Flytte adresseliste fra XP til win7 ???
Fra : bennymanden
Vist : 2025 gange
200 point
Dato : 05-03-10 02:10

Hej.
Jeg har en kammerat som står og skal på ferie medbringende sin nye bærbare.
Den er installeret med win 7.
På den stationære har han win XP.
Han bruger en købt mailadresse i lighed med hansen@hansen, som bruger outlook express.
Hvordan kan han flytte sin liste med e-mail adresser fra den stationære til den bærbare ?
På forhånd tak
mvh
Bennymanden

Fra : refi

Dato : 05-03-10 07:41

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad det er der skal flyttes og hvorfor....

Skal der tjekkes mail i udlandet på en bærbar, skal der jo være en udbyder

Skal der bruges WinMail i udlandet skal udbyderens SMTP bruges....

Normalt ville man jo tjekke post, eller sende, via en WebMail og så er det blot den man logger ind på....

Så du må lige forklare lidt nærmere hvad det egentlig er der skal flyttes.

En "købt" adresse , som du skriver, er vel fordi der eksisterer et domæne, så er det jo bare at logge ind der

Uanset hvad vil du IKKE kunne bruge dit installerede mailprogram i udlandet UDEN at ændre det hele (SMTP)

Fra : refi

Dato : 05-03-10 07:45

PS..

Selve adresserne kan jo blot exporteres til Win7, men Win7 har ikke fra fødsel noget mailprogram - den bruger Windows Live Mail (hvis ikke andet er installeret)

Fra : o.v.n.

Dato : 05-03-10 21:59

Citat
den bruger Windows Live Mail
nej den gør ikke, Windows Live mail (eller en anden mail klient) skal installeres først.
Først eksporter brugere sin adresse liste og gemmer den,
Så vælges og hentes en mail klient til Windows 7 computeren, åben den valgte mail klient og importer adresserne fra gemmestedet.
Windows Live mail skal hentes her fra linket, vælg de programmer fra som brugeren ikke ønsker:
http://windowslive.com/Desktop/Mail
Der er andre gratis mail programmer, for eksempel Thunderbird som er på dansk og har dansk stavekontrol, jeg bruger den selv:
http://mozilladanmark.dk/produkter/thunderbird/
Det er nemt at imortere adresser fra Outlook Express med de 2 mail programmer som omtales her

Fra : refi

Dato : 06-03-10 10:01

Citat
nej den gør ikke, Windows Live mail (eller en anden mail klient) skal installeres først.

Ja - det har du da ret i

Nu var det kun for at blive i MS egne programmer

UANSET dette - det korte af det lange - du kan IKKE bruge disse adresser til noget som helst uden enten at bruge webmail eller kende den udbyder du vil koble op til...

Det var ligesom det der var pointen

Så HVAD er det reelt der skal flyttes og HVORFOR...

Fra : bennymanden

Dato : 06-03-10 12:01

Tak for indlæggene begge to - det der reelt skal flyttes er mandens adresseliste som jeg skriver ....
den er oprettet på den stationære, men følger ikke automatisk med til den bærbare når man opretter mailen der - det er som sagt et købt domæne, men er oprettet i outlook - jeg kan godt se det der med serveren, pop3 og SMTP og det der, det er hos TDC så vidt jeg ved, så om han kan bruge det i udlandet ved jeg ikke ?
Men under alle omstændigheder vil han gerne have hele sin adresseliste, vel 450 - 500 stk flyttet fra den ene PC til den anden.
Jeg hart selv været inde på noget af det du nævner o.v.n. - med at eksportere dem til en web-mail som han opretter på begge PC´ere, om ikke andet så midlertidigt, og så henter dem ind i den mail han bruger også på den bærbare, så skulle han vel være ude over sit problem - eller ?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 06-03-10 12:40

Adresselisten i Outlook Ekspress skal Eksporteres som en tekstfil og denne tekstfil skal over på den nye computer, så kan det nye mail program importere alle adresserne, ingen ben i det og det har ikke noget at gøre med om det er egen domæne eller mail adresse fra TDC for eksempel.
Outlook Ekspress: Åben programmet - klik på Filer og på Eksporter, vælg Adressekartotek og vælg igen Tekstfil (semikolonseparede værdier) klik på Eksporter - klik på Gennemse for at finde et gemmested, for eksempel en usb hukommelse, giv filen et navn og klik på Gem - klik på Næste og sæt markering ud for de linjer som skal gemmes, slut af med at klikke på Udfør.
Flyt usb hukommelsen over i den nye computer, åben det mail program som i har valgt og importer tekst filen, så er alle adresser på plads i det nye mail program

Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-10 12:42

Om det er hansen@hansen.dk eller hansen@mail.dk er sagen uvedkommende
i skal have valgt jeres nye mail program og oprettet kontoen hansen@hansen, så kan i importer alle adresser

Fra : refi

Dato : 06-03-10 12:43

Citat
så om han kan bruge det i udlandet ved jeg ikke ?

Det kan han IKKE...via Outlook Kun hvis han kobler på webmail....

Men som du selv er inde på.....

Opret en f.eks. hotmail/gmail - exporter adresserne dertil - så er de til rådighed på ENHVER pc verden over blot ved at logge ind på hotmail/gmail

Fra : bennymanden

Dato : 06-03-10 12:45

Mange tak o.v.n. - det lyder som noget selv jeg kan finde ud af
Jeg tager min USB-nøgle med og kører ned og besøger ham i eftermiddag, så får vi lige løst det lille problem - du hører nærmere i aften.
Tak.
hilsen
Bennymanden

Fra : refi

Dato : 06-03-10 12:47

Har han brug for at SKRIVE til adresserne under udenlandsophold SKAL det under alle omstændigheder være via webmail - eller indlogning på eget domæne så han er koblet op på udbyderens mailserver....

Fra : bennymanden

Dato : 06-03-10 12:49

God ide refi - jeg har allerede rådet ham til at oprette f.eks. en gmail for at kunne bruge den på enhver PC -
Det vil jeg sige til ham igen, og så hjælpe ham med at importere de mailadresser.
Tak ska i ha begge to
god week-end
Bennymanden

Fra : refi

Dato : 06-03-10 12:50

Citat
i skal have valgt jeres nye mail program

Har som sagt INGEN virkning i udlandet med mindre det er WEBmail

Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-10 13:36

Jeg svarer på det oprindelige spørgsmål, der er intet nævnt om at kunne bruge mail i udlandet, ud over at han skal på ferie med sin nye bærbare, men det er måske en skjult ønske at kunne læse mails på udlands ferier for så er vi enige, hotmail eller yahoomail eller den jeg næsten ikke kan få mig selv til at skrive gmail

Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-10 13:41

Hotmail som læses i browseren (webmail) kan importere den tekst fil (adresseliste) som i opretter, og så er adresserne automatisk på alle computere som i installerer Windows Live mail programmet på

Fra : bennymanden

Dato : 06-03-10 13:53

Jeps o.v.n. den er jeg med på .......... det var derfor jeg ville have ham til at lave en webmail, om ikke andet kunne han jo bruge den til at få flyttet sine adresser.
De må vel kunne importeres fra webmailen på den bærbare bagefter og på den måde komme over i outlook - men nu tager jeg min USB-nøgle med ned til ham, det må vel være det letteste.
Helt rigtigt: det drejede sig ikke om han kunne bruge sin mail i udlandet, men nu hørte jeg også en masse om det som jeg vil videregive til ham, så må han gøre som han vil når han kommer til Østrig som er målet
Grunden til at han har oprettet en domænemail med sit og konens navn er vist noget med at undgå spam - men en webmail ville jo give mulighed for at bruge den alle steder og på alle computere.
meeen ....
endnu engang forløbig mange tak for hjælpen
Bennymanden

Fra : refi

Dato : 06-03-10 13:55

Citat
Jeg svarer på det oprindelige spørgsmål, der er intet nævnt om at kunne bruge mail i udlandet

Det jeg har forsøgt på er NETOP pga. det skulle kunne bruges i udlandet.... , men korrekt - det fremgik ikke helt af spørgsmålet.

Citat
Jeg har en kammerat som står og skal på ferie medbringende sin nye bærbare.

Jeg så nemlig INGEN ide i at tage sine mailadresser med på ferie bare for at kunne "kigge" på dem

Så var det da nemmere at printe dem på et stykke A4

Fra : refi

Dato : 06-03-10 13:59

Uanset hvordan spørgsmålet bliver vendt og drejet, kommer han længst med at lægge adresserne på en webmail....

Dermed er der altid adgang til dem, og sker der noget med maskinen, eller den udskiftes, er mailadresser ALTID intakt og kan kaldes frem igen

Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-10 14:06

Vi er enige Refi - også i at hansen@hansen sandsynligvis ikke kan bruges i udlandet

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 08-03-10 22:32

Tak for svaret o.v.n.. - vi har flyttet hans adresser med en USB-nøgle - jeg har også vist ham hvordan, så må han selv om han opretter en webmail.
Tak for hjælpen - også til dig refi

Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-10 22:35

Jeg har ikke læst hele tråden, men vil lige sige, at vi bruger vores alm. tdc mail i udlandet, ikke web/gmail/hotmail,
men den alm vi også bruger herhjemme

Fra : bennymanden

Dato : 08-03-10 22:44

OK Nordsted1 - jeg undrer mig lidt ?
Jeg troede at den skulle have forbindelse til serveren hos f.eks. TDC og deraf følgende telefonregning på en evt. trådløs forbindelse - men jeg har ikke selv haft problemet da jeg bruger hotmail og en tysk yahoo-mail p.g.a. flere års arbejde i Schweiz var det praktisk - men det er jo begge webmails.
Jeg glæder mig til at høre evt. kommentarer fra de to øvrige hjælpere her i tråden.
Ellers også tak til dig for indlægget
mvh
Bennymanden

Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-10 22:56

Når jeg camperer i udlandet har jeg vores bærbare med, køber tid via hot spot på pladserne, og tjekker mail som hjemme.. nem og enkelt og nogle gange lidt dyrt

Fra : o.v.n.

Dato : 09-03-10 00:08

Selv tak - godt i fik flyttet adresserne
Din egen hotmail og yahoomail kan begge læses i en pop3 mail program som Windows Live eller Thunderbird de er begge været nævnt i tråden, bare hvis du engang skulle få lyst til det i stedet for at læse mails i browseren

Du har følgende muligheder