/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
angående stl_s tip om routere
Fra : kissan
Vist : 489 gange
100 point
Dato : 18-02-07 01:46

Hej stl_l
Finder der ikke nogen Danske link,så jeg kan forstå
hvordan man bærer sig af ?????
Skulle nødig have nogen til at tømme min konto
Hilsen fra Kissan

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-02-07 01:48

Findes

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 18-02-07 02:22

Godmorgen kissan .

Du skal logge ind i din routers konfiguration, ved hjælp af den ip der skal bruges. Den står i manualen. Når du er derinde, er det bare at finde frem til hvor du ændrer admin passwordet.

Du kan se her hvad brugernavn og standard password er, på mange forskellige routere http://www.phenoelit.de/dpl/dpl.html

Iøvrigt, så er angrebsmetoden såvidt vides, ikke udnyttet endnu, men Symantec mener at den vil blive udnyttet.

Så vi kan lige så godt være på forkant.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-07 09:16

kissan det kommer jo an på hvilken router du har

mange bruger for eks linksys og så er her en god vejledning:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=5482

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-02-07 10:28

Til miritdk

Jeg har med interesse læst dit svar og set på linker ved TDC.
Hvis man følger den vejledning og genstarter routeren m.m. virker alt så bagefter igen, eller skal man til at foretage ny opsætning for at kommet på nettet m.m.
Jeg har haft en tekniker til at få det til at virke, så jeg aner ikke en skid om hvordan det virker?

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-07 10:45

Hawaii7 - linket var et eksempel- som det fremgår var det til linksys - jeg kan da ikke se nogen grund til at det ikke virker men der er klogere hoveder end mig her - egentlig burde udbyder hjælpe med sådan noget uden videre - tdc gør - cybercity også (de har allerede lidt fat om det) - men det er desværre ikke alle udbydere der giver oplysningerne.

Jeg vil mene stl_s kan komme med et sikkert svar

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-07 10:46

og så lige til kissan - du er nok nødt til at oplyse hvilken router du bruger for en vejledning der passer til dig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-02-07 11:22

Citat
Ifølge forskere i Symantec og på Indiana Universitet kan hackere ved hjælp af et ondsindet JavaScript overtage styringen med routere i private hjem.

For at gennemføre angrebet skal brugeren lokkes ind på en ondsindet hjemmeside, som sender JavaScriptet.

Derudover skal routeren stadig have det standard-kodord, som det er udstyret med fra fabrikken.

Kunne ændre firmware
Forskernes testforsøg viser, at de var i stand til at ændre firmwaren på routeren og omdirigere en D-Link DI-534 router til at bruge en DNS-server efter hackerens eget valg.

- Ved at besøge en ondsindet hjemmeside kan en person, uden selv at vide det, åbne sin router op for angreb, skriver forskerne i rapporten.

- En hjemmeside kan angribe hjemme-routere indefra og starte sofistikerede angreb, der kan medføre ”denial of service”, installation af ondsindede programmer eller tyveri af personlige oplysninger, lyder det.

Ændret kodeord øger sikkerheden markant
Når routeren er blevet inficeret med det ondsindede JavaScript kan brugerne blive henvist til falske hjemmesider.

Så i stedet for at downloade software fra Microsoft eksempelvis, kan brugerne narres til at hente ondsindet software.

Brugerne kan også tro, at de er inde på deres netbank, men i stedet er de ved at blive franarret deres bankoplysninger.

Problemet er, at routerne sendes i handlen med en nemt og offentlig kendt adgangskode som eksempelvis ”admin”. Det kan udnyttes af hackere.

- Men brugere der har sat et moderat sikkert kodeord på deres routere i hjemmet vil være sikre overfor angreb, siger forskerne i rapporten.

Det er producenternes skyld
Forskerne mener, at det er dårlige standardinstillinger, der er skyld i at routerne kan stå åbne for hackere.

Producenter som D-Link og Cisco er opmærksom på problemet.

- Det er et problem, som vi er optaget af, siger talskvinde for Cisko’s Linksys gruppe, Karen Sohl.

- Vi har sendt omkring 30 millioner routere på markedet, og vi vil gerne have brugerne til at forstå, at det er vigtigt at ændre standard-kodeordet, siger hun.

Både Cisco og D-Link arbejder på problemet. Gennem de seneste år har de indført et step-by-step installationssystem, der opfordrer brugerne til at bruge et unikt kodeord.

Problemet er, at routeren fungerer, hvis kodeordet ikke ændres.

- Og det ændrer vi ikke på foreløbig, siger teknisk leder hos D-Link, Michael Scott.

- Brugerne ville ikke købe routere, hvis vi tvang dem til at bruge et unikt kodeord. I stedet er der flere, som vil returnere produktet og købe en router fra en af vores konkurrenter, siger han.

http://www.computerworld.dk/art/37973?cid=1&a=cid&i=1&pos=4

de fleste kan med held søge for eks på google med "ændre passwordnavnet på routeren" og finde vejledning til netop den router det drejer sig om

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-02-07 11:40

Min router har det med at glemme nyt password når der slukkes for strømmen.
Så må jeg tilbage til det kendte - admin - og begynde forfra.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-02-07 13:05

Godmorgen alle(det er jo vinterferie)
Læste lige hurtigt svarene og ja det er en Linksys jeg har.
Vender tilbage iaften,skal en tur til Ribe,
Hej og hygge

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 100 point
Dato : 18-02-07 14:27

kissan, Det link til TDC som miritdk lagde, burde gøre tricket for dig. Bare husk at lave passwordet godt nok. Et javascript vil sagtens kunne tjekke for almindelige passwords, som f,eks password, sex osv. Jeg gik her ind, og fik genereret et 15 cifret stærkt password http://www.pctools.com/guides/password/

Det burde gøre tricket .

Men husk endelig passwordet. Ellers skal du nulstille routeren helt, for at komme ind i den igen.

Godkendelse af svar
Fra : kissan

Dato : 18-02-07 19:40

Tak for svaret stl_s.
Jeg vil printe hele indlægget ud og få min søn til at hjælpe når han
kigger ind!!
Men 1000 tak for hjælpen og fortsat godaften til jer
Hilsen fra KISSAN

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 18-02-07 22:49

Velbekomme.

Det skal nok lykkes for dig og sønnen .