/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
fejlmeddelelse
Fra : gerner2
Vist : 530 gange
50 point
Dato : 04-02-07 22:11

Jeg har netop formateret min harddisk og skulle nu til at installere Windows98 fra en bootable installations-cd. Under de indledende øvelser scannes harddisken, og her får jeg at vide, at filen eller mappen c:\ (efterfulgt af en masse underlige symboler) er beskadigiget, men tilsyneladende lykkes det programmet at reparere det. Herefter scanner den harddisken og fortæller mig, at den har fundet mistede klynger, der sandsynligvis har været mapper. Efter den meddelelse starter den forefra, og fortæller mig igen, at mappen c:\.... er beskadigiet - det hele kører altså i ring, og jeg når aldrig videre i installationen.
Jeg har forsøgt via FDISK at slette partionen (sådan hedder det vist, hvis jeg ikke husker galt) for herefter at oprette en ny og evt. foretage ny formatering. Men her støder jeg på det problem, at "enhedens" navn består af en masse symboler, som jeg ikke kan gengive, når den beder mig om at skrive det (fx kan jeg ikke finde et grad-symbol, som af uforklarlige årsager er en del af enhedens navn). Nogen gode ideer..? Computeren har fungeret upåklageligt før formateringen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-07 22:19

Lad installations cden SELV formatere harddisken under installationen....

Kommentar
Fra : gerner2

Dato : 04-02-07 22:26

Det var også det jeg i første omgang gjorde. Men derefter er den blevet ved med at køre i ring med reperation af klynger og filmapper og tilbyder ikke igen, at jeg kan formatere disken.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-07 22:31

Tja....

Det kunne jo være det er en defekt harddisk...

Citat
reperation af klynger og filmapper

Den reparerer da ikke filmapper hvis du formaterer ?????

Kommentar
Fra : gerner2

Dato : 04-02-07 22:44

Da jeg første gang satte installitions-cd'en i, så tilbød den at formatere, da den kunne se der lå et andet styresystem. Det sagde jeg ja tak til. Efter formateringen skulle den så til at gå videre med installationen, og begyndte derfor en scanning af harddisken som indledende øvelse. Og det er her, at den kommer med de meddelelser om filmapper, mistede klynger osv.
Ja, harddisken kan vel være defekt, men det er lidt pudsigt, at det opstår lige efter formateringen. Kan man ikke tvinge installationsprogrammet til at foretage en ny formatering på en eller anden måde?

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 60 point
Dato : 04-02-07 22:58

killdisk:
http://www.killdisk.com - Sletter alt og nulstiller HELE harddisken og ikke kun partitionen.
exe-fil ligger her: http://download2.lsoft.net/killdiskfloppysetup.exe

Vejledning til Killdisk kan ses her: http://www.helgec.dk/killdisk.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-07 23:00
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-02-07 07:54

..og så kan alle tegn nås ved at man aflæser ASCII tegnets værdi og indtaster de vha. det numeriske tastatur th. på keyboardet.

Eks:

Tegnet: ® nås ved tastekombationen ALT + 0 + 1 + 7 + 4

Dvs. man holder ALT tasten nede og taster 0174 (NB: Num Lock skal være slået til).

Her er en oversigt over ASCII koder og HTML ækvivalenter: http://www.lookuptables.com/

Her kan du se at dit % tegn skrives: ALT + 3 + 7

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gerner2

Dato : 07-02-07 14:54

Killdisk løste problemet - tak for hjælpen!

Godkendelse af svar
Fra : gerner2

Dato : 07-02-07 14:54

Tak for svaret hcma.