/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Anna Dorthea Birch 1813
Fra : præceptor
Vist : 980 gange
100 point
Dato : 27-03-07 12:38

Nedennævnte pige ses ikke at være født i Alslev Sogn.

Citat
Ungkarl Tøstes Christensen af Alslev 27 Aar gl.

Pigen Anne Dorthea Birch, Datter af Aftægtsmand Carl Thomsen i Toftnes (Stiffader), 23 Aar gammel.
Forlovere: Carl Thomsen i Toftnes og Sognefoged Gaardmand Hans Sørensen i Alslev

Viet d. 7de Mai i Kirken

IGI giver et opslag på navnet, hvor der - som det ofte ses - gættes på fødestedet og hvor det gættet ikke umiddelbart ses at holde stik. Endvidere er mandens navn læst forkert.

Citat
Anna Dorthea Birch
Birth: About 1813 Of, Alslev, Ribe, Denmark

Marriages:
Spouse: Tofte Christensen Family
Marriage: 07 MAY 1836 Alslev, Ribe, Denmark

Skulle der være nogen her, som ved hvor denne Anne/Anna Dorthea er født, så hører jeg gerne derom.

Accepteret svar
Fra : torbenhammer

Modtaget 100 point
Dato : 27-03-07 13:46

Hej Præceptor

Jeg har fundet 2 henvisninger. Den ene i www.DDD.DDA.dk og den anden i www.sm1.dk

I DDD er børnenes efternavn Thorleifsen og i sm1 Thøstensen.

ribe, Skast, Guldager, Guldager by, 10 en gård, 01, FT-1850, C2746
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Ane Dorthe Birch   36    Enke      Gårdmandsenke og husmoder   Ribe sogn.
Christen Thorleifsen   13    Ugift      hendes barn   Her i sognet (Guldager sogn ).
Johan Herman Thorleifsen   10    Ugift      hendes barn   Her i sognet (Guldager sogn ).
Hans Carl Thorleifsen   08    Ugift      hendes barn   Her i sognet (Guldager sogn ).
Mette Kirstine Thorleifsen   06    Ugift      hendes barn   Her i sognet (Guldager sogn ).
Ane Thorleifsen   03    Ugift      hendes barn   Her i sognet (Guldager sogn ).
Niels Michelsen Thorleifsen   01    Ugift      hendes barn   Her i sognet (Guldager sogn ).
Niels Christensen   28    Ugift      Tjenestekarl   Alslev sogn, Ribe amt.________________________________________

Husband: Thøste Spangsberg Christensen
________________________________________
Born: 06 OCT 1807 at: Alslev
Married: 07 MAY 1836 at: Alslev
Died: 10 DEC 1849 at: Guldager
Father: Christen Tostesen
Mother: Anne Christensdatter Spangsberg
Other Spouses:
________________________________________
Wife: Anne Dorthea Birch
________________________________________
Born: CA 1813 at: Ribe
Died: at:
Father:
Mother:
Other Spouses:
________________________________________
CHILDREN
________________________________________
Name: Christen Thøstesen
Born: 21 APR 1838 at: Guldager
Married: at:
Died: at:
Spouses:
________________________________________
Name: Mette Margrethe Thøstesen
Born: 16 JUL 1839 at: Guldager
Married: at:
Died: 22 JUL 1839 at:
Spouses:
________________________________________
Name: Hans Carl Thøstesen
Born: 10 DEC 1842 at: Guldager
Married: 27 MAR 1865 at: Alslev
Died: at:
Spouses: Antonie Ebine Linde
________________________________________
Name: Mette Kirstine Thøstesen
Born: 20 JAN 1845 at: Guldager
Married: at:
Died: at:
Spouses:
________________________________________
Name: Ane Dorthea Thøstesen
Born: 04 FEB 1846 at: Guldager
Married: at:
Died: at:
Spouses:
________________________________________
Name: Ane Thøstesen
Born: 30 MAR 1847 at: Guldager
Married: at:
Died: 06 FEB 1926 at: Solbjerg, Skads
Spouses: Niels Jensen
________________________________________
Name: Niels Michelsen Thøstesen
Born: 20 JUN 1849 at: Guldager
Married: at:
Died: at:
Spouses:

Hilsen
Torben

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 27-03-07 13:55

Hej torbenhammer,
Det er helt sikkert den rette du har fat i, og det korrekte efternavn er Tøstesen eller Thøstesen - det med Thorleifsen må være et ukorrekt gætteri, af den slags der desværre bliver mere og mere hyppig på KIP projektet. Sådan går det desværre når kvantitet prioriteres højere end kvalitet.

Jeg prøver lige om jeg kan finde hende født i Ribe Sogn, og vender så tilbage

Godkendelse af svar
Fra : præceptor

Dato : 27-03-07 14:54

Tak for svaret torbenhammer. Bingo, Ribe Domsogn 1813. datter af Herman Brosen Birch og Mette Nielsdatter.