/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Mere ud af lønnen
Fra : SandraFalk
Vist : 611 gange
80 point
Dato : 23-03-07 19:48

Kan det lade sig gøre på en fornuftig vis, at få mere ud af sin løn? Min forlovede tjener ok god løn(ca. 370.000 brutto årligt) - men jeg synes godt nok det hele går til skattefar. Han har nemlig kun et fradrag på omkring 5000,-. Vores hus har vi 50/50 og det vil vi gerne blive ved med. Skal man virkelig stifte mere gæld eller hvad, for at få noget ud af sin løn(fx købe en dyrere bil?) eller.. ja, hvad gør de, der har maange penge? De har vel større fradrag - hvordan det?
Hmm synes det er mig lidt en gåde...

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 23-03-07 19:53

Svært at sige. Men hvad tjener du ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-07 19:55

Køb ejendomme - det er guf i øjeblikket da det er købers marked

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 23-03-07 20:03

Pensionsopsparing

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-03-07 20:12

Citat
Pensionsopsparing

nemlig kontakt jeres bank

dr.dem

Ps. tjener 400,000 betaler 88,000

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-03-07 20:26

Pensionsopsparing er altid en god idé.

Ingen ved, hvorlang tid folkepensionen fortsætter.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-03-07 20:32

Tja, de der tjener maaange penge, de betaler meeeget i skat. Som regel. Men typisk vil de dog have mulighed for (i al fald hvis de ikke bruger alle deres maaaange penge samtidig med at de tjener dem) at udskyde skatten til senere.

Det er jo ikke mange tal der kommer på bordet, så det er svært at vejlede dig i hvordan din forlovede får skatten ned.

Du har sikkert en negativ kapitalindkomst? Så gift dig - så kan din mand få overført denne negative kapitalindkomst.
Har I penge til overs? Jamen så sæt dem ind på en pensionsopsparing (kapitalpension hvis I betaler topskat, ellers ratepension). Pas dog på med evt. efterløn.

Tag en time eller 1½ med en revisor (spørg om prisen først). Han er til for at råde jeg om den slags.

Kommentar
Fra : Glennc

Dato : 23-03-07 20:35

Ja den sikreste om mest klare måde hæve fradag osv er købe ejendomme og alt herinde for.Det næste er flytte jeres adresse til som nærmest sverige.Men kræver selvfølgelig mod og del andre ting men ellers blot gøre det hvis det betyder så meget for jer.Og det tager ik længere ind halv time hver vej så langt er det ik idag.

Mvh glennc

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-03-07 20:40

Du skal så også vide at de koster at have
Citat
Pensionsopsparing

man skal selv til lommerne.

dr.dem

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-03-07 21:02

Ja, det er da rigtigt at pensionsopsparing 'koster'.

I udgangspunktet er det blot et spørgsmål om at 'udsætte' både indtægt (i al fald muligheden for at bruge af indtægten) og skatten.

For pensionsopsparingen skal jo beskattes til sin tid.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-03-07 21:06

Man betaler 2500 skal selv betale 1250 SGU

dr.dem

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 23-03-07 21:08

henrikkrebs
Hvorfor skal de indbetale til kapitalpension hvis de betaler topskat?
Og ratepension hvis de ikke betaler topskat?
Mig bekendt giver kapitalpension IKKE fradrag i topskatten, det gør kun ratepension. Kapitalpension giver kun fradrag i mellemskatten.

Men ellers så er det "nemmeste" at gifte jer... på den måde kan i udnytte hinandens rentefradrag, hvis den anden ikke har mulighed for at udnytte den fuldt ud.
Ellers så er det svært sådan lige at få mere ud af lønnen. Det kræver nok en nærmere samtale med bankrådgiveren.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-03-07 21:14

MacMadsen sover ikke i timen - det gør jeg, men jeg har osse været i gang siden 05:30

Topskat: Ratepens., Mellemskat: Kapital. Pas dog på efterløn og andre pensioner. Ved bankrådgiveren noget om skat? Det er vist begrænset at de ved andet end hvad banken tjener mest på, men MacMadsen har været heldig.
Revisorer vil jeg tro er mere egnede. Her er dog osse fælder - nogen der kun kigger på regnskaber og blindt udfylder selvangivelser.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-03-07 09:16

det med at stifte gæld har ALDRIG været en god forretning og slet ikke få at man vil betale mindre i skat du får ikke dækket renterne 100% du lægger bære pengene hos lånudbyderen + en god del af renterne

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-03-07 15:47

Den bedste løsning er en ratepension. Hvor du i dag betaler fx 65% i skat, vil du som følkepensionist, ikke kommer over de 40%, du vil således sparet (mindst) 25% i skat. Så er der dem der siger, ja, men så får jeg jo kun grundbeløbet i folkepension - nå, og hva' så. Vil du have 70.000 kr. om året i folkepension (til den tid?), eller vil du have måske 200.000 kr. om året minus skat?
Der findes reelt ingen alternativer!

Kommentar
Fra : SandraFalk

Dato : 25-03-07 17:02

Vi har begge to pensionsordninger.. Ja, vi skal giftes, men først når pengene er til det Jeg selv er på barselsorlov (dagpengesats).. Vi skylder nogenlunde det samme væk(har fælles lån i banken), men jeg "tjener" jo ik så meget, som min forlovede - synes bare at det er så lidt han får ud af de penge han tjener.. Det meste går jo til skattefar. Vi har lige købt hus for ca 1 år siden, så vi skal ik lige ud og købe flere huse foreløbig

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-03-07 17:28

mener at man som gifte kan give nået af fradraget til sin ægtefælle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 17:31

Citat
mener at man som gifte kan give nået af fradraget til sin ægtefælle

Ja, men det hjælper jo ikke hvis begge i forvejen godt kan udnytte det....

Annuller spørgsmålet
Fra : SandraFalk

Dato : 27-03-07 12:30

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål