/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
forskellige kontoèr
Fra : Tinaj
Vist : 392 gange
50 point
Dato : 17-02-07 09:36

hejsa .
jeg står og skal til at lave nyt budget fordi vi flytter sammen

men udover budget hvor der trækkes til regninger , har vi snakket lidt om en *lommepenge* konto til os hver , konto til husholdning ,ferie , opsparing , ny anskaffelser osv , men kan man have så mange forskellige et sted ???

og hvordan gør i forskellige ?

jeg er en der bare bruger det jeg har , så det er bedst at få dem lidt af vejen hehe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-07 11:13

Citat
har vi snakket lidt om en *lommepenge* konto til os hver , konto til husholdning ,ferie , opsparing , ny anskaffelser osv , men kan man have så mange forskellige et sted

Du kan da lave alle dem du har lyst til....

Men jo flere du laver jo mindre overskueligt bliver det...

Kommentar
Fra : h18s

Dato : 17-02-07 11:30

Som refi skriver, kan man oprette lige så mange, man vil, men jo flere I har jo sværere bliver det at holde rede på økonomien.

Jeg har følgende forslag:

Lav et budget så realistisk som muligt.

Jeg formoder, I har hver jeres lønkonto. Lad det være "lommepengekontoen".
Opret så en fælles budgetkonto til husleje, forsikringer og andre faste omkostninger.
Herudover kan man evt. oprette en fælles opsparingskonto til større ting som ferie, opsparing og nyanskaffelser.
Og så ikke flere.

Med hensyn til husholdningsudgifter, så hæv hele beløbet den første i måneden og fordel det i fire kuverter. En for hver uge. Brug så kun det, der er afsat til hver uge. Det er nemmere at klare et par dage uden penge til husholdning, hvis pengene er brugt i starten af uge, end hvis alle penge for hele måneden er brugt efter 14 dage, at skulle klare sig resten af måneden. Lad være med at bruge dankort, hvis penggene er små.

Mvh h18s

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-07 01:26

h18s bruger åbenbart det primitive cigarkassesystem.
Det er selvfølgelig et alternativ hvis man ikke kan finde ud af at lave et papirregnskab og budget.

Det vigtigste er at i får et overblik over indtægter og forventede udgifter og kan passe forbruget af så der hele tiden er penge til at betale udgifterne. Det er ulykkeligt hvis man har brugt alle skejserne på en god ferie i juli-august, og så opdager at i septemper skal der betales forsikringer, restskat, termin, tandlæge og hvad ved jeg, som overstiger denne måneds indtægter.

Et budget bør vise pengeflow, så man kan se at der hele tiden er til det nødvendige.
Der skal også sættes af til hver person, som så har et beløb (lommepenge),der ikke skal gøres rede for. Det skal dække gaver, tøj osv.
Et regnskab skal være så ingen af parterne føler sig snydt.
Om man vil dele udgifter i et par få eller mange grupper ( konti ) er en smag sag. Man får ikke nødvendigvis et bedre overblik ved at dele det meget op.

I princippet kan man nøjes med at sætte en konto til ale de faste udgifter man kender præcis på forhånd, herunder lommepengene. En til almindelig husholdning, og en til alt det andet.

Kommentar
Fra : Tinaj

Dato : 18-02-07 10:59

hejsa .
tak for nogle gode svar

jeg ER typen der ikke er god til at *gemme* penge på min egen konto til feks vaskemaskinen ryger , smæk i strøm , tandlægeregning osv , alle de der uforudsete udgifter der kan dukke op , derfor jeg vælger at lave en konto til lige det .
budget er regnet ud over pr år og delt i 12 md , det + lidt ekstra går så ind på budget hver md , så er alle regninger sikret hehe
derefter går der faste lommepenge ind til os begge hver d 1 , til gaver , sjov , tøj, sko ,medicin osv , det bliver på de kontoer vi allerede har nu .

der går så 7-8000 ind på en husholdningskonto til mad osv.

får så lavet en ekstra konto til alt *uforudset * som der nu evt kan gå i stykker

der laves osse en konto til ferie , jul , lidt luksus osv
har også nu en konto hvor alle småpenge sættes ind på og 2 gange om året bruger vi dem på noget godt til os alle