/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Konvertere fra FAT til NTFS
Fra : akle
Vist : 533 gange
100 point
Dato : 06-02-07 21:00

Hej!

Jeg har forgæves forsøgt at konvertere min eksterne harddisk fra FAT 32 til NTFS. Skal bruge harddisken til film / video go billeder.
Får hele tiden at vide; dette drev er beskadiget osv. Harddisken er helt ny. Se linket, der henviser til komandoprompten. http://peecee.dk/?id=27108

Håber på hjælp!

MVH Akle

Kommentar
Fra : iah

Dato : 06-02-07 21:06

Citat
http://peecee.dk/?id=27108

Linket henviser jo til en spilleside... Hvad er meningen med det, tjener du penge på det?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-02-07 21:22

Der er sket et eller andet, men ved at trykke på NÆSTE, så kommer kommandoprompten frem! http://peecee.dk/?id=27109 og muligvis virker det så på denne.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-02-07 21:23

JA, dét gør det http://peecee.dk/?id=27109 for nu har jeg afprøvet det.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-02-07 21:51

hmm
hvilken commando kører du fra terminal prompten ??
det er jo en linux prompt du henviser til........i linket

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-02-07 22:50

Hej dk.
Der gik total koks i det, efter at 'iah' kommenterede mit link.
Det første link var korrekt, men der efter skal man DOWNLOADE (se grøn skrift), for at få det korrekte billede, som åbner i Word. Her er mit eksempel i kommandoprompten.
For øvrigt har jeg mistanke om at harddisken måske ikke er i orden, da jeg nu har prøvet med en anden (mindre) harddisk, og her gik konverteringen fint.
http://peecee.dk/?id=27108
MVH Akle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-07 23:30

Hvor stor er harddisken og hvilket styresystem kører du ( eller har kørt med den disk) .

For eksempel vil man med win2000 få ødelagt strukturen på diske med partitioner over ca 130 GB. Det er dog muligt at få det til at virke hvis man booter fra en mindre partition og indlæser den rigtige ændring til systemet .

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-07 23:47

det var bedre..

eftersom du prøver at konvertere og disken er tom, har du da fra diskhåndtering prøvet
at slette hele partitionen og så opret en ny ?? (husk at vælge NTFS)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-02-07 00:02

Styresystemet på min computer er Windows XP SP2, og den har 250 GB harddisk, fordelt på C, D og E drev. Den eksterne harddisk er på 320 GB og helt ny, og derfor ikke brugt, dog har jeg lige nu prøvet at gemme kommandoprompt-billedet på den, og det vises fint. Dog vil jeg altså have ændret til NTFS filstystemet. Jeg har kørt chkdsk på den store hdd uden synlige fejl.
Jeg konverterede min anden harddisk på 250 GB til NTFS, og det gik uden problemer. Derfor tror jeg det er noget i vejen med den store harddisk. Den store harddisk bliver også hurtig meget varm, skønt den ikke "arbejder". Begge harddiske vil jeg kun bruge som lagringsplads for film, dvd, musik og billeder. Tror nok jeg skal have den store harddisk byttet.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-02-07 00:11

dk
Nej, det har jeg ikke. Tror du det vil hjælpe, for hddiskerne skulle være forberedt og klar til brug, hvilket også er bevist, men som sagt har jeg ikke kunnet konvertere den store til NTFS filsystem, kun den mindre harddisk lykkedes det med. Begge hddiske er af samme fabrikat. Altså den lille er på 250 GB og den store er på 320 GB ingen af dem er pillet ved eller delt i partitioner.
MVH Akle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-02-07 08:09

Har du prøvet, som der jo står i meddelelsen, at køre: CHECKDISK /F ..fra din kommando prompt?

Rent bortset fra det mener jeg at have hørt om hardiskcontrollere på visse typer bundkort, som ikke kan drive diske større end 250 Gb. Hvis dette er tilfældet? Så Opdel din disk i 2 partitions: En på 250 Gb og en på 70Gb.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-02-07 09:18

Du defragmenterer drever, derefter går du i KØR-skriver: convert x:/fs:ntfs/v Xer dit drevbogstav

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-02-07 16:41

'molokyle' - ja, jeg har kørt chkdsk, dét viste intet.

'peet49' - da hddrevet er tomt, kan jeg ikke se fidusen ved at defragmentere, - men resten, har jeg gjort i kommandoprompt - uden held (se mit link ved spørgsmålet).

Nu har jeg formateret hddrevet til NTFS og dét lykkedes!
Mit sidste spørgsmål i den her forbindelse er så; skal jeg dele hddrevet op i 2 partitioner? (event. fordi bundkortet måske ikke kan håndtere en så stor, 320 GB harddisk)?
MVH Akle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 07-02-07 16:56

Med minimun SP1 indstalleret, er det ikke nødvendigt med flere partitioner, hvis det er på en "nyere" maskine.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-02-07 17:05

peet 49
Min maskine er under ½ år og jeg har XP SP2. Så skulle den store hdd kunne køre uden partitonering. Tak for oplysningen.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 07-02-07 17:08

Tak for svaret 'dk' - det gav det sidste stød til at det lykkedes.
MVH Akle