/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Søvn er det nødvendigt.???
Fra : JuHiSt
Vist : 713 gange
100 point
Dato : 20-02-07 02:44

Hej alle sammen

Er en dreng på 18 år der egentlig som så mange andre gerne vil have så meget fritid som muligt.!

Så tænkte lidt på hvor lidt søvn skal kroppen minimum have, hvis den overhovedet behøver noget.?
Det kunne da være lidt sjovt hvis man kunne træne kroppen til at nøjes med 2-3 timers søvn. Er det muligt.? Med træning, og metation.

mvh
Juhist

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-02-07 03:10

90% af alle mennesker, dør i en seng så ophold dig så lidt som mulig der der er mulighed for at træne kroppen til mindre søvn, ved simpelhen at være beskæftiget med noget interessant, du bør sørge for 4-5 timer med sammenhængende søvn, det er usund og opslidende for kroppen at nøjes med mindre, under søvnen lades batteriet, kroppen restituerer sig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-07 04:10

Muligt, måske, men ikke særlig sundt og meget opslidende for kroppen.

fra lidt under 6 timer op til 9 timer regnes for et normalt søvnbehov for en voksen person.

Få personer kan dog klare sig med 4-5 timer.

http://www.netdoktor.dk/tema/soevn/normal_soevn.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-02-07 07:47

Du kan i visse tilfælde godt "træne" dig til at sove ganske lidt i en begrænset periode.
Der findes en militær specialenhed, som træner sig til kun at sove 8-9 timer på en uge.

Der findes bl.a. et ekstremt cykelløb hvor man skal cykle tværs over USA (godt 5000 km) på 10 dage og her sover deltagerne i gennemsnit under 1 time i døgnet, altså 10 timer under løbet.
Nogle bryder både mentalt og fysisk sammen under denne umenneskelig præstation.
Selv Lance Armstrong som har vundet Tour de France 7 gange, har udtalt at det er "sindsygt" at udsætte kroppen for disse belastninger

Det kan altså lade sig gøre, men kroppen bliver under sådan en "belastning" langsom men sikkert TOTALT "nedbrudt".

Men jeg vil råde dig til at få nogle "kvalitets" timer i de 16-18 timer du bør være vågen i døgnet, fremfor at have 20 timers "lallende spøgelsesagtigt rundt" fordi du blot vil være vågen så mange timer som muligt...husk på at du har et HELT liv foran dig til at gøre alle de skønne ting du gerne vil...du behøves ikke at få disse overstået på et år

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-07 08:10

Når man er vågen skaber sanserne (føle-, syns-, hørelses-, lugt- og temperatursansen) ændinger i hjernens celler (neuroner) og deres sammenkoblinger (synapserne), når der overføres signaler mellem neuronernes 'sendere' og 'modtagere' (dendritter og axoner). Denne udveksling af 'oplevelser'/ 'data' sker vha. en ion-bytning og dermed sker der gradviste en forskydninge af ion-ballancen i synapserne. For at genskabe denne ion-ballance, som er nødvendig for at hjernen kan fungere, kræves det fænomen vi kalder søvn. 'Strømmen' i hjernen løber så at sige 'tilbage' når vi sover, hvilket i perioder opleves som drømme.

Søvnen er altså til for, at din hjerne skal kunne restiture (hvile) sig ...IKKE fordi dine muskler eller din metabolisme (stofskifte) skal kunne fungere. Havde vi ingen hjerne? Så behøvede vi faktisk ikke søvn, men blot hvile.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-07 08:14

Ps. At 'kroppen' bortset fra hjernen ikke behøver at 'sove' kan du se ved, at én af dine muskler ALDRIG sover:

Dit hjerte !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-02-07 13:34

Citat
Havde vi ingen hjerne? Så behøvede vi faktisk ikke søvn, men blot hvile.

Så "kender" jeg en del på Kandu, som ikke behøver søvn LOOOOL

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-02-07 16:25

Ups... jeg sér nu at jeg 'manglede' en af de 6 sanser: Smagssansen

..præcis som Klumme !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-02-07 16:38

Du vrøvler Molo, men det er jo ikke noget nyt.

I flg. Aristoteles har vi 5 sanser..... derfor udtrykke " min 6 sans"..... At nogle forskere så mener vi har flere, er en anden sag. Det varierer fra 7 til 3-400 sanser.

http://da.wikipedia.org/wiki/Sans_(organisme)
http://www.selvet.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7722

I øvrigt var din joke vildt morsom ha...............ha...............ha

Kommentar
Fra : Storskrald

Dato : 20-02-07 19:09

Det er vigtig for hjernen at ha mulighed for at bearbejdet alle de sanseindtryk hjernen får ved vågen tilstand.

læs:
http://www.damninteresting.com/?p=133

snip:
The effects of full sleep deprivation in humans beyond eleven days have not been explored due to the health risks involved. Presumably, irreversible damage will soon follow, then death. This has been demonstrated in lab rats which died after being prevented from sleeping for two weeks. It is also evidenced by a very rare human brain disease called Fatal Familial Insomnia, where an adult individual slowly loses the ability to sleep, and the victims experience all of the above symptoms gradually over a few months. This disease eventually leads to dementia, permanent personality changes, motor paralysis, and ultimately death.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-07 08:03

Storskalds link underbygger hvad jeg skrev om hjernens 'behov' for søvn, da den ellers holder op med at fungere:
Citat
Apparently, lack of sleep causes all of these adverse effects because it causes brain damage. During a normal day, the brain is slightly damaged by the body's metabolism, and by free radicals. When one is asleep, the brain engages a repair center which slowly mends the tiny injuries, restoring the brain to its full potential. During the deepest phase of sleep, called REM, it is believed that the repair center itself is repaired. But the longer that sleep is prevented, the more damage one's brain accrues, and the more sleep one will require to repair it. Too much damage, and it becomes irreparable.

Klumme -> Hvad for dig til at tro jeg vrøvler?
Vi er nået et stykke videre i vor viden siden Aristoteles. Man er nu enig om, at mennesket har (mindst) 9 sanser:

Citat
Synssans er evnen til at opfatte elektromagnetisk stråling

Høresans er evnen til at opfatte mekansike vibrationer i luften

Smagssans er en af de 2 "kemiske" sanser.

Lugtesans er den anden af de 2 "kemiske" sanser.

De resterende sanser kan opfattes som forskellige former for følesans:

Tactition er evnen til at opfatte tryk.

Thermoception er evnen til at opfatte varme og fraværet af varme (kulde).

Nociception er evnen til at opfatte smerte.

Equilibrioception eller de Vestibulare sanser er evnen til at opfatte balance. Er fysisk lokaliseret i ørene, giver information om hovedets bevægelser.

Proprioception eller Kinæstese er opfattelse af kropsbevidsthed, dvs. information, der kommer fra musklerne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-02-07 09:46

Du vrøvler fordi du vælger den Aristoteleske model og derefter tilføjer http://www.kandu.dk/spg100708.aspx#1124275

Den 6. sans eksisterer ikke hos Aristoteles, men du tilføjer den i et indlæg umiddelbart efter, som en forglemmelse - altså som om den hører til A.modellen. Sansen er senere "opfundet" som en diffus sans, som man tillagde personer at råde over, når disse havde en evne til at fornemme noget, som andre ikke opfattede.

Har ikke en skid med spørgsmålet at gøre, men er udelukkende afledt af at du vrøvlede. Samtidig skal du da roses for, at du delvis beskriver den senere tilkomne viden om sanserne på engelsk. Hvorfor skal man dog bruge danske ord og udtryk, når der er glimrende engelske? Det lyder osse mere lærd og belæst .

Hvor svært kan det være, at besvare det oprindelige spørgsmål

Citat
hvor lidt søvn skal kroppen minimum have, hvis den overhovedet behøver noget

Bliv dog oppe til du segner. Tæl så timerne fra du faldt i søvn til du vågner igen. Dette tal er et udtryk for, hvor meget søvn din krop har behov for...... i den situation...... den dag

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-07 10:17

Klumme -> Jeg må lige rette dig: Det var temperaturfølsomheds sansen der ikke fandtes hos Aristoteles og derfor IKKE hans fortolkning jeg lagde ud med (..idet jeg 'glemte' smagssansen), men hvad jeg lærte i folkeskolens biologitimer omkring år 1972.

..men som tillæg til JuHiSt's spørgsmål vil jeg så tillade mig at reflektere lidt over:
Citat
..som så mange andre gerne vil have så meget fritid som muligt.!

Hvad har du tænkt dig at bruge denne 'fritid' til, hvis du samtidig er komplet ude af stand til at tænke og fungere normalt?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-02-07 10:30

Ikke ualmindeligt for unge mennesker, at have de tanker. De trives på et tidspunkt med at tvære rundt i ekstremer.

Hvis jeg kan hænge i en arm i 8 timer... hvor meget længere er den så bagefter. Hvis jeg kan bolle 2 piger på en time, hvor mange piger kan jeg så bolle på 8 timer LOOL OSV OSV

Hvor længe kan jeg undvære søvn, og behøver man overhovedet at sove

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-02-07 10:33

Bioligitimer??? Jeg lærte om Aristoteles i filosofitimerne.... men lad nu det være

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-07 10:47

Klumme -> Det var sanserne ..og søvnbehov, vi lærte om i biologitimerne. Filosofi kastede vi os over i historie- og dansktimerne.
Det var nu dig som blandede denne græske filosof ind i denne biologi diskussion ...ikke mig

</MOLOKYLE>