/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Telemarketingassistent/phoner/telekonsul~
Fra : she79
Vist : 1242 gange
50 point
Dato : 14-01-03 14:45

Hej allesammen.

Jeg har tidligere haft et lignende spørgsmål oppe.

Er der nogen som ved, hvordan man bliver telemarketingassistent/phoner/telekonsulent?
Er der en uddannelse man kan tage?

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : kjeldgaard

Modtaget 50 point
Dato : 14-01-03 21:02

Hej she

Jeg har ikke kendskab til en officiel uddannelse. Men du vil ofte se annoncer fra telemarketingfirmaer, som tilbyder en optræningsperiode (på nedsat løn) og herefter ryger du som regel på enten ren provisionssalg eller også en grundløn med en lavere provisionsordning. I optræningsperioden vil du formodentlig lære noget om brug af stemmen/toneleje, hvordan du stiller de rigtige spørgsmål for at fange interesse og/eller for at opnå de rigtige svar. Som phoner skal man også lære at spørge sig frem til de rigtige kontaktpersoner i virksomheder og kunne behovsafdække. Har selv i tidernes morgen været på et par telefonssalgs-kurser (det hed de for 10-15 år siden) og det er garanteret de samme teknikker i dag, blot med nogle engelske betegnelser.

Men som med så meget andet, er det også et spørgsmål om, hvilken type du er og om det ligger naturligt for dig at falde i snak med folk og at holde en samtale igang. Som phoner, skal man have en ukuelig optimisme og være i stand til at trække sig selv op igen og igen, for det er oftere nej" end "ja" man hører. Og er du en udadvendt og glad personlighed, vil det unægteligt falde dig lettere at tale med folk end hvis du er den generte, indadvendte type.

Der findes nogle lidt lyssky foretagender ind imellem, som du gør klogt i at holde dig langt væk (f.eks. dem der sælger "telefonbogsannoncer" i telefonbøger der ikke findes), men der er også en række anerkendte firmaer der har eksisteret i årevis. Check f.eks. om de står i den gule fagbog i mere end 2 år i træk - det plejer at være enmeget god indikation af firmaets holdbarhedsværdi!

God job-jagt!

mvh kjeldgaard

Godkendelse af svar
Fra : she79

Dato : 17-02-03 12:26

Tak for svaret kjeldgaard.

Kommentar
Fra : SubZero69

Dato : 24-02-03 12:54

Hey.

Ville lige nævne at jeg er ved at opstarte en mindre virksomhed som bl.a. skal lave forskellige former for analyser. Kendskabsanalyser, omnibusundersøgelser og også mysteryshopping. Må jeg spørge, hvor i landet du befinder dig? Dette kunne måske være en start, hvis jeg får så meget at lave at jeg ikke selv har tid.

Du kan jo skrive tilbage herinde, hvis det er det har interesse.

Ellers kan jeg foreslå dig nogle andre steder som også benytter sig af eksterne konsulenter.

Sub