Skjule endelse på en enkelt fil
Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-11-11 09:42

Jeg har nogle filer liggende på skrivebordet. Da de ligger der mere
eller mindre fast, behøver jeg ikke at se hele filnavnet.

Jeg har f.eks. "TV.docx". Når jeg åbner Info for den fil, kan jeg sætte
flueben ved at endelsen skal skjules, men det sker bare ikke. Har jeg
misforstået noget?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jonas Jalling

Dato : 25-11-11 10:17

On 25/11/11 09.41, Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg har f.eks. "TV.docx". Når jeg åbner Info for den fil, kan jeg sætte
> flueben ved at endelsen skal skjules, men det sker bare ikke. Har jeg

For at du kan få lidt af din egen skuffe. Kan man da det i windows?

Jeg forstår dig ikke helt - det ene øjeblik vil du se endelserne på
filerne, for ellers kan du slet ikke finde ud af det. Det andet øjeblik
vil du ikke se på dem, fordi det fylder for meget.

Hvorfor ikke bare droppe endelserne? Har du brug for at vide om en fil
hedder docx eller doc?

Mvh Jonas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-11-11 11:43

Den 25/11/11 10.17, Jonas Jalling skrev:

> For at du kan få lidt af din egen skuffe.

Så synes jeg du skaulle have valgt en bedre anledning.

> Kan man da det i windows?

Nej, kun alle eller ingen, men det tilbydes mig Mac og det vil jeg gerne
benytte mig af. Bare ærgerligt at det ikke virker - ikke efter det jeg
opfatter som hensigten, i hvert fald.

> Jeg forstår dig ikke helt - det ene øjeblik vil du se endelserne på
> filerne, for ellers kan du slet ikke finde ud af det. Det andet øjeblik
> vil du ikke se på dem, fordi det fylder for meget.

Jeg skriver udtrykkeligt, at det er nogle få og helt specifikke
tilfælde. Det er pernittengryneri og øjelir, så min verden falder ikke
sammen af den grund.

> Hvorfor ikke bare droppe endelserne? Har du brug for at vide om en fil
> hedder docx eller doc?

Det har naturligvis meget med vaner at gøre, men de små ikoner er ikke
altid lige tydelige og hvis man betragter en folder med mange filer, der
er sorteret i alfabetisk orden, er det (for mig) mere overskueligt.

Jeg synes ikke det er så voldsomt interessant /hvorfor/ jeg ønsker at
benytte en given feature, men det pirrer min nysgerrighed når en
mulighed tilbydes og det så ikke virker alligevel.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jonas Jalling

Dato : 25-11-11 11:55

On 25/11/11 11.43, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> benytte en given feature, men det pirrer min nysgerrighed når en
> mulighed tilbydes og det så ikke virker alligevel.

Forståeligt nok :) Du skal heller ikke tage mit indlæg så bogstaveligt -
mere noget i retning af "Ha, det kan du ikke i windows".
Det skal selvfølgelig bare virke når nu muligheden er der.

Da jeg gik fra windows til mac for nogle år siden havde jeg også visning
af endelser slået til - nu har jeg ikke.
Men 90% af min filhåndtering bliver klaret i terminalen og der er fil-
endelserne synlige.

Mvh Jonas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 25-11-11 10:45

On Fri, 25 Nov 2011 09:41:31 +0100, <Kurt Hansen> wrote:
> [...]
>
> Jeg har f.eks. "TV.docx". Når jeg åbner Info for den fil, kan jeg sætte
> flueben ved at endelsen skal skjules, men det sker bare ikke. Har jeg

Jeg kan ikke si annet enn at når jeg gjør lignende med filer på min
desktop, så forsvinner filtypen fra filnavnet. Så da gjør du det nok
korrekt.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 25-11-11 11:19

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg har f.eks. "TV.docx". Når jeg åbner Info for den fil, kan jeg sætte
> flueben ved at endelsen skal skjules, men det sker bare ikke. Har jeg

Det virker godt nok her i MacOS X 10.7.2 Lion: Når jeg tager info og
sætter flueben i en .docx, så bliver endelsen skjult.
Gør den ikke det hos dig, så tast Æble+, under finder, klik på
fanebladet avanceret, hvis der er flueben i Vis alle endelser på
arkivnavne, så fjerner du fluebenet.
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : Øyvind Rise

Dato : 25-11-11 11:27

> [...]

> Jeg har f.eks. "TV.docx". Når jeg åbner Info for den fil, kan jeg sætte
> flueben ved at endelsen skal skjules, men det sker bare ikke. Har jeg

Genvejer trenger ingen filendelse, og du kan fritt gi dem det navnet du
vil, så legg heller slike på skrivebordet.

--
Øyvind Rise