/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Ustabilt net og netværk
Fra : jqb
Vist : 542 gange
200 point
Dato : 05-04-07 13:17

Hej. Jeg oplever konstant, at mit hjemmenetværk og min internetforbindelse er ustabile. Jeg formoder, at jeg har sat indstillingerne forkert. Jeg håber nogen kan hjælpe mig.

Netværket og forbindelsen består af:

1) Cybercity abonnement (8/1 MB/s)
2) Zyxel Router med én udgang
3) 5-ports switch
4) 2 PC'er med WindowsXP

Problemerne kan beskrives som følger:

1) Internetsforbindelsen ryger helt med jævne mellemrum (flere gange om dagen og jævnligt flere gange i timen). Dette sker, uanset om begge PC'er er slået til switchen, eller om det kun er den ene, der er tilsluttet direkte i routeren. Forbindelsen genetableres som regel uden at routeren skal genstartes.

2) Hvis jeg overfører filer større end et word-dokument fra den ene PC til den anden, ryger alle forbindelser konsekvent bagefter, og routeren skal genstartes. Dette betyder blandt andet, at jeg ikke kan bruge den ene computers musikbibliotek til at afspille fra den anden.

Jeg er ved at være godt træt af det, så jeg håber der er nogen derude, der kan give et kvalificeret bud på, hvad der kan være galt. Bed endelig om yderligere information om opsætning eller andet.

Hilsen
JQB

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-04-07 13:30

Din 5 ports switch hvad fabrikat er det.

Det kunne tyde på en defekt i den.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 05-04-07 13:39

Faktisk kan jeg ikke finde noget producentnavn på den. Den er købit i ElectricCity for fem år siden, men den stod mere eller mindre ubrugt de første tre-fire år.

Er der en snedig måde jeg kan teste det på?

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 210 point
Dato : 05-04-07 13:52

En switch er jo ikke let at teste da der jo ikke rigtig er noget at teste. Den fordeler jo bare nettet ud til flere pc.
Jeg ville vælge at købe en router i stedet for. Den kan du opsætte til og den er stabil. Den kører på den måde at den får tildelt en Ipadresse fra din udbyder og tildeler så selv de nye Ipadresser som de forskellige pcer skal bruge. Den kan tildele helt op til 254 stk. hvis det er det der skal til.

Hvis det er vejel frem har jeg en brugt du kan få til 100,- Den er blevet i overskud da jeg gik over til trådløst. Fuld funktionsdygtig og kun brugt i et halvt år.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-04-07 13:54

Kom lige til at tænke på at det jo ikke nødvendigvis behøver at være switchen der driller. Det kan jo også være Zyxel routeren fra Cybercity. Den kunne du jo også lige prøve at reesette.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-04-07 18:55

Prøv at flytte de to maskiner over i en anden port på switchen. Hvis problemet stadig er til stede, så er det uden tvivl ikke switchen der er noget i vejen med.
Din router styre jo de porte der er i switchen, med hensyn til tildeling af IP adreser for alle tilsluttede enheder.
Du skal bare sørge for at der er åbent for tilstrækkelige adresser den skal kunne tildele.
Jeg tror at du skal prøve at se på, om der skulle være en opdateret firmware til din router, som så måske kan løse dine problemer. - Så det ville jeg satse på i første omgang.

Godkendelse af svar
Fra : jqb

Dato : 01-06-07 16:18

Tak for svaret Fijala.

Har langt om længe købt en ny switch, og nu fungerer det perfekt.

/jqb