/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kursus i "Havjagt"
Fra : pallenoc
Vist : 1519 gange
300 point
Dato : 04-02-07 12:41

Er der nogle som evt. har kendskab til et "jagtkursus" når det drejer sig om hav-/standjagt?

Hvor man har mulighed for at være med på havjagt sammen med erfarne (havjagts)jægere evt i en lejet (jagt)båd?...gerne omkring Fyn/Østjylland

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-02-07 13:06

Hej Palle

- start med en tur som denne:

http://www.jjs.dk/2003_havjagt_4okt/havjagt_2002.htm

- der møder du nogle jægere som du kan lære en masse af...

Go' søndag

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-02-07 13:26

Ja, ja, fint link...det er måske sådan noget som kunne være interessant...Mange Tak for det Stouenberg

/Palle

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 300 point
Dato : 04-02-07 13:59

Hej Palle
Nu skriver du jo "jagtkursus" og hvis der er for at lære noget om havjagt, er det efter min mening bestemt ikke "lærerigt" at være med på en sådan betalt havjagt. Det kan være godt nok, hvis det bare drejer sig om at se, hvad havjagt også kan være, nemlig at sejle til nogle dykænder, og så nedlægge så mange som muligt.
Vil du virkelig lære noget om havjagt, vil jeg anbefale dig at melde dig ind i en Strandjagtforening og på den måde få nogle seriøse forbindelser.
Som sagt, er du kun interesseret i en enkel tur, kan du finde masser af annoncer om havjagtture i jagtbladet, men den eneste der ved noget om havjagt på en sådan tur er skipperen, og han giver ikke hemmelighederne fra sig
Selv dyrker jeg helst trækjagt, samt lidt motorbådsjagt. Kravlejagt har vi desværre ikke farvand til heroppe i det nordlige.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-02-07 14:02

Ps. Hvis det er lejet havjagt du vil på, så vent til oktober--her i februar er det jo stort set kun edderfuglehanner der er jagtbare

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 04-02-07 14:35

Hej dabj
Ja, jeg ved godt at der findes flere havjagtsture med fiskekuttere og andre større både (har selv været bedstemand på én sådan).
Det jeg sådan set søger er, som du også selv er inde på, en (strandjagts)forening eller måske et lille "firma" som kunne tilbyde en form for "undervisning" og hvor en tur på havet kunne være en del af "konceptet". Det er møntet på min søn som er begyndt at gå til jagtkursus.

Jeg har selv været havjæger i mange år og har for så vidt masser af erfaring (selvom jeg/man altid kan lære noget omkring havjagt), men har ikke jagtbåd mere, så jeg kan ikke lige vise/hjælpe ham på det område...måske på lidt længere sigt...men for sådan en ung og uerfaren knægt/nybegynder, nytter det jo ikke noget at, sige til ham at, han kan komme med mig om 2 eller 3 år...det skal jo helst være i går

Min bror og jeg havde får nogle år tilbage en Hornsyl 20, som vi desværre solgte, men vi har været på udkig efter en Diana 21 i et stykke tid (har forøvrigt en tråd om dette her på Kandu), og de "hænger ikke lige på træerne"...desværre
Vi har efterhånden besluttet at vi så i løbet af de næste par år vil selvbygge en...har faktisk tænkt mig af prøve at forhøre mig på bådudstillingen her i Fredericia om et par uger.

Men foreløbig MANGE TAK for dine kommentarer dabj

/Palle

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-02-07 15:52

Hej Palle
Måske ses vi den 23-24 feb. i Fredericia.
Jeg kan da lige oplyse dig om, at de strandjagtforeninger jeg lige har i "huskeren" er i Norsminde samt Århus, og så vidt jeg husker Svendborg, men det er jo ikke sikkert at det er i dit område.
Men du kan da ringe til strandjagtkonsulenten Thomas Christensen tlf. 87 91 06 02, han kan oplyse dig om der er strandjagtforeninger i dit område (jeg kender ikke dem alle)
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 09-02-07 17:25

MANGE Tak for svaret dabj. Vi har fået tilsagn fra en af mine bekendte at vi må komme med ham ud på en havjagtstur til næste efterår...så det glæder han sig til

God weekend!!!

Mvh
Palle