsluttet 220V men at det skal være en 16A sikring. Det betyder så at den faktisk skal have 380V, men kan nøjes med een fase.

380V .. kan nøjes med én fase.. Ikke forstået????

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-04-07 14:13

--> pirt03

Når man har 220V sidder der een sikring på 10A eller 13A og man har 2 ledninger nul (blå) og en fase.

Når du har 380V så har men 3stk. 16A sikringer, så der er 3 faser og een nul.
Tager man fra 380V en fase og nul, så får man 220V, men i nogle kraftigere ledninger og med en kraftigere sikring foran, så kan man trække mere/hårdere på denne fase.

Har man 380V og tager 2 faser opnår man den 380V.

Så man kan sagtens få 3 X 220V fra en 380V kontakt.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-04-07 14:17

Nu er vi sikkert nået til det punkt at næste tråd er en som skriver at du ikke selv må bla bla bla. Sådan plejer det at være under disse indlæg.

Det korte af det lange er at du ikke kan få et glaskeramisk komfur som kan køre på 220V, medmindre du "fusker".

Det er så helt op til dig selv.

Så køb en anden type eller få lagt kraft ind i huset/lejligheden.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 12-04-07 14:27

Citat
Det korte af det lange er at du ikke kan få et glaskeramisk komfur som kan køre på 220V, medmindre du "fusker".

Som jeg skrev ovenfor så KAN vores komfur faktisk kobles til at køre med en enkelt fase. Med en 16A sikring bliver det til ca. 3500W. Det er faktisk brugbart. Hvordan betjeningsvejleningen forholder sig til denne situation skal jeg ikke kunne sige, men brugen af komfuret er naturligvis begrænset, men en enkelt kogeplade + ovnen, skulle nok kunne kære uden at springe sikringen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-04-07 17:03

det er meget nemt du skal have lagt 400v ind i din lejelighed for at få glaskeramisk komfur
komfuret må ikke lovligt monteres på 230v i danmark
ellers hedder det gaskogeplader og el ovn

Kommentar
Fra : iwersen

Dato : 12-04-07 17:34

Som der er skrevet kan komfuret nok køre på 230 v, men man skal være opmærksom på
forbruget.
Hvis elektrikeren har været lidt snu har han brugt 2,5 kvadrat kabel, som kan sikres med
16 A. Det kræver bare at selve stikkontakten og stikproppen er dimensioneret til dette.
Ellers kan denne måske skiftes til en type der kan klare det. F.eks de blå CEE kontakter
til 230 v.
Har du 16 A til komfuret tror jeg du kan bruge det med lidt omtanke.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-04-07 18:20

Fortalte du ikke elektrikeren hvad du skulle bruge udvidelsen af installationen til?

I dit spørgsmål http://www.kandu.dk/Spg101152.aspx havde du et Gorenje komfur (gasblus og elovn) i tankerne.....og det passer til den installation du har fået lavet med en tilslutningseffekt på 2,3kW el.

Hvis du vil have en rent elektrisk installation, så er der ikke rigtig nogen vej udenom. Der skal etableres et kraftudtag sikret med 3x16A så du kan trække 3x400V.

Det du har fået lavet kan du så bruge til en elkedel på 2kW

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-04-07 19:20

2,3 kw = 10 amp.
2,9 kw = 13 amp. så det du har fået lavet kan belastes med ca. 2,9 kw

og nej en snu elektrikker laver ikke ulovlighedder
og så er det da alt for dyrt med cee stik membrandåse ?

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 13-04-07 09:57

Citat
Hvis sikringen er 10 Ampere, kan der maksimalt belastes med 230 V*10 A = 2300 Watt.
Hvis en kraft-gruppe sikres med 16 Ampere er den maksimale belastning
på 400 V*16A = 6400 W = 6.4 kW.

Tager jeg helt fejl hvis jeg siger at en 3 faset kraft gruppe med 16 ampere sikringer kan belastes med 400*16*KVROD3 = ca. 11 kW ???

mvh
Peter..

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 13-04-07 11:25

Citat
Tager jeg helt fejl hvis jeg siger at en 3 faset kraft gruppe med 16 ampere sikringer kan belastes med 400*16*KVROD3 = ca. 11 kW ???

mvh
Peter..

Dette er korrekt. Kan også udregnes som 3 faser med 230V/16A giver 3 x 3680 = 11 KW

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 13-04-07 11:42

Peter skrev:
"Tager jeg helt fejl hvis jeg siger at en 3 faset kraft gruppe med 16 ampere sikringer kan belastes med 400*16*KVROD3 = ca. 11 kW ??? "

Kv.rod 3 har vist ikke noghet at gøre i regnestykket her, der er brugt en gang i forvejen, nemlig fra at beregne spændingen i kraftgruppen:

220 V * kv.ros 3 = 380 Volt.
(Vi ser væk fra, at spændingen faktisk er blevet forhøjet til 230 V)

En 3-faset gruppe sikret med 16 Amp kan belastes med:

3 * 380 V*16A = 18.24 kW

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 13-04-07 14:25

Hey igen.. puha sikke en masse voltsnak ;) jeg kan ikke helt følge med her..

Berpox>> jo den oprindelige plan var et gastop og el ovn komfur, men jeg kan spare mange penge ved at vælge et brugt glaskeramisk fordi der skal en vvs gut ud og rode med gasrør osv. fordi jeg skal ha skiftet det over til bygas2. Man for godt nok 2000kr. i erstatning, men jeg stod og kunne købe et glaskeramisk for 150kr. og tavleudvidelsen fik jeg lavet over en vedligeholdelseskonto til lejelejligheden.

men æv.. jeg var for hurtig og havde ikke sat mig ind i tingene da jeg bestilte den udvidelse. Og der er ingen gamle glaskeramiske der kører på 220v.

Så jeg må vist tage mig til takke med en af de der små elovne, og så en seperat eltop med 2 varmezoner.

det kommer også til at fungere fint nok tror jeg.

Tak for hjælpen alle sammen! og go weekend! det bliver jo godt vejr siger de...!

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 13-04-07 14:26

Tak for svaret pirt03.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-04-07 15:37

når kv.ros3 bruges er det til beregning af en motor/roterende og ikke en kogeplade det er et varmelegme 3X230V
dvs. 230 X 16 = belastningen på 1 fase dem er der 3 = 16 X 230 X 3 =11040W - 11Kw
da vi ikke har 3 X 400V men 3 X 230V

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-04-07 18:43

Hov: Lejelejlighed! Vedligeholdelseskonto! osv.... er det så ikke udlejer der skal sørge for, at den tekniske installation er opdateret, altså klar til bygas2?

Med andre ord - er det så ikke udlejer der skal betale VVS-regningen for de ændringer der skal til for at du kan bruge bygas2?

Afhængig af din lejeaftale, så er det også i visse tilfælde udlejer der skal sørge for at der er et brugbart komfur i lejligheden.

Eller tager jeg helt fejl?

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 25-04-07 19:45

Berpox>> nej desværre.. har tjecket. Det er lejer der selv må sørge for det :(

de er stride er de..