Er jeg en forrædder?
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 09-09-01 22:10

Hej gruppe.

Er jeg en forrædder? Hvis ikke, kan jeg så blive det?

Jeg har overvejet, om det kunne være sjovt at spille med fordækte kort i
vores MAGE kampagne, som ikke er startet endnu. At nedbryde gruppen indefra,
så at sige. At være modstanderens (GM's?) sammensvorne. Er der nogen der har
erfaringer udi dèn slags svinestreger? Vil det skabe dårlige stemninger i
gruppen?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-09-01 00:33

Trond Øyvind Hermansen wrote:

> [...]
> indefra, så at sige. At være modstanderens (GM's?) sammensvorne. Er
> der nogen der har erfaringer udi dèn slags svinestreger? Vil det skabe

Pas på med at splitte gruppen ad - jeg sad engang med 4 spillere -
eller rettere til sidst var der kun 1 tilbage fordi de havde slået
hinanden ihjel...

For det første skal dem, du spiller med, nok være erfarne rollespillere
- ellers tror jeg, der er for stor chance for at det går galt. For det
andet skal du nok passe på med ligefrem at 'nedbryde' gruppen.

At spille med fordækte kort er for så vidt en udemærket ide - men pas
på med kun at skabe lidt splid - hvis du splitter gruppen fuldstændig
ad, risikerer du at ødelægge spillet.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though

Fra : Wrathchild

Dato : 10-09-01 06:47

Som Rasmus siger, så er det kun en øvelse der bør prøves af på erfarne
grupper hvor spillerne ikke bliver for personligt og følelsesmæssigt
forbundne til deres spilfigurer - hvor folk er der for at spille det spil
der nu kommer og ikke kommer for at få personligt powertrip eller lignende.
I det tilfælde kan man komme til at træde på mange tæer.

Det vigtigste ved rollespil er efter min mening at spille på en måde, hvor
_alle_ deltagere vil have det sjovt. Så hvis din gruppe efter din opfattelse
vil have det sjovt hvis du gør det, så prøv - men hvis det kun er dig der
vil have det sjovt, så lad være.

--
Wrath
------------------------------------

Fra : Rene Kragh Pedersen

Dato : 10-09-01 21:03

"Trond Øyvind Hermansen" wrote:

> Hej gruppe.
>
> Er jeg en forrædder? Hvis ikke, kan jeg så blive det?

Jeg vil anbefale, at du laver en aftale med din GM, så han har mulighed
for at spille det ud til dig.
Det vigtige i den sammenhæng er, at det ikke må blive dig og GM mod
resten af gruppen (så at sige), for det er en unfair kamp. Fælden i det
her nemlig, at hvis det går godt for forrædderen, kan GM få en tendens
til at favorisere, fordi han er med i den sjove del af historien uanset,
og så begynder det at gå ud over andre. Det er ikke sjovt at blive brugt
som værktøj for andres underholdning, uanset hvor lidt man går op i sin
karakter. Det handler om at være med i en historie på lige fod med
andre, også selv om det er en anden historie, hver figur
fortæller/oplever.
Hvis det skal være sjovt for alle parter synes jeg, du skal få din GM
til at gøre det meget udfordrende for dig, og sørge for, at resten af
gruppen har mulighed for at spænde ben for dig ved mange lejligheder,
enten ubevidst om, at der var et problem, eller bare ubevidst om, at det
er _dig_ der er problemet.

Derudover ville det sikkert være fedt, hvis du fra starten meldte ud
overfor din GM, at gruppen som helhed skulle sejre, og gerne på din
figurs bekostning. Kunsten heri bliver så at give dig maksimal glæde ved
at fuppe dem, og samtidig lidt frie hænder til at lave de mere luskede,
evt. GM-støttede ting, som man normalt ikke slipper afsted med, vel
vidende, at dine medspillere ville få den sidste sejrsfølelse, når dit
forrædderi når sin finale.
Hvis man vender det sådan, tror jeg, at det vil være svært for folk at
føle sig udnyttet eller uretfærdigt behandlet, for i sidste ende har du
bare været en rigtig avanceret hovedfjende.

Balancen ligger altså i, at være udfordrende - gerne uretfærdigt og med
GM's hjælp - men samtidig at give gruppen medvind nok til at det er
sjovt, og lad dem gerne vinde til sidst.

Jeg har selv prøvet at være den, der grænser til at være en forrædder,
og det er ikke sjovt særlig længe, for det er s'gu nemt at snyde folk,
der stoler på en.

En anden ting er i øvrigt, at det virker bedst, hvis du kan holde tæt
med det. Det er svært ikke at sige til nogen off-game, at man er lusket,
for det er s'gu alligevel ret fedt at luske lidt rundt bag andres ryg.

Det vil sikkert ske, at en eller anden lugter lunten og siger ting som:
"ham der Lars Uskepels, du spiller i vores nye kampagne, han virker mig
noget lusket...".
- Her er det vigtigt at have pokerfjæs! Du må endelig ikke antyde, at
det passer, for den slags viden er svær at lade sin figur abstrahere
fra, uanset hvor mange år, man har spillet rollespil. Ydermere tager det
pusten af den overraskelse det helst skulle være for gruppen, når de i
sidste ende finder ud af dit dobbeltspil (på den gode eller den hårde
måde).

Det blev lidt rodet, men jeg håber du kan bruge det til noget.

Mvh.
--
René Kragh Pedersen.
"My doctor says that I have a malformed public duty gland and a