MS Windows
briani 27239
Flytte programmer
Fra : Keld Mortensen

Dato : 23-11-11 12:43

Jeg har efterhånden så mange små og store problemer med min pc at det
nok er på tide at geninstallere (Win XP upgraded til Win 7) men
desværre ligger mine programmer (stort set alle) på samme drev som
Windows, nogle kan geninstalleres fra DVD, men andre er programmer
hentet f.eks. på Giveawayoftheday.com som ikke gratis kan
geninstalleres.
Mit spørgsmål er, om det er muligt at flytte et installeret program til
et andet drev, og så få det til at køre, når styresystemet er
geninstalleret?
Hvis ja - ville jeg blive glad for instruktion.
Mort1d1

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-11-11 14:08

"Keld Mortensen" <mortensens@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> andet drev, og så få det til at køre, når styresystemet er geninstalleret?
> Hvis ja - ville jeg blive glad for instruktion.

Som udgangspunkt nej. Der findes få selvkørende programmer, som ikke kræver
noget særligt, men normalt når der installeres et program i dag, så smides
der filer diverse steder, hvilket så også kan være afhængigt af styresystem.
Udover den programgruppe som programmet lægger sig i, vil det typisk være i
windows mappen, forskellige steder under document and settings osv. Endelig
vil programmet også indskrive sig med diverse nøgler i
registreringsdatabasen, og bare enkelte af disse nøgler mangler kan
afstedkomme, at det ikke vil virke.

Kurt

Fra : Thore

Dato : 23-11-11 14:23

On Wed, 23 Nov 2011 14:08:08 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@gmail.com> wrote:

> [...]
>vil programmet også indskrive sig med diverse nøgler i
>registreringsdatabasen, og bare enkelte af disse nøgler mangler kan

.... også en grund til at bruge portable versioner...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : ehn

Dato : 23-11-11 17:29

On Wed, 23 Nov 2011 12:43:04 +0100, Keld Mortensen
<mortensens@mail.dk> wrote:

> [...]
>et andet drev, og så få det til at køre, når styresystemet er
>geninstalleret?
>Hvis ja - ville jeg blive glad for instruktion.

Emnet har lige været behandlet i en anden gruppe.

se dk.edb.hardware "Kan man flytte filer fra drev C til drev D"

ehn

Fra : Henning

Dato : 23-11-11 19:07

On Wed, 23 Nov 2011 17:28:56 +0100, ehn <ehelmer@email.invalid> wrote:

>Emnet har lige været behandlet i en anden gruppe.
>
>se dk.edb.hardware "Kan man flytte filer fra drev C til drev D"

Og? Spørgsmålet hører åbenlyst til i denne gruppe, hvorfor så henvise
til fejlpostede spørgsmål i irrelevante grupper?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-11-11 00:37

"ehn" <ehelmer@email.invalid> skrev i meddelelsen

> Emnet har lige været behandlet i en anden gruppe.
>
> se dk.edb.hardware "Kan man flytte filer fra drev C til drev D"
>
> ehn

Det er en helt anden problematik at flytte fra et drev til et andet under
samme styresystem, end som her, hvor problemet er at kopiere ud til en helt
ny installation.

Kurt

Fra : ehn

Dato : 24-11-11 13:03

On Thu, 24 Nov 2011 00:37:28 +0100, "Kurt B. Andersen"
> [...]
>samme styresystem, end som her, hvor problemet er at kopiere ud til en helt

Jeg gav et relevant svar på spørgerens problem som lød:

ehn

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-11-11 22:52

> Jeg gav et relevant svar på spørgerens problem som lød:
>
> ehn

Jeg kan se, at vi ikke opfatter en geninstallation på samme måde. Det har i
mine øjne intet med en repair at gøre.
Så han må nok på banen og forklare, hvem der opfatter tingene korrekt.
Jeg opfatter helt klart at han skriver, at han vil flytte programmet ud på
et andet drev og efter en geninstallation (ny installation) vil han have
programmet tilbage igen. Hvis det er en repair, er der jo slet ingen grund
til at flytte noget som helst, idet den jo ikke berører installerede
programmer.

Kurt

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-11-11 20:19

Keld Mortensen skrev den 23-11-2011:
> [...]
> Windows, nogle kan geninstalleres fra DVD, men andre er programmer
> hentet f.eks. på Giveawayoftheday.com som ikke gratis kan
Få overblik over programmer og registreringskoder / serienumre inden du
går i gang.

Mangler du nogle serienumre kan de måske findes med programmer som
"Magical Jelly Bean Keyfinder" http://www.magicaljellybean.com/ og
"Belarc Advisor" http://www.belarc.com/free_download.html

> Mit spørgsmål er, om det er muligt at flytte et installeret program til
> et andet drev, og så få det til at køre, når styresystemet er
> geninstalleret?
Som andre har skrevet er det sjældent muligt.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-11 13:33

Keld Mortensen skrev:

> Mit spørgsmål er, om det er muligt at flytte et installeret program til
> et andet drev, og så få det til at køre, når styresystemet er
> geninstalleret?

Det korte svar er nej.

Her er det lange:
I De Gode Gamle Dage (tm) kunne alle programmer flyttes hvorhen
det skulle være. Der var slet ikke nogen registrering af hvor de
lå. Jeg har endnu et par af den slags som jeg bruger.

Også i dag elaves der stadig programmer der kun arbejder inden
for sin egen mappe, og de kan så også flyttes vilkårligt rundt.

Derudover er folk ved at få øjnene op for den fordel det er, og
det skyldes ønsket om at kunne have programmer som ligger på en
usb-pind som kan flyttes fra computer til computer uden videre.
Den slags kaldes så for "portable" hvilket ikke betyder andet end
"flytbare".

Men resten - og det er hovedparten - lægger visse elementer på
C-drevet og de registrerer sig i registreringsdatabasen, og begge
dele bevirker at de ikke kan flyttes, men skal geninstalleres
hvis man vil have dem på en anden placering. Og når du spørger om
det, er det sandsynligt at du (næsen) kun har den slags
programmer.

Der er derfor ikke andet at gøre end at bide i det sure æble. Her
følger en opskrift som kan sørge for at du ikke får samme problem
næste gang.

1. Installer grundsystemet på pc'en.
2. Opdel harddisken så du mindst har ét drev ud over C-drevet.
3. Ret systemet til efter dine præferencer.
4. Installer de nødvendige programmer som du ikke har fundet i en
portabel version idet du dog omhyggeligt sørger for at alle
programmerne installeres på D-drevet.
5. Tag et image af C-drevet. Der findes gratis programmer der kan
det. Fidusen ved at lægge programmerne på D er at de så ikke
indgår i imagefilen som derfor kan laves hurtigt og fylder meget
mindre.
6. Bagefter kan du lægge alle de portable programmer på D som du
har lyst til.

Den opskrift sikrer at du kan gendanne systemet blot ved at rulle
imaget ud på C-drevet igen. Alle registrerede programmer vil
fungere bagefter fordi deres registrering er indeholdt i imaget.

Du vil kunne lægge et helt nyt operativsystem på C-drevet hvor
det så kun er nødvendigt at geninstallere de non-portable
programmer.

Her er en hovedside med portable versioner af forskellige
programmer, bl.a. Mozillaserien.

http://portableapps.com/

Opera kan sættes op til at være portabel, så det optræder ikke i
en speciel portabel version.

--
Bertel

Fra : ehn

Dato : 24-11-11 15:18

On Thu, 24 Nov 2011 13:33:14 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Det korte svar er nej.

Og det rigtige svar er JA.
Det kan du gøre ved hjælp af programmet COA2.
Det skulle angiveligt virke under både Windows XP og Windows 7.
Jeg har selv kun prøvet i Windows XP, og med fint resultat.
Men interesserede som bruger Windows 7 kan da afprøve det.

ehn

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-11-11 16:29

ehn skrev den 24-11-2011:

> [...]
> Jeg har selv kun prøvet i Windows XP, og med fint resultat.
> Men interesserede som bruger Windows 7 kan da afprøve det.

Og du mener stadig at når Windows bliver slettet og geninstalleret, så
kan COA2 fikse, at programmerne virker uden at skulle geninstalleres?

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : ehn

Dato : 24-11-11 17:14

On Thu, 24 Nov 2011 16:28:51 +0100, Jørgen Nielsen
<nospamjn2@get2net.dk> wrote:
>Og du mener stadig at når Windows bliver slettet og geninstalleret, så
>kan COA2 fikse, at programmerne virker uden at skulle geninstalleres?

Selvfølgelig ikke hvis maskinen bliver totalt slettet og måske
nyformateret.
Jeg vil mene at Keld Mortensen med 'geninstallere' tænker på en
almindelig 'repair install'.
Den sletter ikke brugerens indstillinger.

ehn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-11 17:54

ehn skrev:

> Jeg vil mene at Keld Mortensen med 'geninstallere' tænker på en
> almindelig 'repair install'.

Det vil jeg kalde en lidt spøjs mening. En reparation og en
geninstallering er to forskellige ting.

--
Bertel

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-11-11 18:06

ehn skrev den 24-11-2011:

> Selvfølgelig ikke hvis maskinen bliver totalt slettet og måske
> nyformateret.
Sådan opfatter jeg spørgsmålet.

> Jeg vil mene at Keld Mortensen med 'geninstallere' tænker på en
> almindelig 'repair install'.
Desværre ikke med den formulering spørgsmålet har.

> Den sletter ikke brugerens indstillinger.
Her er vi enige.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]