/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Ja så er det min tur
Fra : dr_dem
Vist : 1595 gange
100 point
Dato : 31-03-07 20:18

Jeg søger forældre til Richard Emil Bach 11-04 1904 Døbt i Aarhus Domkirke søn Søren Christian Bach 26-09 1868 og Jenssine Bach født Madsen 30-05 1867

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 31-03-07 20:20

Der skulle stå søn af Søren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-03-07 22:29

Ved du om forældrene også kom fra Århus egnen?

Kan det være moderen fra Gylling??
"
aarhus, Hads, Gylling, Gylling Søbye, 13 en Gaard, 111, FT-1880

Mads Nielsen 65 Gift Gaardfæster Bjerager Sogn, Aarhus Amt
Frederikke Jørgensdatter 49 Gift Hustrue Halling Sogn, Aarhus Amt
Søren Madsen 27 Ugift Tjenestekarl Her i Sognet [Gylling]
Maren Madsen 26 Ugift - Her i Sognet [Gylling]
Rasmus Madsen 23 Ugift Tjenestekarl Her i Sognet [Gylling]
Mette Madsen 20 Ugift Tjenestepige Her i Sognet [Gylling]
Jørgen Madsen 18 Ugift Tjenestekarl Her i Sognet [Gylling]
Johanne Katrine Madsen 16 Ugift Tjenestepige Her i Sognet [Gylling]
Jensine Madsen 12 Ugift - Her i Sognet [Gylling
"
Du mener vel forfædre, ikke kun forældre til sønnen Richard Emil Bach,
dem oplyser du jo selv, Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 31-03-07 23:19

IGI har hende - hvis det er hende - med disse afvigende datoer:

Citat
1. Jensine Madsen - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 10 JAN 1865 Gylling, Aarhus, Denmark
2. Jensine Madsen - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 10 JAN 1865 Gylling, Aarhus, Denmark
3. Jensine Madsen - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 10 JAN 1865 Gylling, Aarhus, Denmark
4. JENSINE MADSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 15 JUL 1867 Gylling, Aarhus, Denmark

og har ham - hvis det er ham - med denne afvigende dato:

Citat
1. SOREN CHRISTIAN BACH - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: 31 JUL 1867
2. SOREN CHRISTIAN BACH - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 05 AUG 1867 Koed, Randers, Denmark

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 31-03-07 23:43

http://www.arkivalieronline.dk
Kirkebøger
Koed Sogn, Sønder Hald Herred, Randers Amt
1852-1873 opslag 31
Citat
Født d. 31 Juli
Søren Christian Bach

Moderen indledt d. 15 Septbr.
Barnet Hjemmedøbt d. 5 August
Daaben publiceret d. 27 October

Gaardmand Søren Sørensen Bach og Hust. Christiane Jacobsdatter i Kjærende
Moderen 41 Aar gl.

Tjenestepige Marie Jensen, Tjenestekarlen Jacob Matthias Jensen og Søren Sørensen Baches
alle i Kjærende. Samt Murer Adolph Jacobsen i Koed.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 01-04-07 00:18

http://www.arkivalieronline.dk
Kirkebøger
Citat
Gylling Sogn, Hads Herred, Århus Amt

Opslag 163
15 Juli
Jensine Madsen
Hjemmedøbt på Gr. af ? d. 31 Juli 1867
Fremstillet i Kirken d. 17 Marts s. A.
Gaardfæster Mads Nielsen og Hustr. Frederikke Jørgensen
31 Aar i Søby

Baaren af Moderen
Fadd: ? Jens Melchiorsen af Halling
Peder Hansen, Søby ?
karl Søren Madsen ?

Opslag 152
10 Januar
Jensine Madsen
Døbt d. 21 Mai, 5 Søn Past. Paaske
Grdf. Mads Nielsen og H. Frederikke Jørgensen
24 1/2 Aar gammel i Søby

Baaret af Gaardfæster Jeppe Jespersens kone i Søby
Fadd: Aftægtsmand Jens Pedersen osv.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 01-04-07 02:32

Og hvis ellers vi er på rette vej, så:

Citat
Randers, Sønderhald, Koed, ??, , 87, FT-1860, C9272

Søren Sørensen Bak 51 Gift Gaardmand husfader Hornslet Sogn
Christiane Jacobsdatter 37 Gift Hans kone Vistofte Sogn
Søren Sørensen Bak 7 Ugift Deres barn Koed Sogn
Rasmus Sørensen Bak 5 Ugift Deres barn Koed Sogn
Carl Rask Bak 1 Ugift Deres barn Koed Sogn
Maren Cortsen 16 Ugift Tjenestepige Hornslet
Jacob Cortsen 73 Enkemand Aftægtsmand ernæres af husfaderen Mørke

Citat
Randers, Sønderhald, Koed, Koed Sogn, Kjerende. 4. et Boelsted, 59, FT-1840, c6329

Jacob Cortsen 53 Gift Boelsmand og Tømmermand
Maren Rasmusdatter 51 Gift hans Kone
Christiane Jacobsdatter 14 Ugift Deres Datter
Niels Christensen Ølholm 23 Ugift Tjenestekarl

Citat
Randers, Sønderhald, Koed, Kjørende By (Kærende), Et boelssted, 9, FT-1845, B8660

Jacob Cortsen 57 Gift Lever af sin jordlod Mørke Randers amt
Maren Rasmusdatter 56 Gift Hans kone Heri sognet
Christiane Jacobsdatter 19 Gift Deres datter Wistoft sogn Randers amt

Citat
Randers, Øster Lisbjerg, Hornslet, Bedschou by, , 16, FT-1801, B9115

Søren Andersen 35 Gift Husbonde Bonde og gårdbeboer
Maren Hansdatter 26 Gift Hans kone
Anders Sørensen 3 Ugift Deres barn
Maren Sørensdatter 1 Ugift Deres barn
Jacob Hansen 24 Ugift Tjenestekarl National soldat
Karen Hansdatter 16 Ugift Tjenestepige

http://www.arkivalieronline.dk

Kirkebøger
Hornslet Sogn, Øster Lisbjerg Herred, Randers Amt
Opslag 34 (sidst på siden)
Opslag 35 (fortsat først på siden)

Citat
Den 12te Søndag efter Trinitatis blev Gaardmand Søren Bach og Hustrue Maren Hansdtr i Rodschou deres Barns Hiemmedaab bekræftet navnlig Søren fød d. 14de Juli og baaret af Mogens Rasmussens Kone i Rodschou.
Faddere: Gmd. Hans Markussen, Søren Bang, Mikkel Knudsen, og Jacob Hansen alle af Bedschou samt Søren Pedersens Kone sammesteds.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-07 09:05

Imponerende præceptor,
men det bekymrer mig, at der slet ikke er nogen Richard og Emil blandt faddere og bedsteforældre.

Vi finder vel ikke Richard Emil med søskende, og hans forældres bryllup på nettet; nok for nyt?

Så må vi håbe dr dem snart kommer tilbage med flere oplysninger...
God Palmesøndag, Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 01-04-07 12:31

Foreløbig har vi den slagside at ingen af forældrenes datoer stemmer med de opgivne datoer, så der mangler vi reaktion fra dr_dem.

Kirkebogsmæssigt ligger Richard Emil Bach 11-04 1904 udenfor det vi traditionelt har adgang til på nettet, men folketællingsmæssigt ligger FT 1916 hos AO, hvorfor det er muligt at smøge ærmerne op og kaste en større mængde tid og penge i en sådan eftersøgning.

På Rigsarkivet, har de - eller har ihvertfald haft - de såkaldte mormonfilm for Nørrejylland, der med lidt variationer går helt frem til 1911-1920. Så, i hovedstaden er det ikke helt umuligt at slå dåben op.

Vedr. de navne du forventer i fortiden, så skifter tiderne og sæderne mildnes. Familier flytter fra land til by og får nye værdinormer, referencer og behov, og så kommer vi til korts med vores forventninger til traditionen.

I en anden tid kunne drengen måske have fået navnet Jurij eller Gagarin (???? ???????) efter den første mand i rummet

Nu har vi så kastet lidt benzin på bålet, og så må vi se hvad dr_dem mener om det.

Og tak, samt i lige måde med Palmesøndags ønsket.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-04-07 15:26

Ja Richard Emil er min morfar Søren Christian er selfølgelig min oldefar, men da det er min mors familie og hun er død kan jeg ikke spørge hende og der er heller ikke nogle andre tilbage. Jeg har så spurgt min far, og jo Søren Christian Bach skulle værer fra Jylland men hvor ved han ikke. Jeg ved så også at Richard Emil er den yngste af 4 eller 5 søskene en hedder Dress måske og en hedder Dagma og de to måske kun en kender jeg ikke navnet på, men min oldefar var entrapenør på Nørreport stations udgravning og det siges at han var den sidste der gik neden om hjem altså falit det vil sige han har boet i København eller omegn mugligvis Mellemvangen 46

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-04-07 15:30

Og datoerne ved jeg ikke om de er rigtige da det er et maskrinskrevet papir jeg har som min mor mugligvis har skrevet ned
dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-04-07 16:20

Og det er natuligvis Nørreport gamle udgarvning og ikke metroen

dr.dem

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 01-04-07 16:54

Ja, vedr. datoerne tillod jeg mig at gå videre i teksten selvom datoerne ikke passede, fordi det ofte er sådan med overleverede datoersom ikke er tjekkede, at de ikke passer.

I Rigsarkivets mormonfilm kan du formentlig finde fødsel og dåb af Richard Emil Bach, og måske også oplysninger om hvor i Århus forældrene boede på det pgl. tidspunkt, og derefter skulle det være lidt lettere at finde familien i FT 1901 eller FT 1906 på Rigsarkivet. FT 1901 er bedst, fordi du der får oplyst forældrenes fødselsdage og fødselssogne.

Bor du i Københavstrup?

Kan Nørreport Station være anlagt omkring 1934, hvor de første S-Tog vist blev sat i drift i Kbh.? På dette tidspunkt havde vi fået folkeregistre, der som en af mange andre kuldsejlede projekter skulle bringe Kongeriget på omgangshøjde med den del af Slesvig, som i form af Sønderjylland blev indlemmet i kongeriget efter første verdenskrig.

I så fald, kan du mod erlæggelse af en liden skærv få konkrete oplysninger om, hvor i Kbh. din oldefar senere boede, ligesom du formentlig kan finde oplysninger om hans død og begravelse på Kbh. Rådshus Stadsarkiv.

Hvad et navn som
Citat
Dræs
angår, er det jo ikke et døbenavn, men simpelthen et kæle/øge -navn for f.eks. Andreas .

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-04-07 19:02

Citat
Hvad et navn som
Citat
Dræs

angår, er det jo ikke et døbenavn, men simpelthen et kæle/øge -navn for f.eks. Andreas .

Har snakket med min moster og ja han hed Andreas, men kaldet Dres

Citat
Kan Nørreport Station være anlagt omkring 1934

Såvit jeg ved er den over 100 år gammel

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-04-07 19:07

Citat
Såvit jeg ved er den over 100 år gammel

der har jo kørt lokomotiver igennem

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-04-07 19:18

Har nu fået 6 navne på børn men det hjælper ikke meget
Andres eller Andreas
Anna eller Ana
Dagna
Åge udvandr USA gift med Jackie har fået søn (Joe) måske
Petraer måske
Richard Emil min morfar

dr.dem

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 01-04-07 19:27

Ja, ja da - jeg tænker blot på Nørreport som en S-togsstation, og S-togene blev vist først indført i 1934. Men, lad os nu istedet prøve at få lokaliseret dine forfædre.

Hvordan var det med dig: Bor du i Køvenhavnstrup ? Jeg tænker her på mormonfilmene på Rigsarkivet, hvor du formentlig kan finde fødsel og dåb i Århus fra 1904, og folketællingen fra 1901, hvor du formentlig kan finde hele flokken, og ud fra det arbejde dig bagud i tiden.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 01-04-07 19:32

dr_dem:
Citat
Har nu fået 6 navne på børn men det hjælper ikke meget

Nøh, men du kan bruge dem som en slags tjeksum, for hvis børnene i den familie du finder frem til hedder nogenlunde det samme, så er det jo meget sandsynligt at du har fundet den rigtige familie.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-04-07 19:32

Ja bor i københavn, men du vil vel ikke ha mig ud og læse bøger eller hvad????

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-04-07 19:40

Der er Andreas navne i en alternativ Bach familie øst for Århus, Svend
"
RASMUSEN BACH, Andreas
   Birth Date:   26 Aug 1795
   Christening Date:   20 Sep 1795   Skannerup, Skanderborg, Denmark
   Father:   Rasmus BACH
   Mother:   Kirsten LAURSEN
"

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-04-07 19:51

Jeg kan heller ikke forøge mine point???????

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 01-04-07 19:52

dr_dem:
Citat
Ja bor i københavn, men du vil vel ikke ha mig ud og læse bøger

Jo, egentlig. Men læse bøgerne kan vi ikke få lov til. Men, så simpelthen at læse affotograferinger af bøgerne fra filmrullerne på Rigsarkivet, på nogenlunde samme måde som på http://www.arkivalieronline.dk, men i en betydeligt bedre kvalitet.

Når du vil tilbage i slægten, så kommer du ikke udenom arkiverne. I X-Files serien påstod de at sandheden findes derude, men jeg siger, at det vi ikke kan finde derude, det finder vi på arkiverne

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 01-04-07 19:55

dr_dem:
Citat
Jeg kan heller ikke forøge mine point???????

Men, hvorfor skulle du også gøre det?

De der kan hjælpe dig med slægtsforskningen er alligevel ikke interesseret i point.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-04-07 19:57

http://www.arkivalieronline.dk,
Der er jeg jo på, med e-mail og det hele, men de går kun til 1892 nogle steder, og jeg har søgt mange steder

dr.dem

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 01-04-07 20:24

dr_dem:
Citat
men de går kun til 1892 nogle steder

Ja, og det er derfor jeg abefaler dig at gå ind på Rigsarkivet og kigge i de specielle mormonfilm hvor indholdet nemlig går længere frem i tiden (indtil 1911-1920).

Man kan sige at Mormonfilmene er uofficielle, fordi det angiveligt var en kopi som Rigsarkivet betingede sig hos mormonerne for at lade dem affotografere de danske kirkebøger. Og mormonerne affotograferede ikke i overensstemmelse med de danske tilgængelighedskriterier, men affotograferede simpelthen rub og stub af de kirkebøger som dengang var afleveret til arkiverne.

I modsætning til de officielle danske affotograferinger, som er på microfiches, så ligger mormonernes affotograferinger på filmruller.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 02-04-07 14:02

http://www.familysearch.org/
Den er jeg også inde på men har ikke fundet de jeg søger

dr.dem

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 02-04-07 16:41

Men, du læser jo ikke hvad jeg skriver. Du ser hvad jeg skriver og tolker så en forkert betydning ind i det, hvorved det får en anden mening.

Når du går ind på FamilySearch, så søger du i et meget blandet materiale, hvoraf en stor del af det er resultatet af gætterier og ønskedrømme, fordi mormonernes religion åbenbart stiller krav om at de skal have styr på hele deres slægtstræ, selvom krige, brande, oversvømmelser og sågar vanvid hos psykisk syge præster har betydet at rigtig mange registreringer er gået tabt og ikke kan genvindes.

En del af det du kan finde på FamilySearch stammer imidlertid fra regulært arbejde fra frivillige mormoner, der bruger deres liv på at sidde og aflæse en meget lille del af det omfangsrige materiale som mormonerne har registreret på film, og derefter indtaster det som tekst på computeren, således andre der ikke selv kan læse den gamle skrift kan få mulighed for at søge elektronisk i det. Problemet er så blot, at de frivillige mormoner indtil videre er meget langt fra at være til bunds i al det filmmateriale de har, og hver dag kommer der mere og mere filmet materiale til.

Når du ikke kan finde det du søger på FamilySearch, betyder det ikke, at det ikke eksisterer. Det kan også betyde at de frivillige mormoner ikke har fået det indtastet endnu. Og i sådanne tilfælde kunne du have gået ind på Rigsarkivet og uden videre have fundet det på deres mormonfilm.

Men, hvad pokker bilder jeg mig egentlig ind, at prøve at stoppe noget ind i munden på dig, som byder dig så meget imod at æde

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-07 19:21

>en alternativ Bach familie øst for Århus
Naturligvis vest for Århus (øst for Skanderborg) ellers er vi jo ude i Kattegat...

Hed de 6 børn kun Bach til efternavn eller eksempelvis Sørensen Bach, RASMUSEN BACH,
LAURSEN BACH, etc. Er de født i den nævnte rækkefølge?

1: ”Andres eller Andreas” Så sandsynligt at farfaderen hed Andreas?
2: ”Anna eller Ana” Et meget amindeligt navn; måske farmor eller mormor??
3: ” Dagna ” Du mener vel Dagma?

4: ”Åge udvandr USA” Hvornår mon?
5 ”Petraer måske” Petra eller Petrea??
6 ”Richard Emil” Måske så ung at han ikke opkaldes efter ældre slægtninge???

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 02-04-07 19:39

Ja, ja - når man allerede på dette tidlige stade erstatter de faktiske og tilgængelige data med gætterier, så er der jo egentlig ikke længere tale om faktisk slægtsforskning og så har jeg egentlig ikke mere at gøre i tråden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-04-07 20:30

>erstatter de faktiske og tilgængelige data med gætterier...
Har vi da sikre data? på Richard Emils forældre??
Og dermed baggrund for faktisk slægtsforskning ...

>så har jeg egentlig ikke mere at gøre i tråden...
Jo, så er det jo netop dig spørgeren har brug for.

Og jeg skal holde op med at gætte...
(jeg gjorde det kun fordi jeg troede vi var kørt fast med manglende informationer).

Somme tider kan sandsynlighedsregning også føre til noget, Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 03-04-07 00:21

svendgiversen:
Citat
>erstatter de faktiske og tilgængelige data med gætterier...
Har vi da sikre data? på Richard Emils forældre??
Og dermed baggrund for faktisk slægtsforskning ...

Det ved vi først når Rigsarkivets mormonfilm er blevet tjekket, og selvom jeg ikke kan udstede garantier skulle chancen være tilstede.

Hvis det var min slægtsforskning ville jeg ikke tøve med at undersøge det. Men, jeg kan og vil selvfølgelig ikke forlange at andre skal prioritere på samme måde som jeg. Men, jeg kan foreslå det.

svendgiversen:
Citat
Og jeg skal holde op med at gætte...
(jeg gjorde det kun fordi jeg troede vi var kørt fast med manglende informationer).

Men, det er jo din gode ret at gøre det, ligesom det er min gode ret at stå af på det jeg ikke kan være med til. Men, ved nærmere eftertanke burde jeg måske bare stå af, uden at meddele det - det tror jeg at jeg vil gøre fremover. Hvis jeg husker det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-07 09:25

I stedet for gætterier anvender man jo i dag statistik og operations analyse...
Med krav om pålidelige data (men jo ikke fuld information); her et forsøg på fornavne:

A1: mandlige fornavne i dr dem familien, A2: do kvindelige
B1: mandlige fornavne i Jensine Madsen familien fra Gylling, B2: do kvindelige
C1: mandlige fornavne i Søren Christian Bach familien fra Koed , C2: do kvindelige
D1: mandlige fornavne i Søren Christian Bach familien fra Scannerup, D2: do kvindelige

Exclusiv: Søren, Christian og Jen(s)si(g)ne:

A1: Andre(a)s, Aage, Carl, Emil
B1: Mads
C1: Anders, Carl, Jacob, Jens, Rasmus, Peder
D1: Rasmus, Lau(r)st

A2: An(n)a, Dagma, Petr(e)a
B2: Frederikke
C2: Christiane, Maren
D2: Kirsten

Er der flere?
Ikke megen positive correlation; kan udbygges...

Vi må nok afvente dr_dem: Fuld Information til Faktisk Slægtsforskning.
Heller ikke så udfordrende(sjovt), Svend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-04-07 18:06

Nu skal I to ikke tro jer sidder og fiser den af, jeg har prøvet og finde mine forforælre 3 uger før jeg satte den på kandu, og jeg prøver stadigvæk.

Andres eller Andreas (blev kaldt Dress) har smalfilm med ham men det hjelper heller ikke noget.
Anna eller Ana
Dagna (hedder det som hun gør)
Åge udvandr USA gift med Jackie har fået søn (Joe) måske min søster har fundet en Joe i USA 1930 + - 5 år
Petraer måske Petrea
Richard Emil min morfar
Hvad rækkefølge de er i ved jeg ikke, men Richard Emil skulle være den sidste.

Og jeg søger stadigvæk på alt og bytter om på det hele men kan ikke få det til at hænge sammen.

Efter min mor´s papirer er min oldemor stavet JENSSINE BACH f.Madsen
Og ellers ha en rigtig god påske hvis i ikke gider mere.

dr.dem

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 03-04-07 18:37

Men, hvis nu du var gået ind på Rigsarkivet og havde kigget i Mormonfilm no.M52712, så kunne du have set at kirkebøgerne fra Århus Domsogn er filmet af mormonerne frem til 1906, hvorfor Ricard Emil Bach's fødsel/dåb i 1904 også er med på Rigsarkivets mormonfilm:

Hvad siger du f.eks. til denne i Århus Domsogn:

Citat
Født 11 April 1904 i Willemoesgade 6.
Ricard Emil Bach
Forældre: Formand Søren Christian Bach
Jensine Madsen
36 Aar.
Døbt af Pastor Munch d. 27 Novbr. 1904
Faddere: Arbmd. Chr. Mikkelsen
Forældrene
Bestyrer P.Leth

Bortset fra lidt småtterier var der intet nyt at hente, men min mening med øvelsen var også blot at give dig et tip om, hvor du kan finde data du ellers ikke kan finde, samt det at få en beboelsesadresse som der kan søges på i FT 1901 eller FT 1906, idet det jo er væsentligt nemmere at søge på en adresse end at skulle se hele Århus igennem.

Og dersom hvis såfremt og ifald dine aner boede på adressen i 1901, så får du jo hele molevitten der, altså navne osv. på samtlige hjemmeboende børn, minus dem der ikke var født endnu i 1901, samt fødested og fødselsdato.

Og der ligger FT 1901 så også på film inde på Rigsarkivet.

I X-Files siger de at sandheden findes derude, men jeg siger, at det du ikke kan finde derude, det finder du inde på arkiverne. God påske!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-07 19:18

>>Jeg ved så også at Richard Emil er den yngste af 4 eller 5 søskene
>>en hedder Dress måske og en hedder Dagma...

Derfor troede jeg du skrev forkert da du nævnte de 6 søskende, heriblandt Dagna.
Dagna er jo ikke så almindeligt som Dagma...

>Formand Søren Christian Bach
Formand for hvad? i et byggefirma måske?? Senere entrepenør...

Og Jenssigne er tilsyneladende kun med et s og uden g: ” Jensine Madsen”

>Faddere: Arbmd. Chr. Mikkelsen
Er det farfaderen??? Og hedder oldefaderen mon Mikkel????

>Bestyrer P.Leth
Måske Peder og bestyrer for hvad?????

>Bortset fra lidt småtterier var der intet nyt at hente,

Jo der er flere nye input til en forbedret operations analyse...

Men selvfølgelig lidt lettere hvis dr dem slog det op på arkivet...
Eksempelvis fandt beboerne i Willemoesgade 6.
God Påske, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-07 19:30

Må jeg lige minde om den alternative Bach familie fra Skannerup...
Her en Mikkel lignende fætter? Svend
"
BAK JENSEN, Michael Ove
   Birth Date:   12 Sep 1860
   Christening Date:   9 Dec 1860   Skannerup, Skanderborg, Denmark
   Father:   Jens NIELSEN BAK
   Mother:   Ane Marie OVESDR
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-07 19:43

Der findes en Leth familie i Skørring, ligesom Koed også nord for Århus; så nok alligevel dem:
"
CHRISTENSEN SKRAEDER LETH, Peder
   Christening Date:   30 Sep 1759   Skorring, Aarhus, Denmark
   Death Date:   Nov 1759
   Father:   Christen SKRAEDER LETH
"
Jeg troede det var fadderen indtil jeg så døds datoen, måske får han en lillebror, Svend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-04-07 20:09

Citat
>Formand Søren Christian Bach
Formand for hvad? i et byggefirma måske?? Senere entrepenør...

muligvis for dette:
http://www.ncc.dk/templates/GenericPage____4333.aspx

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-04-07 20:28

Hr. præceptor
Jeg bukker mange gange
Citat
Men, hvis nu du var gået ind på Rigsarkivet og havde kigget i Mormonfilm no.M52712, så kunne du have set at kirkebøgerne fra Århus Domsogn er filmet af mormonerne frem til 1906, hvorfor Ricard Emil Bach's fødsel/dåb i 1904 også er med på Rigsarkivets mormonfilm:

Men hvis jeg går ind på Rigsarkivet og kikker på momoner er det eneste jeg umiddelbart kan finde er Famely search og der kan jeg mugligvis ikke få lov til at kikke nogle steder på disse film, så du må ha en hemmelig adresse gemt et eller andet sted, eller også er jeg ikke kommet så langt endnu

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-07 21:18

Du har vel fysisk været inde på Rigsarkivet,
(jeg er helt sikker på det var det præceptor foreslog)
og ikke kun fundet det på nettet...
(så kan du jo ikke se mere end jeg kan her fra Sønderborg).

Undskyld jeg spørger, men der findes unge mennesker
der efterhånden har svært ved at skeldne mellem virkelighed og Virtual Reality.
Svend, selv er medlem af en virtuel specialist gruppe.

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-07 21:29

Nej, nej - ikke noget med internet. Du går rent fysik ind på Rigsarkivet inde ved Christiansborg i det gamle provianthus, og der skriver lige dit navn og postnummer på den liste der ligger fremme ved skranken.

Derefter går du ind til højre i de lokaler, hvor folk sidder og kigger på microfiches og microfilm, og der skriver du igen dit navn i den protokol der ligger fremme på skrivebordet. Hvis der sidder en mand ved skrivebordet, så hedder han Ole og er generelt meget flink og hjælpsom. Men, der er mange som kræver Oles tid, og derfor kan han også - til tider - være lidt distræt og stresset. Men, helt overordnet og generelt er han en flink og hjælpsom mand.

Hvis du derefter går ned i bunden af dette lokale, kan du finde nogle såkaldte registre i den sidste reol på venstre hånd. Og i disse registre kan du finde numrene på de af mormonfilmene som du vil kigge i.

Der er f.eks. et register i tre grå A4 ringbind over de Nordjyske Kirkebøger hvoraf de alle går højere op i tiden end der hvor de normale danske affotograferinger ellers stopper. For nogle sogne er det op til f.eks. 1911 i andre sogne er det f.eks. op til 1920, mens det altså for Århus Domsogns vedkommende er op til 1906.

Den film jeg fandt fandt oplysningerne på, har nummer M52712 og hvis de andre børn f.eks også er døbt i Århus Domsogn, skal du måske finde dem på en af de forudgående filmruller som f.eks. M52711 eller M52710 eller ...

Selve filmene ligger som små filmruller i små brune papkartonner, der så igen er opbevaret i en stor samling kasser, der dækker væggen nede for enden af lokalet, og også dækker væggene i hele det næste lokale, hvor der udelukkende er filmlæsere og altså ingen fichelæsere.

Nogle af filmlæserne er temmelig store og temmelig gammeldags, så jeg foretrækker selv at bruge de lidt mere moderne filmlæsere der er placeret i nicherne ved vinduerne.

Hvis du synes det ser for uoverskueligt ud, så bed lige Ole om at vise dig lidt til rette. Jeg kan også komme derind og hjælpe dig igang, men i så fald kan det først blive efter påske.

Blandt registrene på førnævnte hylde, er der også et register i et gult ringbind over 1901 folketællingerne.

Hvad FT 1901 i Willemoesgade i Århus angår, ser jeg nu at gaden først blev navngivet i 1899, og hvis det drejer sig om et nybygget område er det måske tvivlsomt om de boede der i 1901, men hvis du så i Domsogns kirkebog kan finde en af de andre børn så tæt på 1901 som muligt, kan du jo finde den evt. anden adresse de boede på, før de flyttede til Willemoesgade.

Og eller er der jo FT 1906 - men med færre oplysninger, samt FT 1911 med chance for at de der er flyttet til Kbh. i forbindelse med de entreprenørarbejder du omtaler.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 03-04-07 21:45
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-04-07 10:24

Søren Kristian Bach
Kirkebogen Viborg/Lysgård/Højbjerg/opslag 37

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-07 10:38

Jeg prøvede Århus og Randers amter, men ikke Viborg.
Altså en helt 3. bach familie...

Du fortæller ikke hvor/hvordan du fandt frem til Lysgaard sogn, Svend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-04-07 10:43

Fandt en Jens Christian Bach i folketællingen så måtte jo prøve og se der og han har åbenbart stået fadder til min oldefar

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-07 12:08

Er du nu sikker på det er ham? helt Syd for Viborg??

Her er nogle alternativer:
"
CHRISTENSEN BACK, Jens Christian   Chr   1780   Ring   Hover
Fa:   Christen BACK
Mo:   Anne Marie KNUDSDR
PETERSEN BAK, Jens Christian   Bir   1823   Ring   Vemb
Fa:   Peter JENSEN BAK
Mo:   Karen CHRISTENSDR
CHRISTENSEN BACH, Jens Christian   Bir   1865   This   Thiste
Fa:   Christen BACH
Mo:   Laura LARSEN
NIELSEN BAK, Jens Christian   Bir   1867   This   Thiste
Fa:   Niels Andreas BAK
Mo:   Karen Marie JOHANNESDR
"
Der er mange der hedder Bach, og Jens Christian var jo uhyre almindeligt...
Og jeg som troede du havde været på Rigsarkivet, vedledningen har du jo, Svend

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-04-07 12:31

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Er du nu sikker på det er ham? helt Syd for Viborg??

Her er nogle alternativer:
"
CHRISTENSEN BACK, Jens Christian Chr 1780 Ring Hover
Fa: Christen BACK
Mo: Anne Marie KNUDSDR
PETERSEN BAK, Jens Christian Bir 1823 Ring Vemb
Fa: Peter JENSEN BAK
Mo: Karen CHRISTENSDR
CHRISTENSEN BACH, Jens Christian Bir 1865 This Thiste
Fa: Christen BACH
Mo: Laura LARSEN
NIELSEN BAK, Jens Christian Bir 1867 This Thiste
Fa: Niels Andreas BAK
Mo: Karen Marie JOHANNESDR

Det er så lige ikke dem jeg skal finde.
Har fundet Hans Andreas Bach+ Ane Elsabeth Nielsen gift 1861 Sjørlev/Viborg
Hans er nok født i elsborgsogn 1833---
--Har ikke søgt endnu og alt skulle være i Viborg
Ane er nok født i Sjørlev 1841----------
Men jeg mangler jo Jenssine f. Madsen på den anden side

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-04-07 16:31

Fandt lige dette længere oppe:

Citat
Undskyld jeg spørger, men der findes unge mennesker
der efterhånden har svært ved at skeldne mellem virkelighed og Virtual Reality.
Svend, selv er medlem af en virtuel specialist gruppe
.

Svend jeg er over 50 år så jegtror ikke jeg er nogetbarn jeg har fundet det meste selv på nær nogle ting og dem er jeg glad for.

jeg har ikke brug for nogle der hedder BAK,BACHER,BACK da det har intet med mig at gøre

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-07 17:37

Stopper her, Svend

Godkendelse af svar
Fra : dr_dem

Dato : 04-04-07 18:37

Tak for svaret præceptor.
Du har hjulpet mig lidt videre

dr.dem