/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Petty Officer....
Fra : refi
Vist : 1518 gange
200 point
Dato : 14-03-07 15:58

Egentlig et spørgsmål - men da det drejer sig om et væddemål kunne jeg ikke rigtig finde andre steder...

Hvad er en Petty Officer

Jeg mener det "kun" findes indenfor søværnet/flåden og svarer til en "slags" korporal/sergeant/gruppefører....

Min mekaniker mener det er en slags underofficer ala løjtnant.....

Hvem har ret.....

Det drejer sig om udskiftning af en udstødning - enten gratis eller dobbelt pris

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-03-07 16:01

Fra de "stribede" så betyder det underofficer

Citat
petty officer ['pEtiOfisF*] s (mar) underofficer.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-03-07 16:03
Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-07 16:10

Du har ret refi

En Petty officer hører hjemme i den engelske flåde og det svarer til en sergent

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-03-07 16:13

Citat
petty officer (Engelsk-Dansk)
(i flåden) underofficer.

nogen der kan blive enige ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-07 16:24

Vi er da helt enige om at en "direkte oversættelse" siger "lille officer"..........

Men jeg er af den overbevisning at det INTET har med officer at gøre, men BEFALINGSMAND.....

Og det er noget andet....

Mener også kun det er flåden der bruger udtrykket......

Så vi kan da omformulere spørgsmålet lidt (den er han med på)

Er det en BEFALINGSMAND eller en OFFICER

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-07 16:25

Citat
En Petty officer hører hjemme i den engelske flåde

U.S.Navy bruger OGSÅ rangen.....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-03-07 16:48

underofficer ala løjtnant.....

Først og fremmest så er en løjtnant ikke en underofficer da udtrykket blot er en anden betegnelse for befalingsmand, altså befalere i sergentgruppen (korporal til chefsergent)

En Petty officer er en underofficer uden befaling, altså en teknik grad

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-03-07 16:54

I en gammel engelsk-dansk ordbog oversættes petty officer = underofficer / oversergent

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-07 17:05

I min engelsk/dansk ordbog står der:

Petty : mindre, underordnet.

Petty Officer : Maritimt...underofficer/oversergent

Hov måske er det samme oversættelse som ans'....men så glemte du "ankeret " for maritimt.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-07 17:06

Fandt lige denne....

http://de.wikipedia.org/wiki/Petty_Officer

Kiggen man nederst er det da helt klart korporal/sergeant distingtioner......

Og ifølge ordlyden kan de sågar sammenlignes med "math" (vores konstabler)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-03-07 17:08

Men i pallebhansens link står der så, at en sergent svarer til en petty officer i Royal Navy....hvilket jeg også mener det er.

Men øøhh......hvad skal man så rette sig efter

Refi, tror sgu det er uafgjort...så du og mekanikeren kan vel dele regningen

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-07 17:13

Ja det kan vi jo blive nødt til.....

Man kan da undre sig over at leksika ikke engang er enige....

Der må være en forklaring.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-03-07 17:14

Ring til "flåden" der kan du sikkert få et svar

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-07 17:21

Ja det er jo så et spørgsmål.....

Skal de sammenligne med "andre" lande får de jo samme problem

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 200 point
Dato : 14-03-07 18:04

Nej refi - der er ingen grund til at dele regningen, for du har ret.

En petty officer er en befalingsmand dvs. sergent/oversergent/seniorsergent dvs personel med vinklede gradstegn.
Pettyofficer bruges pudsigt nok ikke om korporaler, selvom disse jo har 2 vinkler.

Officerer med bjælker på skuldrene, som f.eks. løjtnant er altså ikke en pettyofficer.

Det er helt korrekt, at udtrykket hovedsagelig bruges maritimt (flåden).

I Amerika bruges udtrykket også om officersaspiranter i handelsflåden.

med venlig hilsen
brokke 44
tidligere pettyofficer i flåde og handelsflåde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-07 18:25

Den er sgu købt

Den får han smidt i hovedet sammen med regningen......

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 14-03-07 18:26

Tak for svaret brokke44.

Den giver lidt extra.....