/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Opkvikkende et eller andet.
Fra : holzendorff
Vist : 1399 gange
100 point
Dato : 09-02-07 12:57

Hej til alle.
Da jeg står og skal skifte fra dag til natarbejde, står jeg og skal bruge et eller andet (lovligt) til at kunne holde mig vågen på.
Det jeg efterlyser er ikke noget ulovligt stof / piller, men noget jeg kan købe feks i Matas eller på apoteket.
Vil lige fortælle at jeg ikke kan li' kaffe.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 09-02-07 13:21

Du skal naturligvis sørge for hvile og søvn, så skulle dit arbejde og dine kolleger da gerne være så spændende, at du ikke falder i søvn. Ellers har du valgt forkert - - -

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-02-07 13:27

Du kan blive lidt kvikkere af at indtage noget med sukker i, men det holder ikke så længe.

Du kan her læse en debat vedr. sukke/slik til børn

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversion/index.php/t11155.html

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 09-02-07 13:39

Du kan købe gurana piller hos matas, de indeholder koffein og virker derfor ligesom kaffe. Men jeg vil nu hellere nyde en kop kaffe

Ellers er der en masse andre bud her: http://www.chilinet.dk/default.asp?id=436&nid=398

-Ole

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 110 point
Dato : 09-02-07 13:53

Energidrikke der fås i kiosker og supermarkeder, fx "Cult" og "Batteri" med koffein og eller guarana er velegnede. De fås billigst i "Netto" til en femmer stykket.
Du kan også få guaranadrik i Matas eller helsekostbutikker.
Husk ikke at drikke dem et par timer før du skal sove og pas i det hele taget på ikke at gøre det til en vane, da det er bedst at lytte til og rette sig efter kroppens signaler
http://www.chilinet.dk/default.asp?id=436&nid=398

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 09-02-07 13:54

Prøv at kigge her.......alternativinfo.dk:G-energi.
Mvh
Kissan

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-02-07 13:59

Du kan også lave din egen energidrik med druesukker som fås i Matas og Helsekostbutikker.
http://www.sitecenter.dk/cen/energidrik/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-07 14:08

Du kan også drikke Coca Cola, det gør de unge når de sidder og spiller computer hele natten.

Men som tidligere nævnt, så skulle dit arbejde vel ikke være så kedeligt, at du falder i søvn.

Hvilket natarbejde er det du skal have?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-02-07 14:16

Du skal overhovedet ikke tage noget som helst....

Det du skal gøre er at "leve" som du plejer - blot tidsforskudt....

Samme spise og drikke som da du arbejde dag...

Under alle omstændigheder varer det et stykke tid til kroppen/hovedet vænner sig til det....

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 09-02-07 14:37

Når du skal sove, så sørg for, at der er mørkt, evt. ved hjælp af rullegardin. Du skal også have ro - brug evt. ørepropper. Og brug ½ eller hel time, når du kommer hjem til lige at "falde" ned. Læs avisen eller brug tid på noget, du kan slappe af ved.

Har selv prøvet det i et par år, og det kræver stor omstilling af én selv, men også af dem, man evt. deler "avis" med.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-02-07 20:22

Ginseng er sikkert det bedste da det er ''rene'' varer med lidt vitaminer.
koffein kan give problemer med hjertebanken og rysten, og gør at du kommer
til at sove endnu dårligere.
Ellers er det vel bare et tilvænnings-problem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-02-07 09:39

Ginseng extract (rasende dyrt) ..and will drive old men up the wall

Ren Ginseng er nok bedre egnet som 'elskovs'-middel

http://www.alternativebehandlinger.dk/Ginseng.htm

Dette præparat som indeholder flere af de nævnte substanser er en smule billigere:

http://www.orientalcare.dk/content/info.asp?id=124

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : disken

Dato : 10-02-07 09:50

Går også ud fra, at det kun skal bruges i en kort periode.
Jeg plejer at købe en 3 pak, og den har jeg i 1 år.
750 ml koster omkring 120.- ikke dyrt.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 10-02-07 12:31

Jeg vil også mene at REN ginseng eller ren Guarana som beskrevet i linket her er det bedste, fremfor drikke med sukker og guarana og koffein.
Fordi sukkeret har det med at give bagslag, først er det meget opkvikkende, dernæst bliver man mere dvask end hvis det slet ikke var taget, foruden at man bliver afhængig af sukkker. det er de fleste jo nok,mere eller mindre, da det er svært at undgå i det hele taget.
Info om Guarana :http://www.ren-velvaereshop.dk/kosttilskud/guarana_kapsler_80_stk_en_opkvikker_fra_brasilien_155_da.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-07 12:42

Og så er der dem der skal have 4 øl om morgenen for at vågne....

Det bedste er og bliver IKKE at tage noget specielt man ikke normalt tager.....

Kommentar
Fra : disken

Dato : 10-02-07 13:23

Helt enig, men det var ikke det, der blev spurgt om.

Det bedste er bare at vænne sig til det.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 10-02-07 13:31

Man vænner sig aldrig helt til at arbejde om naten, man kan godt komme ind i en rytme der fungere nogenlunde omend af nødvendighed. Og i starten hvor man slet ikke er vant med det kan det være ekstremt svært, men det bliver ok efterhånden, men aldrig rigtigt godt. Så egentlig er det vel slet ikke besværet værd nogensinde .
-skin = REN ENERGI

Kommentar
Fra : stchrisdk

Dato : 10-02-07 16:54

Har du prøvet Gensing eller Guarana, dem har leg selv gode erfaringer med.

Godkendelse af svar
Fra : holzendorff

Dato : 11-02-07 19:08

Tak for svaret mulberry. Jeg købte nogle tabeletter i Matas, vist Cult, som virkede ret godt uden nogle former for bivirkninger. Men også tak for alle de andre råd. De er taget til eftertanke.