/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
el-ovn - krav til el"box"?
Fra : jobestar
Vist : 4448 gange
100 point
Dato : 28-02-07 11:20

Hejsa

Jeg skal skifte mit ældgamle gaskomfur ud på brund af det her bygas2. Jeg får da heldigvis 2000kr. fra kbh energi til udskiftningen.

Mit spørgsmål går på om jeg skal vælge et komfur med gasovn eller el-ovn.

For jeg bor i en ret gammeldaws lejlighed og er lidt i tvivl om elsystemet lever op til kravene hvis jeg skal have el-ovn.

Så hvis nogen kan tyde min ”elboks” og give et bud på om den er helt tabt i racet om en el-ovn ville det være en stor hjælp. Billede:

http://www.badongo.com/pic/479734

Jeg ringede til punkt1 og sælgeren sagde noget med at de nye elkomfurer ikke kræver det store da de er energi klasse A. Noget med ”1kilowatt i timen”

Mvh Oscar

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 28-02-07 11:22

Ups. glemte lige det som bygas2 siden skriver om emnet:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Installation til elovn
Hvis du har elovn i forvejen, kan du finde en pakkeløsning med et nyt gaskomfur med elovn for omkring 4.000 kroner og opefter.

Har du ikke elovn i dag, koster en pakkeløsning med komfur med el-ovn fra 5.500 kroner og opefter. Så dækker pakkeløsningen nemlig også en ny 230 V stikkontakt, en ny sikringsgruppe og 5 meter kabel.

Installationsprisen bliver højere end 1.600 kr., hvis du har:

En installation uden HFI- eller HPFI afbryder
En installation, hvor gruppetavlen er fuldt udnyttet i forvejen
En en-faset installation, hvor der ikke er kapacitet til yderligere belastning

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 28-02-07 11:29

Du har en 10 amp til hele lejligheden. (kan udskiftes med er 13amp)

Du kan med en 10A trække 2300 watt og med en 13A trække 2990 watt.

At den bruger 1Kilowatt = 1000watt.
Så kan du selv se hvad der er tilbage til lys, computer, støvsuger, elkedel, osv osv.

Hvis jeg var dig, ville jeg købe en gasovn.
Så du stadigvæk har strøm "tilbage" til øvrige ting i huset. Ellers riosikerer du at sikringen springer hver gang ovnen er tændt, hvis du skal bruge andre "større" elektriske ting.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-02-07 12:00

1) Din tavle skal nok udvides med 1 gruppe ekstra med 1 eller 2 faser, og givetvis med 13A sikring.

Denne gruppe reserveres så til et kommende el-komfur. Så skal der trækkes kabel til køkkenet, og opsættes et udtag/afbryder.

Du bliver nødt til at kontakte den lokale installatør for at finde ud af hvad både din, og ikke mindst ejendommens installation er gearet til. Hvor mange faser er der mon til rådighed bag træpladen? Og hvor meget må/kan installationen udvides uden det går ud over sikkerheden?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-02-07 12:02

Citat
Du har en 10 amp til hele lejligheden. (kan udskiftes med er 13amp)

Det er ikke sikkert at det kan/må lade sig gøre. Det kræver et nærmere kig på installationen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-02-07 14:26

Sagde punkt1-sælgeren ”1kilowatt i timen”? Det eneste det afslører er, at han er dum. Det overrasker nu ikke. Han kunne lige så godt have svaret "0-100 på 1000 omdrejninger i minuttet om fredagen"

Effekt måles i fx. Watt eller kilowatt, ikke i "kilowatt i timen". Hvis den bruger præcis effekten 1 KW og gør det i een time, så har den brugt 1 KW-time, men sådan fungerer en ovn ikke. Om ovnen kan A-mærkes eller ej afhænger bl.a. af, hvilken strømmængde de behøver for at varme op og hvor meget strøm de bruger for at holde temperaturen.

Det der er afgørende for din elregning er gennemsnitseffekten, men det DU har brug for ved tilslutning er det der hedder tilslutningseffekten. For selvfølgelig bruger oven sommetider mere strøm end andre tider. Tilslutningseffekten kan sagtens være stor (selv ved et A-komfur). Fx Gorenje K434W hvor den er 2300 W. Det er præcis hvad en 10A sikring kan trække, hvis du har en sådan. Men så kan du da slukke lyset imens. Stearinlys er hyggelige.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 28-02-07 18:11

henrikkrebs - Enig

Jep, jeg vil råde dig til at få en ekstra gruppe, som der skrives
Citat
Har du ikke elovn i dag, koster en pakkeløsning med komfur med el-ovn fra 5.500 kroner og opefter. Så dækker pakkeløsningen nemlig også en ny 230 V stikkontakt, en ny sikringsgruppe og 5 meter kabel.

Ellers får du kun bøvl ud af det

Du kan SANSYNLIGVIS (ikke 100% sikkert) godt få en ekstra gruppe op i din eksisterende installation.

Det er meget længe siden jeg sidst har set en installation som din, kun en fase

Held og lykke med det

- Anden

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 01-03-07 12:43

mange tak for responsen! Jeg er da blevet en del klogere på området:)

jeg må lige snakke med en kammerat og få ham til at kigge på min installation.

Kan se på spec. på det komfur jeg over, Gorenje k7300w, at det bruger 2,3kw i tilslutningseffekt. Jeg går ud fra at det så er 2300w? og lige hvad mine 10amp. så kan klare.

Tekniske specifikationer / Mål >>>

Energiklasse A

Energiforbrug 0.79 kWh (varmluft)

0.91 kWh (traditionel)

Tilslutningseffekt (gas) 7.8 kWh

Tilslutningseffekt 2.3 kW

Jeg vil sagtens kunne leve med ikke at kunne støvsuge, koge vand osv. mens ovnen kører. Og jeg går stærkt ud fra at de 2,3kw er det ultimative maks. effekt den trækker hvis man cranker svinet helt op maks. med grill på..

Så jeg hvis jeg kan få min tavle opgraderet til en 13amp. ville det være helt fint. Kan sikkert også nøjes med de 10 og så bare undgå at tænde støvsuger, men det ville da være rart ikke at skulle bekymre sig om de sikringer :)

hmm.. der er altså kommet gode svar fra alle så det er lidt svært at afgøre. Well... jeg kigger lige på det.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-07 13:40

Hvis du skal ha' elkomfur, så skal du ha' en ekstra gruppe op.

Og det skal du have en aut. elinstallatør til at gøre.

Det muligt, men ikke sikkert, at der i din ejendom må opsættes en ekstra gruppe på den samme fase. Igen er det installatøren der skal komme med svarene. Skal der tilføjes en ekstra fase, så koster det ekstra.

2,3kW = 2300W - dvs. har du tændt alt hvad der kan kan tændes, så trækkes der en effekt på 2300W. Og det skal installationen selvsagt kunne levere. Derfor skal der opsættes en gruppe med 13A sikring.

Energiforbrug målt i kWh kan du bruge til at sammenligne komfurer med, da det er samme prøvningsmønster alle komfurerne kommer igennem, og som ligger til grund for energimærkningen.

En støvsuger bruger snildt 1100W, fjernsynet 500W, elkedlen 1000W, belysning i lejligheden - der kan du sikkert hurtigt bruge 300W hvis der er lys over det hele, lidt til køleskabet, vækkeuret og musikanlægget....

Glem ALT om at nøjes med den ene gruppe du har - du vil leve i en formørket tilværelse

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-03-07 13:43

PS: Tændt ovn, og et par kogeblus tændt - så har du nok allerede brugt de første 1500W - så er der ikke meget tilbage på en 10A eller 13A sikring.

Og husk så lige, at det ikke er sikkert kablingen i væggene er dimensioneret til 13A.

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 04-03-07 15:52

Mange tak for svaret berpox!! :)

og mange tak til de andre svar!