/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvorfor blev Dogme en succes?
Fra : Kyck
Vist : 1000 gange
50 point
Dato : 05-02-07 18:55

Er ved at skriver opgave om Dogme, og kunne godt tænke mig at vide hvorfor i tror at Dogme blev sådan en stor succes?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 05-02-07 19:04

Fordi Dogmefilmen skal optages on-location med de midler der forefindes på stedet bl.a.

herfra http://www.leksikon.org/art.php?n=4795

Kommentar
Fra : Kyck

Dato : 05-02-07 19:06

Det er vel ikke et svar på hvorfor det blev en succes?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-02-07 19:10

Jeg tror de "rigtige folk" snakkede godt for den trend - og snopperne fulgte med.
Det er som mange andre ting, nyheden og og de snoppede har forladt den trend.
Det er hvad eg tror.

Accepteret svar
Fra : vibse68

Modtaget 60 point
Dato : 05-02-07 19:43

Jeg tror at de film hittede fordi det var en ny form for film, det var autentisk, skuespillerne var mere sig selv, og de gav mere af dem selv, se feks Idioterne.
Da de hittede var holdningen til mange ting " back to basics" så den passede ind i tiden.
Nu gider vi ikke se dårlig belyste og rystende film mere, men der er kommet noget andet fantastisk ud af den seance, danske film vælter frem, og i en kvalitet der bemærkes næsten ligeså meget som Dogmen.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-02-07 20:00

1: Dogme filmene virkede mere autentiske, mere virkelige end "almindelige" film der ofte ligner glansbilleder med sødsuppe musik.

2: De mere snævre rammer inspirerede instruktørene til at lave bedre film.

DVS. det er en kombination, historierne var i sig selv gode, dogme rammerne gjorde dem bedre.
Eller sagt på anden måde 2 + 2 = 5

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-02-07 20:22

Er Dogme en succes?

Hvem har fortalt dig det?

Kasseapparaterne?

...Film Noir ...?

..er dét en succes ?

Begge dele er en genre som er 'hypet' i sin tidsalder/-ramme

..om konceptet holder vand?

..er ikke spørgsmålet !

Folkekomedie har også sin succes-kriterier. Hvor mange OLSEN BANDEN FILM ..er der ik' blevet lavet ..med SUCCES!

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-02-07 22:55

Dogme var en succes, både hvad angår antal folk i biografen, kunstnerisk kvalitet og internationale filmpriser.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 06-02-07 10:58

Et bud kunne være at når man tager al udenoms halløjet væk ja så skal instruktøren kun koncentrere sig om at fortælle en god historie og skuespillerne koncentre sig sig om at være skuespillere.

K.I.S.S. princippet som jo har været brugt som grundlag for at skabe mange geniale ting.

Keep It Simple Stupid

Godkendelse af svar
Fra : Kyck

Dato : 06-02-07 21:32

Tak for svaret vibse68.