/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
kan man tvinge mig til at møde
Fra : December
Vist : 1237 gange
50 point
Dato : 03-03-07 17:47

Jeg fik i tirsdags af vide at der var personalemøde nu i aften altså 4 dage senere. Jeg har desværre ikke mulighed for at møde op da begge mine børn er syge og jeg har ingen babysitter. Mit arbejde siger nu at jeg skal tage mine syge børn med men de har henholdvis mellemørebetændelse og skoldkopper. Det skal også lige siges at dette var min første friweek i 4 uger.

Hvad kan og skal jeg gøre og hvad er loven/reglerne? Der er ingen overenskomst med dette firma men det er hk arbejde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-03-07 18:32

Bliv du hjemme, de kan ikke tvinge dig.
Og tage syge børn med, de skulle meldes til politiet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-03-07 19:08

man arbejder da ikke for et firma der ikke har overenskomst. op på barrikaderne og få den overenskomst på plads. så slipper du for alt det bøvl fremover

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 03-03-07 20:25

Ikke særligt smart at tage job hos et firma uden overenskomst og slet ikke op til en eventuel storkonflikt.
Tag og undersøg forholdende fremover INDEN du påbegynder et arbejde.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 03-03-07 20:26

Personalemøder foregår da i arbejdstiden med fuld løn og ikke på en lørdag.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 03-03-07 20:32

Du har vel fået en ansættelsesbevis?
Du skriver at det er din første friweekend i 4 uger - du må da tjene godt? Eller hvad.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-03-07 22:02

Og du er vel ikke med i fagforeningen?
Tag ved lære, find et nyt job og meld dig ind i
en fagforening.

Kommentar
Fra : md_sign

Dato : 03-03-07 22:02

det skal du ikke finde dig i. alle har ret til barnets første sygedag ,desuden kan tage omsorgsdage og fagforeningen (hvis du har sådan en) må da syntes det der er guf

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-03-07 22:45

Det er ret sent, du stiller spørgsmålet, så vi er egentligt i "minus tid".

Det er efter min mening OK, at der findes arbejdsgiverere, der ikke har tilsluttet sig landsoverkomsterne, hvis de blot har en lokal overenskomst.

Det er ikke altid, at landsoverenskomsterne er de bedste - se blot en sidste :(

Det er noget rigtigt "lort" de har lavet.

Det er som om fagforeningssiden endnu ikke har fundet ud af, at stavnsbåndet blev ophævet for flere hundrede år siden, og at EF-retten kom med en dom sidste år, hvor "eksklusivitet" var forbudt.

Men de har jo altid været ret langsomt opfattende, så der går nok nogle år, førde opfatter det.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 03-03-07 23:16

Selvom eksklusivaftalerne er blevet gjort ulovlige er der ikke noget juridisk forkert i at lave overenskomster med særlige fordele for de betalende medlemmer, det er ikke nogen gavebod.
De gule hænger bare på som løst ærtehalm.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-07 00:01

Er der ik' noget som hedder karensdag? Barns 1. sygedag? ..overenskomst eller ej?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-07 00:04

..i modsat fald?

SIG DIN STILLING OP ....skruebrækker !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-03-07 03:19

Du spørger hvad reglerne er og skal have et kontant svar, uden meninger om hvad de burde være og hvad en overenskomst måske kan give.

Da du er i HK området er du omfattet af funktionærloven , med mindre du kun har ganske få arbejdstimer.

En funktionær er forpligtet til overarbejde, når det er nødvendigt for virksomheden. Man har kun krav på betaling for det, hvis det er aftalt i ansættelsen. Det er sikkert en overraskelse for mange.

Man skal også udføre pålagt arbejde med mindre der strider mod "liv, ære og helbred".

Og lige her kommer det ind med helbredet for dig og dine børn. Man kan ikke tage syge børn med ud, og så kan man ikke møde op til ekstra møder .
Det kan være din arbejdsgiver er uforstående overfor det; men så kan du jo glæde dig over at der for tiden er mangel på arbejdskraft indenfor dit område.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-03-07 11:08

Ansættelse uden overenskomst:
Det betyder bare at December må klare problemerne selv uden hjælp fra 'sin' part - fagforeningen. Det lyder ikke helt som om December er klædt på til dette. Samtidig lyder det som om der allerede ligger en konflikt og bobler, så måske var det bedst at December i sit næste job tilvalgte den tryghed der er ved en overenskomst-dækket ansættelse. Selv må jeg indrømme (efter at jeg sidste gang mødte 'min' fagforening i Lyngby ret for 25 år siden) at jeg aldrig har fået hjælp fra den kant og altid har forhandlet mig til bedre vilkår end 'overenskomstmæssige'. Jeg har siden mødt flere eksempler på at 'solidaritet' af fagforeningerne blev tolket som 'give afkald på individets muligheder'.

transor skrev "En funktionær er forpligtet til overarbejde, når det er nødvendigt for virksomheden.".
Hvorpå bygger du dette? Derimod er der en nyere lov der kræver at medarbejderen får en skriftlig aftale, der bl.a. beskriver arbejdstid og betaling for evt. overtid.

Aften-personalemøder:
Det kunne lyde lidt som om det mere var et socialt arrangement. Det er OK at invitere til den slags, også uden løn. Og når December har fået opfattelsen af, at der var 'mødepligt', så kunne man jo tilskrive dette det spændte forhold der synes at være når December taler med sin arbejdsgiver. Iøvrigt synes jeg da også December burde strække sig langt for at deltage. Det må selvfølgelig ikke medføre uforsvarlig behandling af børnene.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 29-03-07 19:31

Barn første sygedag er noget der skal aftales i overenskomster. Det er ikke lovbestemt. Der er således ikke noget der hedder barns første sygedag inden for arbejdsløshedsområdet.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-03-07 21:30

Breunski - enig. Men hvis jeg står med et sygt barn, så ville jeg nu sikre at der i al fald var *nogen* til at passe det (selvfølgelig helst en der havde tiden til det). Så må arbejdsgiveren bagefter vælge mellem om han vil vise forståelse eller kalde det ulovlig udeblivelse.