OnDemand Services
Fra : Brian

Dato : 15-08-01 11:22

Er der nogen der kender noget til OnDemand Services?

1.) Hvis man skal afvikle 32-bit programmer med OnDemand, så skal man bruge
ZfD3. Hvad er fidusen så ved OnDemand?
2.) Kan man undgå Client32 / logge ind på Novell serveren, hvis programmerne
skal afvikles igennem ZfD3?
3.) Findes der en liste over godkendte programmer, ligesom der gør til
Citrix?

På forhånd tak

/Brian

Fra : Kasper M. Ibsen

Dato : 15-08-01 21:43

Hejsa
OnDemand består af flere dele:

OnDemand kører på en Netware boks med eDir samt (Websphere std. som er
gratis)
Denne giver et webinterface hvor brugeren, efter at være auth., har adgang
til sine applikationer (tildelt Ondemand) samt diskplads (webfolder)

Til at distribuere sine applikationer kan man så vælge at bruge ZfD3 eller
Deframe

Med ZfD3 kan man man distribuere applikation samt køre dem via browseren,
nøjagtigt som man kender fra Nal eller nalexpld bare uden Netware client, da
alt foregår via browseren. Denne løsning er ideel til brugere hvor man ikke
ønsker en Client32 samt måske ikke har det store behov for mange
applikationer, men stadig har en ok forbindelse til LAN'et.

Deframe installeres på f.eks en Windows2000 Terminal server, hvorpå
applicationerne bliver kørt fra dvs. ideel til små wan forbindelser, Deframe
laver en transparent login på terminal serveren samt Netware serveren dog er
der også indbygget funktioner som load balancing osv.

Det lyder jo fint det hele, men hvad får man så ud af det hele, i forhold
til en standard WTS løsning ?!?!?

Hvis man skal bruge et Novell'sk ord man oventående løsning betegnes som
"directory enabled terminal services"

Dvs. man har mulighed for at styre distribution af applikationer via NDS'en,
hvilket vi kender idag fra Zenworks samtidig får man Load balancing med
hvilket normalt koster ekstra (metaframe).

Til ASP løsninger er Ondemand suværent idet man kan "tracke" forbrug efter
tid eller ticks og afregne herefter.

Håber det hjalp lidt, skriv igen hvis du vil have noget nærmere beskrevet.

/Kasper

Fra : Brian

Dato : 17-08-01 08:59

Tak for det første svar, men jeg har lige et par andre ting.

Hvis vi sammenligner OnDemand med Metaframe, hvordan er hastigheden?
Hvis man bruger Metaframe, så bliver applikationen afviklet på Citrix
serveren. Det kan f.eks være Word eller Lotus Notes. Hvis det tilsvarrende
skal gøres med OnDemand, så skal applikationen vel først trækkes ud på
clienten, da Novell ikke kan afvikle Windows programmer, eller hva'?