Synkronisering
Fra : Jens

Dato : 21-09-01 07:37

Jeg har et netværk med en NetWare v4.1x server. Den har for noget tid siden
haft en kollega på samme netværk. De 2 servere synkroniserede med hinanden
(spejling), sådan at indholdet af diverse volumes på den ene var ens med
volumes på den anden. Nu er den ene server blevet fjernet fra netværket og
nedlagt. Det resulterer i at den tilbageværende server hele tiden står og
"leder" efter den anden (som er fjernet), hvilket resulterer i en beep lyd
hver gang (ca. hvert halve minut) som er temmelig irriterende.
Der benyttes IPX som protokol.

Hvordan og hvor fjerner jeg at serveren leder efter den anden ?

Håber nogen kan hjælpe!

Jens (som er gammel NW 3.12 ekspert, men nu arbejder med NT/2000
istedet)

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 21-09-01 22:20

Har du husket at melde server #2 ud af dit NDS træ ???? dette vil efter
følgende kunne gøres med ndsmgr el. dsrepair. husk at fjerne evt. gamle vol
objekter osv.

/Kasper

Fra : Jens

Dato : 22-09-01 00:37

"Kasper M. Ibsen" <kmi@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Har du husket at melde server #2 ud af dit NDS træ ???? dette vil efter
> følgende kunne gøres med ndsmgr el. dsrepair. husk at fjerne evt. gamle
vol
> objekter osv.

Serveren findes ikke mere, den er fysisk blevet fjernet, uden at der er
blevet rettet noget. Skal jeg forstå det sådan at jeg bare sletter alle
henvisninger til den i NDS træet ?
Hvor i systemet har man i sin tid konfiguret serverne til at spejle data
imellem hinanden ?

Jens

PS: Foreløbigt tak for svaret!

Fra : Gustaf Serve

Dato : 22-09-01 13:11

On Sat, 22 Sep 2001 01:37:26 +0200, "Jens"
<jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

>Serveren findes ikke mere, den er fysisk blevet fjernet, uden at der er
>blevet rettet noget. Skal jeg forstå det sådan at jeg bare sletter alle
>henvisninger til den i NDS træet ?

Du skal holde tungen lige i munden. Novell har faktisk ret gode
support sider, hvilke nok er smart at tage et kig på, når man laver
større ændringer til sin installation eller sit træ.

Læs følgende TID _inden_ du gør noget:
http://support.novell.com/cgi-bin/search/searchtid.cgi?/10010922.htm

>Hvor i systemet har man i sin tid konfiguret serverne til at spejle data
>imellem hinanden ?

Mener du replikering af NDS? så fald bruger man NDS manageren.

--
Gustaf Serve

Fra : Gustaf Serve

Dato : 22-09-01 13:17

On Sat, 22 Sep 2001 12:11:19 GMT, newspost@serve.dk (Gustaf Serve)
wrote:

>Mener du replikering af NDS? så fald bruger man NDS manageren.

Jeg læste lige dit oprindelige indlæg igen, og fandt ud af hvad du
mente med synkronisering af data.

Prøv at søge på http://support.novell.com/ idet jeg ikke har erfaring
med synkronisering af volumes imellem servere.

Men husk at udføre de trin der findes i det TID jeg sendte url'en til
i sidste indlæg, inden du gør andet.

--
Gustaf Serve

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 23-09-01 10:57

Der er blevet brugt et tredieparts produkt til server sync. fek.s. vinca
standbyserver (Novell produkt idag)

Fra : Jens

Dato : 23-09-01 11:29

> Der er blevet brugt et tredieparts produkt til server sync. fek.s. vinca
> standbyserver (Novell produkt idag)

Øh, hvad mener du ?

Jens

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 23-09-01 23:03

Der følger ikke noget software med til Netware som gør det muligt at lave
cluster / load balancing som standard derfor må der være brugt noget andet
software, hvilket skal disables, dog skal Nr 2. server stadig meldes ud af
dit eksisterende NDS træ..

Fra : Jens

Dato : 23-09-01 23:14

> Der følger ikke noget software med til Netware som gør det muligt at lave
> cluster / load balancing som standard derfor må der være brugt noget andet
> software, hvilket skal disables,

Der er heller ikke tale om cluster / load balancing, men at serverne et par
gange om dagen synkroniserede volume, så at det data der lå på server 1 også
lå på server 2.
Der kører derfor intet 3. part software på serveren. (Det var også mit
første gæt!)

> dog skal Nr 2. server stadig meldes ud af dit eksisterende NDS træ..

Det vil jeg gøre....

Jens