Persondata oplyses på nettet ?
Fra : Holm

Dato : 23-11-11 19:26

Hi

Min veninde har beskyttet adresse i folkeregisteret, men en forening har i
ond tro gjort oplysningerne om navn og bopæl søgbare på internettet,
hvorfor min veninde nu er meget utryg og tør ikke opholde sig hjemme mere.

Hvad har vi af retlige muligheder som fogedforbud eller anlægge civil
erstatningssag?
Findes der strafferetlige miligheder, f.eks straffelovens § 264 D. ?
Vil serverhotellet være forpligtet til at fjerne hjemmesiden uden en
fogedretskendelse?

Alle forslag til effektive midler imødeses

Fra : Henrik B.

Dato : 23-11-11 19:41

> [...]
> erstatningssag?
> Findes der strafferetlige miligheder, f.eks straffelovens § 264 D. ?

Anmeld dem til Datatilsynet! De plejer at reagere ret hurtigt på den slags:
http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/persondataloven/

> Vil serverhotellet være forpligtet til at fjerne hjemmesiden uden en
> fogedretskendelse?

Jeg er ret overbevist om, at Webhotellet vil fjerne oplysningerne, når de
får en henvendelse fra Datatilsynet.
Når man laver henvendelsen til Datatilsynet, kunne det være en idé at lave
en "Cc" til Webhotellet, så de er klar over, at de "Hoster"
personoplysninger, som der ikke er givet tilladelse om offentliggørelse til.

Alt andet lige, kunne det da være interessant at vide, hvad det er for en
"rådden" forening, som på facon chikanerer sine medlemmer?

--
S till
A live