NW Client 4.81. LØSNING ?!
Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 09-10-01 13:17

Hej

Jeg har efterhånden postet mange indlæg vedr. NW Client og Windows 2000.
Jeg mister nemlig temmelg tit forbindelse til enkelte af vore Windows 2000
servere.
Dette problem opstår ALTID KUN EFTER installation af en NW Client (vers. 4.8
og 4.81 BETA) og KUN på Windows 2000 workstation.

Jeg har nu fundet ud af sammen med vores netværksadministrator følgende:
Nårjeg har mistet forbindelsen, kan jeg ikke "pinge" vores aktuelle server
med navnet. F.eks.

PING SERVERNAVN

dette giver at værten ikke er tilgængelig (jeg kan se, at den rent faktisk
forsøger at kommer "ud af huset").

Hvis jeg derimod pinger

PING 10.0.0.9

som er serverens IP adresse, kommer der godt nok svar.

Hvis jeg så kører følgende kommando, forsvinde mit problem:

ipconfig /flushdns

Herefter er alt OK igen.

Nogen der ved hvorfor det ?
Og hvorfor det kun er aktuelt med NW Clienten installeret.

Michael

Michael

--
Med venlig hilsen / Best Regards
Michael Vilhelmsen

Fra : Erik Klausen

Dato : 09-10-01 14:06

Michael Vilhelmsen wrote:

> [...]
>
> PING SERVERNAVN
>
> dette giver at værten ikke er tilgængelig (jeg kan se, at den rent faktisk

Fejlen er vel så at navnet bliver resolvet af en ekstern DNS-server, i stedet
for den interne? Du har jo mulighed for at angive 3 DNS-servere som din
arbejdsstation skal bruge.
Prøv at checke om din interne DNS er stabil, og om du får problemet samtidig
med at den interne DNS tilfældigvis booter.

mvh
Erik Klausen

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 09-10-01 14:59

Problemet er, at Windows 2000 cacher DNS information LOKALT.

Det er derfor det virker, når jeg har flushed mine LOKALT gemte DNS
oplysninger.

Michael

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 09-10-01 15:02

Desuden kører vores DNS stabilt !!
Og alle vores Windows 9x/ME maskiner har INGEN PROBLEMER.

Det er et Windows 2000 problem !

Michael

Fra : TN

Dato : 09-10-01 15:29

> Desuden kører vores DNS stabilt !!
> Og alle vores Windows 9x/ME maskiner har INGEN PROBLEMER.
>
> Det er et Windows 2000 problem !

Hejsa!

> Desuden kører vores DNS stabilt !!

> Og alle vores Windows 9x/ME maskiner har INGEN PROBLEMER.

Måske dette kan hjælpe dig:

Hive: HKEY_LOCAL_MACHINE

Key: System\CurrentControlSet\Services\DNSCache\Parameters

Name: NegativeCacheTime

Type: REG_DWORD

Sæt NegativeCacheTime værdien til 0 for at disable NACK caching

Vær opmærksom på at at det skal gøres manuelt på hver pc, og at du ikke kan

sætte det i en group policy eller lign.

Jeg vil ikke kalde det en løsning men en workaround.

mvh

Tue N.

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 10-10-01 07:19

Er det ikke det samme som at diable den lokale DNS.
Det er faktisk den samme "workaround" vi er kommet frem til selv.

Michael

Fra : TN

Dato : 10-10-01 07:38

Hejsa!
> Er det ikke det samme som at diable den lokale DNS.
> Det er faktisk den samme "workaround" vi er kommet frem til selv.

Jo, derved disabler du muligheden for at den cacher dns opslag lokalt.

Ikke en køn løsning, men så slipper du sikkert af med problemet.

Det giver lidt ekstra trafik, men da du har en intern DNS server giver det
sikkert ikke det store problem. Cacher din DNS server opslag fra
internettet?

Jeg fandt denne løsning på nettet somewhere (har glemt url) men der skrives
det som om dit problem er løst i en servicepack til w2k pro. Men jeg går ud
fra du kører med nyeste servicepacks?
Jeg har ikke læst alle de forslag du har fået andre steder, så bær over med
mig, hvis du er blevet foreslået servicepacks andre steder.

Mvh

Tue

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 10-10-01 07:42

Ja, jeg har efterhånden prøvet at installeret alle nyeste drivere, service
packs, m.m.
Jeg har prøvet forskellige optimerings rutiner.
Ja stort set alt, uden held.