/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
FM sender
Fra : RHJN
Vist : 1835 gange
50 point
Dato : 10-04-07 16:33

Hej!

Jeg har brug for noget Hi-Fi hjælp tror jeg godt man kan kalde det. Vi har netop købt et hus hvor vi gerne vil have mulighed for at høre den samme musik i samme rum. Tanken (og mareridtet!) jeg havde var derfor at trække kabler rundt i hele huset og forbinde med højttalere der samtidig skulle have mulighed for afbrydelse. Det bliver ret hurtig en både besværlig og dyr løsning.
Så er det jeg hører man kan gå nogle FM sendere man kan knalde på forstærkeren og så ellers finde nogle billige ghettoblasters frem, indstille dem på rette frkvens og vupti så har man musikken fra iPod'en med ud i haven, på børneværelset, kontoret eller hvorman nu skal bruge det ... Men HVOR finder jeg sådan een der kører på 220 V? Og gerne een der kan række rundt i hele huset uden knas...
Håber nogen kan hjælpe ..

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-04-07 16:59

Nix.....

Du kan ikke bare sende på FMbåndet.....

Du kan opsætte trådløse højtalere.......

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 10-04-07 17:33

Jeg fandt dette link, jeg ved ikke hvor kraftig den er, men det er vel værd at prøve til den pris.

http://www.mp3-europe.net/product/3486/new_audiax_2_stereo_fm_transmitter_dgt202.htm

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 10-04-07 17:36
Accepteret svar
Fra : Bulldog

Modtaget 50 point
Dato : 10-04-07 17:42
Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 10-04-07 19:41

Det er nogle gode link du sender, Bulldog ... Men jeg søger een der kan køre på elnettet og ikke på batterier - findes det? og evt BÅDE elnet og 12 v?

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 10-04-07 19:54

Der er flere af dem der køre på 12V jævn og så kunne man jo sætte en 12V jævnstrømstransformer foran den.
Jeg har ikke kunnet finde nogen der køre direkte på 230V veksel.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-04-07 08:04

FØRST: Det er forbudt at bruge kraftige FM sendere i Danmark.

De fleste af de små, der allerede er nævnt, må man sådan set godt bruge, da deres effekt er ganske svag. De bruges jo typisk til at sætte en MP3 spiller til, og så sende lyden til autoradioen. Deres rækkevide er typisk 2-5 meter !!!!!, hvilket ikke er nok til dit formål.

Der findes et firma, der hedder Velleman, der laver FM sendere som byggesæt. Prisen er en 200- 300 Kr., men så vidt jeg ved, sælges netop disse byggesæt ikke i Danmark. De kører på 12 VDC, så du skal bare have en lille 230/12 V adaptor på. Rækkevidden skulle være på en 40-60 meter.

Så hvis du vil lave noget ulovligt, så find en der kan bygge den for dig (hvis du ikke selv kan). Der skal ikke den helt store erfaring til, for at bygge den.
Vores nabolande har en lidt anden lovgivning vedr. dette. Den kan også hjemtages fra USA.

Jeg har set i hundredevis af den slags sendere, over hele verden, men er aldrig stødt på en der kan sættes til direkte til stikkontakten. Der er altid en adaptor i mellem.

MVH

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 11-04-07 12:32

Den person der har testet dem på det link jeg har sat i mit andet indlæg, kan fange signalet på flere af dem ca. 100 m væk og i et enkelt tilfælde op til 1,5 km væk på sin bilradio

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-04-07 13:05

Citat
kan fange signalet på flere af dem ca. 100 m væk og i et enkelt tilfælde op til 1,5 km væk på sin bilradio

Så kan den ikke være godkendt.......

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 11-04-07 13:37

Jeg fandt en artikel på Computerworld, som omhandler FM-sendere:

- Det er ulovligt at sælge udstyret, og det er ulovligt at bruge det, siger chefkonsulent Robert Lindgaard fra IT- og Telestyrelsens frekvenskontor.

Kræver licens som lokalradio
Alle, der slår FM-senderen til, skal i princippet have en sendetilladelse fra Kulturministeriet ligesom enhver anden lokalradio. Men den mulighed kan slet ikke komme på tale, lyder meldingen fra IT- og Telestyrelsen.

Hele artiklen kan læses her:

http://www.computerworld.dk/art/23966?a=search&i=0

Kommentar
Fra : RHJN

Dato : 13-04-07 07:57

Tak, tak, tak for alle de kommentarer der strømmer ind ... jeg har nu fået købt mig en FM sender - det er den der hedder "Belkin TuneCast II"
Men aner ikke hvordan man sætter skidtet til ...

Teknisk hva'

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-04-07 08:28

Den skal vel bare i hovedtelefonstikket på "kildeapparatet" og derfra sendes signalet så på den frekvens du har valgt og som de andre apparater skal stilles på.....

Var der ingen vejledning med ??????

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-04-07 08:32
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-04-07 08:40

Teoretisk måske,virker optimalt n/a

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 13-04-07 09:02

Noget af det fede ved WWW er at man kan hente manualer
til det hardware man vil købe før man køber det og få et fingerpej om skitte overholder det annoncerne lover,men selv manualer kan overdrive funktionaliteten af produktet,mit
n/a er et gæt jeg gidder ikke at hente manualen,jeg
tjekker altid manualer før jeg køber noget per princip,
handler meget på nettet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-04-07 07:03

Hvordan går det med din sender ?? er det noget der virker eller hvad.
(er bare nysgerrig)

MVH

Godkendelse af svar
Fra : RHJN

Dato : 25-04-07 20:31

Tak for svaret Bulldog. Det var en allitiders guide du henviste til dér ... Belkin-senderen som jeg endte med at købe fungerer upåklageligt ... Superfedt!
Ha en dejlig sommer