/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
E-Mail
#NavnPoint
o.v.n. 20481
miritdk 16341
Klaudi 15049
refi 14168
dk 5455
tedd 5322
webnoob 5265
BjarneD 5014
emesen 4154
10  bentjuul 3460
Besked - er mail ankommet?
Fra : Ysseven
Vist : 898 gange
100 point
Dato : 16-02-07 19:00

Hej, I kloge hoveder!

Jeg har nu gentagne gange oplevet, at nogle af mine mails er forsvundet ude i det store internet.

Der var ikke kommet besked om "kunne ikke afleveres" eller lignende - men de var heller ikke kommet frem. Det var delvis noget rigtig skidt, fordi enkelte faktisk var vigtige.

Nu ved jeg godt, at jeg i Outlook Express kan bede om en kvittering, men det er ikke altid, at modtageren siger JA til det, hvad enten de er ved uheld eller med vilje...

Jeg har prøvat at læse mig igennem Kandu, inden jeg skrev her. Og der var bl.a. link til et program, der skulle kunne løse opgaven... Men det har jeg fjernet igen.

For nogle år siden var der på min daværende arbejdsplads (hvis jeg da ikke husker helt forkert)mulighed for at indstille programmet til at vise, hvornår/at mailen var afleveret hos modtageren.

Jeg har også Outlook 2000, men den giver heller ikke mulighed for denne afleverings-kontrol.

Er der nogen, der har en løsning på dette her?

Og hvis det kræver eks. Outlook 2003 - kan jeg så opgradere? Og hvad er evt. ca.-pris?

Tak.



 
 
Kommentar
Fra : iah


Dato : 16-02-07 19:10

Du kan indstille til, at modtageren svarer på at mailen er modtaget eller læst eller begge dele, det er vist det eneste der er at gøre - altså er det stadig modtageren der bestemmer om du får svar!

Kommentar
Fra : iah


Dato : 16-02-07 19:10

Glemte lige at fortælle at jeg bruger Outlook 2003...

Kommentar
Fra : refi


Dato : 16-02-07 19:33

Det program du evt. har haft har højst kunne se at mailen var AFLEVERET til serveren....

Om det er hentet eller ej kan du ikke se....

Hvis ikke du får det retur kan du gå ud fra det er afleveret (da adressen eksisterer), men det er IKKE ensbetydende med at vedkommende ikke bare sletter det fra serveren....


Citat
Jeg har nu gentagne gange oplevet, at nogle af mine mails er forsvundet ude i det store internet


Ja - men ikke op i den blå luft....

Så hvis det er folk du kender osv... Så er det efter al sandsynlighed dem der har lavet en fejl

Et eller andet sted er de afleveret - om de så er slettet igen - kan ikke ses....

Kommentar
Fra : Ysseven


Dato : 16-02-07 19:42

Tja...

En af gangene viste det sig, at min mail var havnet i spam-kassen!

Men er der ikke en måde, så jeg i det mindste kan se, at mailen er landet i modtagerens postkasse? Hvis vedkommende så ikke svarer, kan jeg jo stadig ringe - men det virker bare idiotisk at skulle ringe og spørge, bare for at høre, om den er kommet frem. Det er trods alt ikke hver gang, at mine mails kræver omgående svar...

Jeg har Outlook Express 6 eller Outlook 2000.




Kommentar
Fra : refi


Dato : 16-02-07 19:49

Du kan bede om kvittering
Og
Du kan gå ud fra det er afleveret hvis det ikke kommer retur...

Det er de muligheder du har....

Det er vel ikke sådan at det er mails med vedhæftede filer ??????

Hvis det er tilfældet er der stor mulighed for at du kan risikere de ryger ud som spam.
Ligeledes er der også filtyper mailprogrammer IKKE vil acceptere....

Kommentar
Fra : Fijala


Dato : 17-02-07 07:07

Nja refi det er vist ikke helt korrekt med at den ikke bare kan forsvinde.

Min kone abonnerer på en site hvor hun daglig skal modtage en mail, men det er kun hver 2. el. 3.
mail hun modtager. Så har jeg været ind pg læse i deres support og der beskriver de netop at der kan være problemer med at aflevere til TDC's mailserver. Jeg har mailet lidt frem og tilbage med dem, og de får ingen fejlmeddelser tilbage og der er ingen mulighed for at hente dem via webmail. Så hvor de bliver af ved jeg ikke.
Jeg har så opretten en Gmail konto til hende og der suser de ind hver dag. Den anden mailkonto hun brugte var vores hoved mail hos TDC.

Kommentar
Fra : Ysseven


Dato : 17-02-07 10:23

Tak for "opbakningen" Fijala!

Det er nemlig desværre ikke altid så logisk og ligetil. Men det er da dejligt, at det ikke er alle der har oplevet det (eller ved det...).

Men er der et forslag til en løsning? Jeg vil jo "bare" gerne vide, om den er blevet vist på modtagerens PC'er. Lidt som en fax-kvittering viser, at faxen er kommet helskindet frem.

Det ma da være muligt i disse high-tech-tider...!? Jeg forventer ikke, at et evt. skal være gratis.





Kommentar
Fra : refi


Dato : 17-02-07 10:45

Der er ikke andre muligheder....

Citat
Min kone abonnerer på en site hvor hun daglig skal modtage en mail, men det er kun hver 2. el. 3.
mail hun modtager. Så har jeg været ind pg læse i deres support og der beskriver de netop at der kan være problemer med at aflevere til TDC's mailserver. Jeg har mailet lidt frem og tilbage med dem, og de får ingen fejlmeddelser tilbage og der er ingen mulighed for at hente dem via webmail


Det er da muligt at det firma har problemer med at aflevere til TDC....
Men de får altså besked om at det ikke er afleveret....
Om de så betragter det som spam og derfor blot smider disse beskeder ud pr. automatik - er en anden historie...

Jeg kan da sagtens forestille mig at et firma der måske sender 1000vis af nyhedsbreve osv. ud om dagen - IKKE ønsker beskederne om uafleverede mails - det vil jo blot fylde op på deres postserver.

Men mailsene om uaflevering bliver altså genereret....

Kommentar
Fra : henrikkrebs


Dato : 05-03-07 11:52

Read reciept:

På 'edb-sk' er der noget der hedder "read receipt".

Iflg standarden for 'smtp' (den standard som mail sendes efter) RFC822 kan du tilføje forskellige koder til din mail. Fx har alle mails en From: men man kan tilføje en Sender: hvis man vil angive at den person der rent fysisk afsender er en anden end den person der lægger navn til mail-indholdet.

Tilsvarende KAN man tilføje koden Return-Receipt-To: Dette er IKKE indeholdt i RFC822 og derfor er det lidt tilfældigt hvordan det behandles og om det overhovedet behandles. Min egen mailserver (del af det lavprisdomæne-hostning jeg har købt) er transparent overfor denne del af mail-headeren - slipper den altså lige igennem når jeg henter mail ned til min egen PC, men ignorerer når jeg kigger på mailen via udbyderens webmail).
Når jeg henter mail ned på min PC (M$ OE 6) har jeg indstillet denne til at reagere på Return-Receipt-To: ved at spørge mig om jeg vil sende kvittering tilbage. Det gør jeg fx aldrig på spam, men ofte (ikke altid) på andre mails.
Hvis du googler Return-Receipt-To:, så vil du se, at der er mange måder at reagere på dette.


SMTP handshake
Når der sendes en mail afsted, så startes der en 'samtale' mellem afsenderen (fx din PC) og modtageren (et mailbox-system eller blot en simpel mellemstation - en SMTP 'Hub'). Den starter med at afsenderen siger HELO og slutter med at afsenderen sender en linje med blot et punktum og en blank linje. For hver enkelt stump denne samtale er brudt op i svarer modtageren tilbage 'Ja - jeg har modtaget'. Det er altså ret utænkeligt at et enkelt led i kæden ikke opdager at det næste led ikke har modtaget din email. Noget andet er så, hvad afsenderen gør ved denne information. Normal opførsel er at sende en mail tilbage om problemet, men det er der ikke nogen garanti for.

Lukkede systemer
Jeg arbejder meget på et firmanet hvor vi alle arbejder op mod een eller flere 'M$ Exchange' servere. Her kan man internt sætte systemet til at reagere som man ønsker. Fx ber jeg altid om at få kvittering for når mailen er åbnet. Det er ikke noget modtageren kan vælge til eller fra på at svare på.


Som du ser - der er flere måder systemerne kan reagere på, og du kan ikke være sikker på noget som helst. Email er generelt et usikkert system. Det eneste jeg kan foreslå er at du i de virkelig vigtige mails skriver i alm. høfligt menneske sprog at du gerne lige vil have bekrædtelse på modtagelsen. Men ellers - de 99,5% af mailsene går jo godt, så vi klarer os alligevel i hverdagen.

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407938
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste