/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Hjælp fatter ikke noget af det
Fra : diskofis
Vist : 2738 gange
50 point
Dato : 16-03-07 21:57

jeg har et ældre spny mini anlæg hvor cd afspilleren er stået af i, men tænkte så på om man ikke kunne anvende phono indgangene bagpå, fint tænker man så... men det brummer og er meget lavt hvad er der galt kan , der gøres noget for at det virker

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-03-07 22:06

Jo og ja __kan bare ikke stave til det i dag

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-07 22:16

Phono - indgangen er beregnet til gramofon og kan ikke bruge som linieindgang.
Er der er AUX indgang/udgang - så kan du bruge den.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-03-07 23:12

Hvor står det henne.............

***********
anvende phono indgangene bagpå, fint tænker man så... men det brummer og er meget lavt hvad er der galt kan , der gøres noget for at det virker
**************

Det - MÅ da være gammelt

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 16-03-07 23:20

Phono indgangen har en hel anden indgangs impedans, og kan derfor ikke bruges umiddelbart med godt resultat.
Denne indgang findes faktisk i to eller mere variationer. Det kan enten være til grammofoner med eller uden forforstærker.
Så en forforstærker med en tilpasning af impedansen vil være vejen frem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-03-07 23:31

Man skal ikke impedanstilpasse med en indgang.

Men hvis nu ham d-fisen, som ikke kan skrive forståeligt, tager sig sammen og forklarer i klart sprog, hvad han vil bruge den indgang til, så kanvi måske hjælpe ham.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-03-07 23:38

Det er en pladespiller indgang, der sidder en RIA forstærker, kan ikke bruges til cd/aux signal.

RIA forstærkeren er der bl.a. fordi at de lave frekvenser er dæmpet meget på en plade, for ikke at "overstyre". Dvs, RIA forstærkeren (det er en lille forstærker der kun sidder i den type indgang) ikke forstærker lige meget i hele frekvens området og som severino skriver, så har den også en anden indgangs impedans. (indgangs modstand / ohm...)

Mvh Anden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-03-07 09:01

En sådan grammofon-forforstærker hedder en RIAA forstærker ..bare lige for at rette taunusanden

http://da.wikipedia.org/wiki/Grammofon#RIAA_eller_ej

..og brum ved brug af en phonoindgang skyldes, at der skal være stelforbindelse (jord) mellem forstærker og den tilsluttede externe enhed, ..normalt grammofonen. (I dit tilfælde mellem forstærker og computer).

For at du kan sammenkoble computer og forstærker til brug for afspildning, bør du benytte line-out i computeren og enten AUX eller tape-in i forstærkeren. Husk at AUX eller TAPE respektive skal være valgt på forstærkeren, når du vil afspille noget via computeren.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-03-07 09:38

Hvis vi ikke får at vide hvad den phono indgang skulle bruges til er det svært at hjælpe.

En normal phono indgang er beregnet til direkte tilshutning til en magnetisk pickup. Der er som flere har nævnt også RIAA korrektion som fremhæver dybe toner og dæmper de høje- (for nu at forklare det simpelt) . Det passer til pladerne, som er indspillet med den modsatte korrektion.
Indgangs følsomheden er ofte med nogle få mV for fuld udstyreing
Phono indgangen skal gerne have en indgangsimpedans der er højere end signalkildens. Aå 100 kOhm er ikke usædvanligt.

Men uanset RIAA skal der komme lyd igennem når indgangen tilsluttes en kilde med et passende signalniveau. Udgangen fra en computer eller en løs cd spiller giver for kraftigt signal.
Dertil kommer at computeren på grund af støjdæmpningskondensatorer i strømforsyningen , hvis man ikke har den rigtigt jorforbundet vil vil have overlejret ethøjimpedanset 110 V 50Hz signal på stel og som common mode signal på alle terminaler også ududgangene.
Sluttes sådan en computer til en phono indgang giver det kun brum og overstyring.

Godkendelse af svar
Fra : diskofis

Dato : 17-03-07 11:10

Tak for svaret severino. må finde på noget andet så, det var bare lige en ide

god weekend og tak for det fine svar

Diskofis