Aalborg Portland i chok over afgifter
Fra : /john

Dato : 23-11-11 11:06

Den røde regerings seneste "genistreg".

"Den danske cement-gigant Aalborg Portland er i chok over skatteministerens
lovforslag om forhøjelse af miljøafgifter, de såkaldte NOx-afgift.

Ifølge nye beregninger, så rammes Aalborg Portland langt hårdere end ventet,
da forslaget øger afgifterne til 40 mio. kr. fra årsskiftet, hvilket svarer
til en 20-dobling af de nuværende afgifter"

"Aalborg Portland påpeger, at man er den virksomhed, som nu rammes langt
hårdest af alle i Danmark, mens virksomhedens konkurrenter i Sverige, Norge,
Tyskland, og England slet ikke belastes af en NOx-afgift":

http://epn.dk/samfund/article2616050.ece

Har studenterregeringen mon slået hjernen helt fra..?

/john

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 23-11-11 11:07

On Wed, 23 Nov 2011 11:05:52 +0100, /john wrote:

> [...]
>
> http://epn.dk/samfund/article2616050.ece
>
> Har studenterregeringen mon slået hjernen helt fra..?

Har de overhovedet en hjerne der kan slås fra.?

Fra : Lyrik

Dato : 23-11-11 11:31

Den 23/11/11 11.07, Steen A. Thomsen skrev:

> Har de overhovedet en hjerne der kan slås fra.?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ja jeg kan godt forstå du spørger!

Nogle kommuner havde stik imod loven gjort forbudt at have vindmøller
over 24 meter.
I USA er de over 100 meter.
Da TV journalisten spurgte Ida Auken om hun ville stoppe kommunernes
ulovlige adfærd, slog hun det hen, igen og igen.

Hun sagde at hvis loven blev overtrådt, så ville hun se på det.
Hun fik sort på hvidt at vide at loven blev! Overtrådt, men hun ville
intet foretage sig!

Det er gammel Socialdemokratisk hjerteblod at hæve skatter og afgifter
ustandseligt og stå og se ud som om de intet har gjort, mens de opererer
bag kulisserne.

Er der nye afgifter på at varme boligerne op?? Hvem ved det. Som
sædvanlig holder de deres kæft!

Kan vi ikke snart få set på ågerafgifterne. De afgifter der er 100% og
derover er ÅGER!!!

MvH
Jens

Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-11 16:31

On Wed, 23 Nov 2011 11:30:31 +0100, Lyrik <jenserikbech@gmail.com>
wrote:

> [...]
>sædvanlig holder de deres kæft!
>
>Kan vi ikke snart få set på ågerafgifterne. De afgifter der er 100% og

Ågerrenter er rente på fx dobberlt af markedsrente

Men der er ikke noget der hedder ågerafgift for hvis whisky har 40%
aalkohol og du kan få folk til at betale giftskat på 100% per %
alkohold så er det bae smart og der er ingen retfærdighed i det

"Åger" er bare et tomt skældord

Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-11 14:51

On Wed, 23 Nov 2011 11:05:52 +0100, "/john" <nn@ok> wrote:

> [...]
>hårdest af alle i Danmark, mens virksomhedens konkurrenter i Sverige, Norge,
>Tyskland, og England slet ikke belastes af en NOx-afgift":
For det tilfælde at ikke alle kender NOx så er det kombination af N.O
der er farveløs og NO2 der er rødbrun gas med stærk ætsende luft og
forbrændinger med N2 adgang giver ofte NO der af luftens 02 hurtigt
bliver NO2

Fra : @

Dato : 23-11-11 15:03

> [...]

>http://epn.dk/samfund/article2616050.ece
>
>Har studenterregeringen mon slået hjernen helt fra..?

hvilken hjerne?

Det den nuværende regering er bedst til er at eksportere de
arbejdspladser som gavner landet mest

Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-11 16:36

> [...]

>http://epn.dk/samfund/article2616050.ece
>
>Har studenterregeringen mon slået hjernen helt fra..?
De ved åbenbart at firmaet har råd og staten mangler penge så magt er
ret ved ALLE AFGIFTER - uANSET OM UDLANDET HAR SÅ USMARTE FIRMAER AT
DE ikke HAR RÅD TIL EN SÅDAN AFGIFT TIL STATEN

dk MÅ VÆRE STOlT HVIs VORE FIRMaER har råd

rEGERINGEN ER SMART AT BESKATTE - HVIS pORTLAND DA har RÅD

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-11-11 19:07

"/john" <nn@ok> skrev i en meddelelse news:4eccc580$0$294$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> af en NOx-afgift":
>
> http://epn.dk/samfund/article2616050.ece
>
> Har studenterregeringen mon slået hjernen helt fra..?

Jeg kan anbefale at læse debatten efter artiklen på ing.dk

http://ing.dk/artikel/124392-nox-afgift-kan-sende-dansk-cementproduktion-til-udlandet
NOx-afgift kan sende dansk cementproduktion til udlandet

Regeringens femdobling af afgiften på udledning af NOx-partikler
risikerer at koste 300 nordjyske arbejdspladser - og fjernvarme til
25.000 boliger.

Aalborg Portland står til at skulle betale 40 millioner årligt efter
at have brugt 30 millioner kroner på at begrænse udledningen.

Cementfabrikken Aalborg Portland har fra 2006 til 2010 investeret i
omegnen af 30 millioner kroner på at teknologi, der kan reducere
fabrikkens udledning af de forurenende NOx-gasser. Det har resulteret i
et fald fra 8.000 ton i 2006 til 2.000 ton i 2010.

Derfor er regeringens femdobling af afgiften på udledning af
NOx-partikler en noget bitter pille at sluge for fabrikken.

»Vi har sat alt tænkeligt udstyr ind på at nå dette mål, men der er
grænser for, hvor meget længere vi kan nå. Der vil altid være NOx i
røgen. Hvis man nu forlanger endnu mere af os, kan det tvinge os til at
lukke. I så fald vil cementen blive produceret et sted i udlandet, hvor
der er - mindst - lige så stor NOx-udledning som her. Og det er der jo
ingen miljøgevinst ved,« siger Aalborg Portlands direktør, Henning Bæk,
til DR Nordjylland.

Femdobling bliver tyve gange dyrere I kroner og øre stiger afgiften fra
5 til 25 kroner for hvert udledt kilogram NOx. Aalborg Portland får
samtidig halveret bundfradraget for udledningen. Det betyder, at
afgiften for udledningen af NOx stiger fra 2 millioner kroner til 40
millioner kroner efter nytår.

Aalborg Portland havde sidste år et overskud på 60 millioner kroner.
Henning Bæk tror dog ikke, man bare kan trække de 40 millioner kroner
fra og regne med at stå med et overskud på 20 millioner i slutningen af
2012.

»Afgiften på de 40 millioner kroner skader klart vores konkurrenceevne
på hjemmemarkedet, og vi stilles markant ringere på de vigtige
eksportmarkeder. Derfor vil en så voldsom afgiftsforhøjelse fjerne
grundlaget for en profitabel eksport af cement til en række lande og
dermed reducere beskæftigelsen på virksomheden og hos
underleverandørerne i Aalborg,« siger han til Børsen.

Finansminister vil se på sagen En lukning af Aalborg Portland vil betyde
et farvel til 300 arbejdspladser. Det vil samtidig betyde en stigning på
prisen for fjernvarme i Aalborg. Aalborg Portland leverer nemlig omkring
en fjerdedel af varmen til 100.000 husstande i Aalborg-området.

Finansminister Bjarne Corydon mener ikke, den nye, højere NOx-afgift
nødvendigvis vil betyde en lukning af cementfabrikken.

»Der er nogle muligheder for at se på Aalborg Portlands bundfradrag, og
det vil blive en del af drøftelserne, så jeg tror ikke, det er en rigtig
vurdering,« siger han til Nordjyske.dk.

Jan Rasmussen

Fra : /john

Dato : 24-11-11 09:59

"/john" <nn@ok> skrev i meddelelsen

> "Den danske cement-gigant Aalborg Portland er i chok over
> skatteministerens lovforslag om forhøjelse af miljøafgifter, de såkaldte
> NOx-afgift.

"Vi øger ambitionsniveauet og vil investere væsentligt flere penge, siger
Socialdemokraternes klima- og energiordfører Pernille Rosenkrantz-Theil"

Nåee.. hende - javeelja!

"Lars Christian Lilleholt (Venstres klima- og energiordfører) advarer hende
om, at Aalborg Portland og Dalum Papirfabrik truer med at udflage, fordi
regeringens finanslov femdobler den såkaldte NOx-afgift på kvælstofudslip":

http://www.information.dk/telegram/285942

De er skøre, de venstrefløjsere.

/john

Fra : @

Dato : 24-11-11 14:23

On Thu, 24 Nov 2011 09:58:49 +0100, "/john" <nn@ok> wrote:

> [...]
>regeringens finanslov femdobler den såkaldte NOx-afgift på kvælstofudslip":

jeg troede det var romerne