/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Slægten Legene
Fra : nittehans
Vist : 2552 gange
100 point
Dato : 15-03-07 12:15

Jeg søger oplysninger om Hattemager Christian Legene fra Ringsted.
I FT 1834 bor han i Sct. Hansgaden i Ringsted, og en plejedatter er Jacobine Vilhelmine Legene, om hvem jeg har følgende data:
Født 8 Apr 1828 i Slagelse, datter af hattemager Johannes Legene og Sophie Steinlein.
Er der nogen som kender til slægtsforholdene mellem de to hattemagere?
Johannes er født omkring 1779. Christian omkring 1800.

Kan nogen hjælpe mig med familien Legene videre tilbage i tiden?

Venlig hilsen

Hans

http://www.nittebjerger.dk/

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 15-03-07 14:12

Hej Hans

Prøvede at søge navnet Legene på folketællinger i Sorø

Der er åbenbart flere plejebørn med navnet - nogenlunde aldersmæssigt din. Måske søskende der er sat i pleje pga. dødsfald.

Med venlig hilsen Steenvin

Kommentar
Fra : nittehans

Dato : 15-03-07 14:28

Hej Steenvin

Det er rigtigt, Johannes dør i 1832 og børnene kommer til forskellige hjem.

Det jeg søger efter, er om Johannes Legene og Christian Legene er i familkie, hvad jeg tror de er, men jeg kan ikke finde koblingen.
Samtidig søger jeg aner til disse to, jeg har en hel del om deres efterkommere, hvilket du kan se her: http://www.nittebjerger.dk/wendt-lyppert.htm

Venlig hilsen

Hans

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 15-03-07 14:38

Ok det gør jeg senere

Sad hurtigt i frokostpausen og kiggede.

Syntes i min søgen på FT eller mormonerne at se disse to i københavn.
Jeg må lige tjekke igen.

mvh Steenvin

PS. tror det er deres kaldenavne - måske noget andet foran.

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 15-03-07 15:05

Hej Hans igen

Der er en Christian født den 17. juni 1792 i Frederikssund søn af en sadelmager Legene.

Ud fra FT kan jeg regne mig frem til at Johannes ca. er fra 1800 så de kunne være brødre evt. med far med navn Martin fra Frederikssund.

Står der ikke noget ved Johannes død om søn af?? eller fødested (hvor er Johannes død henne??)

Mvh Steenvin

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-03-07 17:26

Christian LEGENE
Sex: M

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Christening: 17 Jun 1792 Place: Frederikssund, Frederiksborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

32. Christian LEGENE - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 17 Jun 1792 Frederikssund, Frederiksborg, Denmark
Parents:
Father: LEGENE

--------------------------------------------------------------------------------

Source Information:
Batch Number: C221191
Source Dates: 1718 - 1813
Film or Fiche Number: 48531
Collection Details: Frederikssund; Den Danske Folkekirke

Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index
Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Johannes LEGENE
Sex: <M>

--------------------------------------------------------------------------------

Marriage:
Spouse: Sidse CHRISTENSDR
Marriage: 08 May 1799 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Source Information:
Batch Number: M208081
Source Dates: 1769 - 1815
Film or Fiche Number: 44367
Collection Details: Garnison; Den Danske Folkekirke

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-07 17:41

Mærkeligt nok finder jeg ingen Legende, født i Ringsted, i mit uddrag af Family Search,
den sidste må jo være din familie; havde Christian Hattemager en lillesøster?

Girslev er jo syd for Høng langt fra Ringsted, Svend

"
MARTINSEN LEGENE, Jacob Peter   Chr   1771   Kobe   Gundso
Fa:   Martin LEGENE
Mo:
MARTINSDATTER LEGENE, Anne Christine   1781   Kobe   Gundso
Fa:   Martin LEGENE
Mo:
LEGENE, Christian      Chr   1792   Fred   Freder
Fa:   LEGENE
Mo:
LEGENE,    Bir         1835   Holb   Gierslev
Fa:   LEGENE
Mo:   Sophie
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-07 17:57

Heller ikke blandt de gifte:
"
LEGENE, Johannes       Wife:   Sidse CHRISTENSDR
   Marriage Date:   8 May 1799   Recorded in: Kobenhavn, Denmark
"
Det må være de samme, nævnt lige ovenfor af dr_dem med flere detailler...
Hlsen igen Svend

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-07 18:31
Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-03-07 18:35

Frederiksborg
Lynge-Frederiksborg
Frederikssund

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-03-07 18:52

Christian LEGENE
17 Juni 1992
og ikke født denne dag men døbt
Forældre: Hattemager LEGENE
og der er en masse fader

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-07 21:02

Angående Legene

tror vi vel det er af fransk oprindelse? Men næsten ingen Legene i Frankrig...
(måske staves det lidt anderledes på fransk; Le Gene etc. ).

Og søger vi kan det jo have flere betydninger;
eksempelvis de olympiske legene på norsk...

Her er nogle fundne Legene:

En dansk/amerikansk musiker familie, som du sikkert kender...
"
the Danish player Eva Legene
Anne Legene will perform works by Mozart….
"
Og et par Hollændere:
"
the Dutch professor and performer Eva Legene.
Geplaatst door: Maarten Legene op 14 januari 2006...
"
Bl.a. ud fra det sidste tror jeg Legene familien er af Nederlandsk oprindelse?
Er der nogen der kan bekræfte dette, Svend

Kommentar
Fra : nittehans

Dato : 16-03-07 00:41

Til alle bidragyderne, tak for de mange tips.

Jeg har fundet ud af, at Martin Legene, som blev født omkring 1729, var soldat og i 1769 bliver gift i Garnisons sogn i København. Ved nærlæsning af kirkebogen viser det sig at det er i den tyske menighed han er blevet gift.
Han dukker op igen i 1787 i Sct. Jørgensbjerg sogn i Roskilde, og her er også Jacob Legene, som da er sadelmagerlærling og skal være født i 1771. En Jacob Legene bliver gift i Garnisons kirke i 1987, som Escadron Sadelmager, det er utvivlsomt samme person og ham som er sadelmager i Frederissund i 1792. Christian Legene, hattemageren i Ringsted, er efter min sammenregning altså nevø til Johannes Legene, hattemageren i Slagelse.

Til svendgiversen

Den Legene som figurerer i Gierslev er en søn som Sophie Steinlein fik i sin enkestand med en udlagt barnefader, Bergmand Tordenskou, han hedder også Johannes Legene.

LEGENE, Johannes Wife: Sidse CHRISTENSDR
Marriage Date: 8 May 1799 Recorded in: Kobenhavn, Denmark

Muligvis har hattemageren været gift een gang før som vist her, men det må jeg se på.

Til dr.dem

Du fandt et godt spor, du får pointene deen gang.

Venlig hilsen

Hans

Godkendelse af svar
Fra : nittehans

Dato : 16-03-07 00:43

Tak for svaret dr_dem.

Venlig hilsen

Hans

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-07 06:49

Jeg var ellers ved at finde noget i Baskerlandet, Holland og i Tyskland i nærheden af Osnabruck...
Det må så vente til en anden gang, Svend

Kommentar
Fra : steenvin

Dato : 16-03-07 08:22

Hej Hans

Desværre nåede jeg ikke mere igår - men det var da godt at det var den rigtige som jeg skrev i starten - altså Frederikssund.

Jeg så i FT 1787 i Frederikssund - at den omtalte sadelmager hedder Martin

Med venlig hilsen Steenvin