Til Trond Øyvind Vedr. The Ememy Within
Fra : Christian

Dato : 10-09-01 18:07

Hej Trond

Kan du ikke give en report om hvordan det gik med The Enemy Within - Det er
jo blevet kåret til at være verdens bedste campaign.

Hvor god var GM ?
Hvordan var moralen og sammenholden i jeres gruppe ?
Hvordan holdte jeres GM fast på holdet så i løbe fra plottet ?

Jeg ville godt prøve at spille den selv, men jeg ved ikke om min gruppe/hold
er klar til den endnu....Hvor meget efaring skal gruppen have...Taler vi om
5-7 år mindst ellere skal man have spillet rollespil mere !.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 10-09-01 23:45

Halløjsa.

> Kan du ikke give en report om hvordan det gik med The Enemy Within - Det
er
> jo blevet kåret til at være verdens bedste campaign.

Tjah, jeg har ikke tid til at gå ind og give en større beskrivelse lige nu,
men jeg kan godt lide kampagnen. Desværre virker den visse steder lidt for
"kapitel-agtig", hvis du kan følge mig. Nogle gange er det een stor gang
hack'n'slash - andre steder er det meget intrigerende og andre gange lidt
kedeligt. Men alt i alt er det jo en WARHAMMER-KAMPAGNE(!!) - og INTET slår
Warhammer! (Vi har skippet både byfester og fødselsdage for at spille
kampagnen - siger det mon mest om kampagnen eller os??)

> Hvor god var GM ?

Streng, men uretfærdig. Hvis man f.eks. misforstod en situation kunne man
nemt miste optil flere fate-points. Knapt så fedt. Tror vi har det største
forbrug af fate-points i Danmark...
Til gengæld kunne han engang imellem også fortælle så det løb en koldt ned
ad ryggen!

> Hvordan var moralen og sammenholden i jeres gruppe ?

Tjah, vi startede med at kapre en større båd, sælge indholdet (for 3000 GC
og to tønder vin, for at være præcis) og købe en kro i Altdorf. Det gav os
ikke kun mulighed for at overnatte og spise gratis, men også en hulens masse
dejlige penge. Hele kampagnen kostede os desværre både kro, båd og penge,
men det betalte sig til sidst.

Som du måske kan forstå, var gruppen meget fikseret på det materielle (man
spiller vel også 'neutral' i alignment, ikke), så vores endelige mål gik
stort set ud på at starte en hel kæde af kroer, hvilket gjorde, at man ikke
altid var lige villig til f.eks. at blive sendt til andre byer - påtage sig
vanvittigt farlige opgaver (vores dværg havde iøvrigt også en plejesøn at
skulle tage sig af, jeg selv min skibshund), osv.

Da vi næsten til slut mistede alt, hvad vi havde sparet sammen af relikvier
og sjove ting var moralen på nulpunktet, men som antydet fik vi en mere
eller mindre lykkelig slutning. (jeg regner med at lave en længere
beskrivelse på et senere tidspunkt - den vil komme ud på min hjemmeside (se
URL'en i bunden af meddelelsen) når jeg engang får en masse tid til overs)

Sammenholdet var rimeligt godt i gruppen. Det eneste var måske vores
kvindelige halfling necromancer, som ind imellem kom til at trylle underlige
dyr frem når hun kedede sig for meget - dette kunne dog også skabe temmeligt
sjove og aparte situationer (som da hun tryllede en lille fisk frem til en
minotaur-kamp og vi måtte fylde den i et ølkrus, så den ikke skulle dø).

> Hvordan holdte jeres GM fast på holdet så i løbe fra plottet ?

Her ved jeg ikke lige hvad du mener - vil du prøve igen?

> [...]
om
> 5-7 år mindst ellere skal man have spillet rollespil mere !.

Det er nok en fordel at have spillet en smule inden man går i gang, så man
ikke er på helt bar bund, men kampagnen udvikler sig efterhånden i takt med
at ens character udvikler sig (vi udviklede dog vores characters så meget,
at GM til sidst ikke gad at udkæmpe kampe med os - vi ville jo vinde
alligevel (jeg havde f.eks. 105 i Ballistic Skill, med min langbue på normal
afstand - i teorien skulle jeg ikke kunne undgå at ramme, men i praksis
besluttede jeg at lade en "fumble" (96-00) være en "fumble". Jeg "fumblede"
så desværre også altid når det gjaldt allermest!).

Iøvrigt startede vi ikke med første del af kampagnen (Mistaken Identity), da
vi indtil flere gange havde spillet denne i andre grupper. Det skal også
siges, at vi spillede den gamle version af kampagnen - den nye skulle være
skrevet om, så tingene hænger bedre sammen, men det er der sikkert andre der
kan fortælle meget mere om!?

Så det er bare med at komme i gang: fat terningerne og rul jer ud! Held
& lykke med det.

mvh
Trond Øyvind Hermansen
(www.oyvind.dk/warhammer.htm)