Hvilke regler gælder...
Fra : Ukendt

Dato : 23-11-11 01:15

Hvor finder jeg oplysninger om det er lovligt at videofilme og
fotografere fremmede folk på offentlig vej og/eller i tog og busser?
Og hvornår det er lovligt at lydoptage en samtale skjult eller bruge
skjult kamera.
Og hvilke regler der gælder for selvtægt generelt.

På forhånd tak.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-11-11 06:18

Ole Sørensen skrev:
> Hvor finder jeg oplysninger om det er lovligt at videofilme
> og fotografere fremmede folk på offentlig vej og/eller i tog
> og busser?

Jeg har ikke tid til at tjekke paragrafferne nu, så der for
blot:

Det er lovligt at videofilme og fotografere på offentlig
vej. Du må ikke videofilme og fotografere på privat ejendom
uden tilladelse, det gælder således for busser og tog.

Men én ting er at filme, en anden hvad du vil bruge
optagelserne til. Der er fx begrænsninger på, hvad du må
offentliggøre.

> Og hvornår det er lovligt at lydoptage en samtale skjult
> eller bruge skjult kamera.

Du må optage en samtale, så længe du selv er part i den.
Også her er der begrænsninger på, hvad du må bruge det
optagede til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold din drømmeferie i Thailand. Find tips og info på:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-11 07:58

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er lovligt at videofilme og fotografere på offentlig
> vej.

Ja, men man må ikke tage billeder eller film af personer der ikke
opholder sig på et frit tilgængeligt område - uanset hvor man
selv står.

--
Bertel

Fra : Ulrik

Dato : 23-11-11 22:49

On 23-11-2011 07:57, Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, men man må ikke tage billeder eller film af personer der ikke
> opholder sig på et frit tilgængeligt område - uanset hvor man
> selv står.

Hej Bertel

Den situation har vi talt om før (for et par år siden, tror jeg, vistnok
her i gruppen eller i en foto-gruppe).

Der findes en afgørelse, jeg dengang fandt på nettet, hvor en person der
befandt sig på offentligt tilgængeligt område, fotograferede en
politibetjent, der stod på en altan (der naturligvis var privat område).
Fotografen brød ingen regler, da han kun fotograferede, hvad der var
synligt fra offentligt tilgængeligt område.

Mvh
ulrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-11 01:44

Ulrik skrev:

> Den situation har vi talt om før (for et par år siden, tror jeg, vistnok
> her i gruppen eller i en foto-gruppe).

Ja, jeg husker det godt. Men udgangspuniktet er at man ikke må.
Så vil det i praksis komme an på hvor meget man har fået med af
personen og hvor meget han fylder i billedet.

Men det er nok bedst at indskærpe at forbuddet eksisterer når en
person spørger om hvad man må.

--
Bertel

Fra : Ulrik

Dato : 24-11-11 18:41

On 24-11-2011 01:43, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> personen og hvor meget han fylder i billedet.
>
> Men det er nok bedst at indskærpe at forbuddet eksisterer når en

Jeg kan ikke huske begrundelsen fra dengang, men jeg mener
omdrejningspunktet var, at personen (her betjenten) selv havde bragt sig
i en position, hvor han var til offentligt skue, og derfor var det i
orden at fotografere ham.

Mvh
Ulrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-11 19:32

Ulrik skrev:

> [...]
> omdrejningspunktet var, at personen (her betjenten) selv havde bragt sig
> i en position, hvor han var til offentligt skue, og derfor var det i

Det gad jeg godt se på tryk. Det strider mod lovens ordlyd.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-11 07:59

Ole Sørensen skrev:

> Og hvilke regler der gælder for selvtægt generelt.

Der er ikke tale om selvtægt.

Det er f.eks. selvtægt hvis din cykel bliver stjålet af naboen og
du så går ind og henter den selv. Det må man ikke.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 23-11-11 12:56

> Det er f.eks. selvtægt hvis din cykel bliver stjålet af naboen og
> du så går ind og henter den selv. Det må man ikke.

Så hvis din cykel er stjålet og du finder den på stationen, har du bare
at lade den stå, til politiet finder tid til at behandle sagen?

Du må altså ikke sikre det der er dit, i tilfælde af at du selv finder det?

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-11 14:08

> Der er ikke tale om selvtægt.
>
> Det er f.eks. selvtægt hvis din cykel bliver stjålet af naboen og
> du så går ind og henter den selv. Det må man ikke.

Jeg formulerede mig dårligt. Selvtægt var ikke i relation til
fotograferingen. Jeg ville også gerne vide hvilke regler der gjaldt for
selvtægt.

/Ole

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-11-11 14:26

"Ole Sørensen" <nomail> skrev i meddelelsen

> Jeg formulerede mig dårligt. Selvtægt var ikke i relation til
> fotograferingen. Jeg ville også gerne vide hvilke regler der gjaldt for
> selvtægt.

Straffeloven
§ 294. Den, som ulovligt tager sig selv til rette, straffes med bøde.
Endelig en meget kort og præcis paragraf. Den er privat påtalt, hvilket som
udgangspunkt betyder, at man selv skal anlægge sag.
Definitionen på hvornår det er ulovligt og lovligt er ikke hårfin, men man
kan tage udgangspunkt i
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Kriminalret,_almindelig/selvt%C3%A6gt

Med hensyn til dit spørgsmål om at videofilme og fotografere, er du
formentlig opmærksom på, at hvis det drejer sig om f.eks. videooptagelser
som led i overvågning, så er der lavet regler vedr. dette.
Modsat turisten der render rundt og filmer lidt hist og her.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-11 22:34

Den 23-11-2011 14:26, Kurt B. Andersen skrev:

> [...]
> videooptagelser som led i overvågning, så er der lavet regler vedr. dette.
> Modsat turisten der render rundt og filmer lidt hist og her.

Mange tak for svaret. I en anden nyhedsgruppe (dk.fritid.jernbaner) blev
det omtalt, at en passager via sin mobiltelefon havde filmet
togpersonale overmande en passager i et s-tog. Skal det forstås derhen
ad, at det er ulovligt når det er inde i et tog? På filmklippet blev
vedkommende af togpersonalet bedt om at stoppe med at filme, men han
fortsatte.

/Ole

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-11-11 01:15

> [...]
> ulovligt når det er inde i et tog? På filmklippet blev vedkommende af
> togpersonalet bedt om at stoppe med at filme, men han fortsatte.

Umiddelbart vil jeg sige nej. Det er ikke overvågning, og mig bekendt er der
ingen forbud mod at filme i et s-tog.

Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-11 01:47

Ole Sørensen skrev:

> [...]
> togpersonale overmande en passager i et s-tog. Skal det forstås derhen
> ad, at det er ulovligt når det er inde i et tog?

Nej. Et tog er et frit tilgængeligt område.

> På filmklippet blev vedkommende af togpersonalet bedt om at
> stoppe med at filme, men han fortsatte.

.... fordi de ikke havde ret til at stoppe ham.

Det er et andet spørgsmål om han har ret til at offentliggøre
videoen, men der vil hans forsvar uden tvivl gå ud på hensynet
til at almenheden får kendskab til det skete, og det argument
ville nok holde i byretten.

PS. Jeg er ikke jurist.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-11-11 03:21

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej. Et tog er et frit tilgængeligt område.

Det er et indkøbscenter også (ejerne af indkøbscentre
forbyder typisk at filme i indkøbscentre).

> ... fordi de ikke havde ret til at stoppe ham.

Jeg tror, du tager fejl.

> [...]
> videoen, men der vil hans forsvar uden tvivl gå ud på hensynet
> til at almenheden får kendskab til det skete, og det argument

Her er jeg til gengæld enig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-11 11:37

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er et indkøbscenter også (ejerne af indkøbscentre
> forbyder typisk at filme i indkøbscentre).

Åh ja, jeg glemte den mulighed at der kan indgås en (implicit)
aftale om at der ikke må filmes. Men sådan en aftale laver DSB
mig bekendt ikke.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-11 04:43

> Nej. Et tog er et frit tilgængeligt område.

Okay, men hvordan definerer man det? Er en taxa også frit tilgængeligt
område? Kan man bruge sammenligningen med at offentlige steder er der
hvor postbudet kommer?
Og hvad hvis jeg filmer en lygtepæl og der tilfældigvis står et hus
bagved og man kan se folk inde bagved vinduerne?

/Ole