Mister forbindelse
Fra : ~*~ Mivi ~*~

Dato : 20-09-01 09:00

Hej

Undskyld dette indlæg er i engelsk.
Jeg har postet i et par MS grupper også.

Maybe this isn't the right place to ask, but I'm running out of things to do
!

I'm running a Windows 2000 workstation (UK, SP2 installed).
I connect to:
- 1 Windows NT 4,
- 2 NT 2000 (SP2 and both running Interbase Server version 6.0.1 from 10.
january 2001
- 1 NW 4.11 server
- 1 NW 5.00 server.

I connect through Windows' own connection a thruogh NW Client 4.8.

Every once in a while (at least 1 time a day. Often up to 5 times a day) I
looses my connection.
I get the little icon in the systray, saying "I'm working offline".

Then I can't connect to any of my to IB servers.
I can go through "my network places" and I can step down that way until I
can see the fysical DB file !
But connect to it I can't.

In out organization we have somewhere around 15 workstations.
Only 3 of those runs Windows 2000. 2 is running UK and 1 is running Danisk.

All three of the above looses connection once in a while.

All the other workstations here runs Windows 98SE or Windows ME.
None of them looses connection.

I'm beginning to suspect the NW client to cause the problem, but I can't
prove anything.

The 3 workstations running Windows 2000 uses very different software.
The only thing thats the same is: MS Office 2000, IB Client vers. 6.01,
Windows Commander 4.54 and thats about it !

Does ANY of you have any suggestions to what to check ?

Thank you in advance

Michael

Fra : Erik Klausen

Dato : 20-09-01 11:53

~*~ Mivi ~*~ wrote:

> [...]
>
> All three of the above looses connection once in a while.
>
> All the other workstations here runs Windows 98SE or Windows ME.

Står de tre Win2000-maskiner i samme rum? Eller rettere, er de koblet på samme
hub/switch? Det kan være et netværksproblem.

mvh.
Erik Klausen

Fra : ~*~ Mivi ~*~

Dato : 20-09-01 12:00

Ja, der er koblet op igennem den samme switch.

Hvad skulle nærmere være problemet ?

F.eks. her idag, er der faktisk kun mig på arbejde (af de 3 Windows 2000
maskiner), hvilket vil sige, at de andre 2 ikke er tændt !

Alligevel er jeg "røget af" 2 gange indtil nu !

Ellers tak

Michael

Fra : Erik Klausen

Dato : 20-09-01 12:35

~*~ Mivi ~*~ wrote:

> Ja, der er koblet op igennem den samme switch.
>
> Hvad skulle nærmere være problemet ?

Hvis der kun er Win2000-maskiner på den pågældende switch kan problemet ligge
i backbone-forbindelsen til det øvrige netwærk. En dårlig forbindelse, støj
fra stærkstrømskabler, ...

Hvilke netkort er der i maskinerne? Måske har du 10MBit netkort i de øvrige
maskiner, og 10/100 i Win2000-maskinerne. Det kan give problemer hvis
netkortet og switchen gerne vil forhandle hastigheden. Hadtigheden (og duplex)
skal helst være låst fast.

Måske er det et problem i netkort-driveren til Win2000; kan du bytte netkortet
ud?

mvh.
Erik Klausen

Fra : ~*~ Mivi ~*~

Dato : 20-09-01 12:48

I hvert fald to af windows 2000 maskinerne har et Intel 10/100 netkort i.
Jeg benytter Windows 2000 egen driver.

Nu vil jeg prøve at opgradere til den nyeste fra Intel selv.

Jeg ved egentlig ikke om netkort og switch forhandler hastighed.
Men det kan jeg da undersøge.
Jeg mener dog altid at kunne se, at have connection med 100 Mbit.
Både på kort og på switch.

Ellers tak indtil nu

Fra : ~*~ Mivi ~*~

Dato : 21-09-01 08:14

Nu har jeg opgraderet til nyeste version af netkort, bundkort drivere m.m.

Problemet er der stadigvæk.

Jeg har desuden lige erfaret igennem andre NG, at de findes i hvert fald en
anden organisation, hvor de er ved at "nedgradere" fra w2k til Windows NT i
et NW netværk, da deres w2k maskiner ligeledes også ryger af periodisk og
uden forklaring.
Hos dem her, bruger de ikke Interbase server eller client.

Så nu vil jeg hører, om der er andre, som har oplevet problemet i et NW
netværk med Windows 2000 maskiner med NW Clienten installeret ?

Michael

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 21-09-01 22:26

Jeg har ikke oplevet nogle prob. med W2k (client 4.7 el. 4.8), men det lyder
til at du har et prob. med halv/fuld duplex. har du prøvet at force både
server samt w2k arbejdsstationer til 100 half duplex... ????

Det er ikke nok kun at låse til 100 el. 10.

/Kasper

Fra : ~*~ Mivi ~*~

Dato : 24-09-01 07:39

Jeg har faktisk i fredags prøvet at "låse" min station til 100 Full Duplex.
Jeg har faktisk ikke haft "udfald" siden !

Måske det bare er det ?

Jeg forstår så bare ikke hvorfor !
Jeg kan ikke se det logiske i, at det skal være sådan !

Michael

Fra : Erik Klausen

Dato : 25-09-01 06:29

~*~ Mivi ~*~ wrote:

> Jeg har faktisk i fredags prøvet at "låse" min station til 100 Full Duplex.
> Jeg har faktisk ikke haft "udfald" siden !
>
> Jeg forstår så bare ikke hvorfor !
> Jeg kan ikke se det logiske i, at det skal være sådan !

Hvis switch-porten står til fuld duplex så sender porten uanset om din PC er i
gang med at sende. Det må den jo godt, hvis trafikken er fuld duplex.
Hvis din arbejdsstation så er sat til halv duplex så kan den ikke modtage, mens
den selv sender. Derfor vil nogle pakker fra serveren til arbejdsstationen gå
tabt.

At problemet opstår på W2K-maskinerne kan skyldes to ting:
- de er tilfældigvis de eneste arbejdsstationer som er koblet til en fuld
duplex-switch
- de er de nyeste og hurtigste arbejdsstationer i netværket, og dermed de eneste
der kan generere trafik mens der sendes til dem.

> Ja, det var så det.
>
> Nu fik jeg det første udfald med låst opsætning !

Hvordan med halv/fuld duplex på server-netkort og tilsvarende switchport?

mvh
Erik Klausen

Fra : ~*~ Mivi ~*~

Dato : 24-09-01 08:43