/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Unix contra Windows servere
Fra : brokke44
Vist : 574 gange
150 point
Dato : 07-02-07 07:35

Er ved at oprette ny (billig) hjemmeside for min hundeklub og har valget mellem Windowsserver (dyr) og Unix.
Er lidt i tvivl.
Hvad er den praktiske forskel (brug af) på disse 2 servere ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-02-07 08:26

Unix servere er da lige så dyre som Microsofts Windows servere. Tror du ikke du tænker på en LINUX server?

..og nej; der er ikke længere den store forskel i 'besværet' ved installation og drift.

Windows: http://www.comptechdoc.org/os/windows/

Apache (LINUX): http://www.apache.org/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-02-07 08:32

Den praktiske forskel er kort fortalt:

1) Windows er nemmere at administrere for ikke unix-hajer.
2) Windows kræver flere genstarter end Unix
3) Unix er super-stabilt, og tilføjelser, patches etc. kan normalt lægges på "on the fly" uden genstart.

Men nu du skriver Unix - mener du så Linux eller BSD pendanten?

- og må jeg foreslå et setup med en Apache web-server ... den kan køre i årevis uden genstart.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-07 08:42

Tak for svar.

Hvis man tager f.eks. www.danhost.dk skal man vælge mellem (type) Windows og Unix.
De helt billige hotelløsninger er ikke tilgængelige, hvis valget "går på" Windows.
De understøtter begge FP-ext., så hvad får man, hvis man vælger den ene fremfor den anden ?

Jeg er lidt på tynd is her, så derfor spørgsmålet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-02-07 09:01

Det står jo hér:
Citat
Unix platform***

FTP Konti 1 1 1 1 2 5
PHP, Perl, SSI
Cron Jobs -
Passwordbeskyt underbiblioteker -
Egne error pages***** -
Fantastico Scrtiptsamling Se liste - - -
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Windows platform***

FTP Konti 1 1 1 1 1 1
ASP, ASP.NET - -
ASP komponenter - -
MS Access Databaser - -
MS SQL - - tilkøb tilkøb tilkøb tilkøb
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* ub=ubegrænset antal
** jævnfør vilkår
*** ved bestilling vælges enten Unix eller Windows platform
**** windows kontrolpanelet har begrænset funktionalitet i forhold til unix kontrolpanelet
***** Kun tilgængeligt på Unix Webhoteller

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-07 09:10

Jo - MOLO - det har jeg set.

Men på dette felt er jeg (heller) ikke nogen ørn, så jeg har lidt svært svært ved at gennemskue, hvad det rent praktisk betyder.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-07 09:12

ps.
Til orientering skal jeg blot lave en rimeligt simpel hjemmeside, der godt nok er belagt med visse restriktioner mht udseende, hvorfor jeg har en grundlæggende skabelon.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 150 point
Dato : 07-02-07 10:02

Indeholder din skabelon servesidescripts, så vælger du Windows server, hvis disse er skrevet i ASP. Er de skrevet i PHP, så vælger du UNIX.

Skal jeg være ærlig? Så tror jeg, ud fra hvad du oplyser om din EDB viden, at du er bedst tjent med at vælge den billigste løsning

Det er jo ikke dig som skal varetage hverken opsætning eller driften af serveren. Du skal blot udnytte 'pladsen' hos udbyderen til din hjemmeside.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-02-07 14:17

En SME (linux) server kan køre på alle størrelser comp.
Her i vores netværk har vi haft en SME server kørende på en IBM 166 Mhz med 198 MB Ram.
Den er gratis.
Og den blev brugt til hjemmeside / mail / FTP / styring af netværk.
Den sætter næsten sig selv op og er temmelig sikker.
Serversoftwaren kan tåle strømafbrydelser uden at skulle genstartes manuelt.

Vi har ikke så hurtig en forbindelse mere, så det hele er flyttet ud i byen nu.

Godkendelse af svar
Fra : brokke44

Dato : 11-02-07 21:26

Tak for svaret MOLO.

Da du - sådan set - er den eneste, der har svaret på det, jeg rent faktisk spurgte om, må jeg vel "kaste" mine poænger efter dig - i håb om, at der kan blive en lille ekstra godbid i fiskebaljen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-02-07 21:44

TAK

Du får en regnorm Brokke

</MOLOKYLE>