/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
regler for kørselsgodtgørelse
Fra : NoShyGuy
Vist : 1620 gange
200 point
Dato : 26-02-07 16:14

Hej, er der nogen der kan fortælle mig hvordan reglerne for kørselsgodtgørelse den er og om en chef kan forlange at jeg møder på byggepladsen på starttidspunktet og slutter når jeg har fri?
Jeg har hørt at der er en regl om at man må kører tidligere hvis byggepladsen ligger over en given afstand fra firmaets adresse.
Og hvordan er reglerne hvis min chef ber mig om at samle en kollega op på vejen, da det betyder en væsentlig afvigelse fra den korteste rute, som jeg ellers ville køre!

Håber på at få et godt og fyldtigt svar, da min chef, underligt nok er begyndt her på det sidste, at blive en rigtig nærigrøv.

ps. jeg er elektrikerlærling og byggepladsen ligger 30 km fra min bopæl og 19km fra firmaets adresse.

på forhånd tak.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-07 16:25

Så vidt huskes (fra smedetiden), havde man et begreb med et tillæg på timelønnen, der afhang af pladsen beliggenhed. Der forlangte man så at folk mødte på pladsen kl 7 og gik hjem til fyraften. Dvs. man kørte i sin fritid (og fik mere i løn for det). Lidt afhængig af hvordan din overenskomst er strikket sammen, vil jeg tro du som udgangspunkt kører i arbejdstiden. Lægger du bil til, skal du have gysser for faktuelt kørte km, enten hjemme fra dig selv, hvis du starter derfra. Eller fra værkstedet. Kører du omkring værkstedet er km inden du ankommer der, en sag mellem dig og skattevæsnet. Skal du samle kollegaer op og skal omkring værkstedet er det sådan lidt bob bob

Se iøvrigt www.tax.dk

Du skal føre km regnskab.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-07 16:28
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-07 16:29

Skattefri rejsegodtgørelse
   Udskriv
Skattefri rejsegodtgørelse
Lønmodtagere som har udgifter i forbindelse med rejse til et midlertidigt arbejdssted, kan modtage skattefri rejsegodtgørelse fra deres arbejdsgiver. Den skattefri rejsegodtgørelse kan enten udbetales efter regning eller efter standardsatserne for skattefri rejsegodtgørelse.1)

Ud over skattefri rejsegodtgørelse vil der - hvis betingelserne herfor er opfyldt - kunne udbetales skattefri befordringsgodtgørelse i forbindelse med rejsen til det midlertidige arbejdssted.

Skattefri rejsegodtgørelse udbetalt efter regning
Udbetaling efter regning forudsætter, at man afleverer kvitteringer mv. til sin arbejdsgiver for de udgifter, man har haft på rejsen.

Afholdes lønmodtagerens udgifter efter regning, kan arbejdsgiveren derudover skattefrit udbetale 25% af standardsatsen for kost og småfornødenheder pr. døgn til dækning af udgifter til småfornødenheder.2)

Skattefri rejsegodtgørelse efter standardsatserne
Standardsatserne er som følger i 2007:3)

Kost og småfornødenheder: kr. 429 pr. døgn
Logi: kr. 184 pr. døgn med overnatning

Standardsatserne er som følger i 2006:4)

Kost og småfornødenheder: kr. 417 pr. døgn
Logi: kr. 179 pr. døgn med overnatning
1) Jfr. ligningslovens § 9 A, stk. 1, og stk. 4 forudsætningsvis.
2) Jfr. ligningslovens § 9 A, stk. 4.
3) Jfr. SKM2006.753.SKAT.
4) Jfr. SKM2005.498.SKAT.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-02-07 16:31
Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 26-02-07 17:29

Jeg har glemt at føre regnskab, men strikker sgu hurtigt et sammen.
Noget siger mig at han bare skal hoste op med nogle gysser.

Mine sikkerheds sko er også ved at falde fra hinanden og derfor skal han betale nogle nye!
Hvad er mine krav og hvad er hans pligter?
Jeg står jo en del på stiger som trikker, så jeg vil jo gerne have dem som er som gummisko, men de koster jo ca 900,- plus mormor ( moms ) og det vil han sgu ikke betale!

100% at jeg får et par Bulloch skod sko fra harald nyborg.
min pointe er at der vidst nok er en regl som siger noget med at jeg skal have stillet mere end et par sko til rådighed for afprøvning, og jeg kan så vælkge hvilke af dem der passer mig bedst.
og passer ingen af dem, så skal han vidst nok skaffe nogle andre og levere de 3 første tilbage.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-02-07 17:59

Afregning er kørsel sker i andre brancher efter skatte fri Km taktst, hvis man selv lægger bil til.
Hjem arbejde er efter skatte regler, 24 km pr dag skal man selv betale. Ud over er der fradrag som du kan se på www.skat .dk

Med hensyn til EL-faget ring og tal med. Du er ikke forpligtet til at lægge bil til...

Ring og spørg på
Dansk El-Forbund Ungdom
Vodroffsvej 26
1900 Frederiksberg C
Tlf: 33 29 70 00 Fax

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-02-07 18:11

det med at køre den ene vej i arbejdstiden, er et overenskomst-anliggende. kig i din overenskomst og se hvad der står der. du kan jo også spørge i din fagforening. de ved det.

Kommentar
Fra : viper73

Dato : 26-02-07 18:34

Du skal henvende dig til din fagforening, der ligger i overenskomsterne en særlig kørselsordning, deri ligger der kørepenge + det der hedder køretid.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 26-02-07 20:00

Henvend dig i din fagforening med alle dine problemer, der vil du kunne få en sober rådgivning, reglerne ændres jo hele tiden. De får deres gode betaling for at være inde i alle reglerne, så de ved hvad du har ret til og hvad du har pligt til. Som elektriker tror jeg at du bare skal møde i firmaet om morgenen og har fri derfra til aften, ellers skal der laves en aftale i fælles enighed.
"Ask the union" Du står meget bedre når du skal forhandle med mester, hvis du har været omkring fagforen.