xp pro på ny macbook pro?
Fra : Lone

Dato : 22-11-11 13:26

Hej i gruppen

Jeg overvejer kraftigt at anskaffe en af de nyeste
macbook pro - er ellers inkarneret pc/ xp- bruger.

Så vist jeg forstår, kan xp/win7 lægges ind "ved siden
af" - måske "virtuelt" på mac'en - nogen der kan forklare
mig kort hvad det vil sige........ placeres den på harddisk,
og/ eller er det via rammene på en eller anden måde det
skal bringes til at virke?

_Hvis_ jeg nu skulle savne dele af min xp (incl programmer
der kan køres på xp) - giver det så problemer af nogen art
at have det kørende "ved siden af" på mac'en - nogen der
har erfaringer med det?
Og hvordan med antivirusprogram til sikring af xp'en i
så fald - nogen der har erfaringer med det?

--
vh Lone

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-11 13:58

Hej,

> Så vist jeg forstår, kan xp/win7 lægges ind "ved siden
> af" - måske "virtuelt" på mac'en

Begge dele kan lade sig gøre.

"Ved siden af" betyder, at når du tænder computeren skal du vælge om du
vil køre Mac eller Windows. Du er nødt til at slukke computeren for at
skifte mellem de to systemer. Din harddisk vil blive delt i 2, så du har
et areal som bruges af Windows og et andet som bruges af Mac. Det eneste
det kræver er, at du har en gyldig licens til Windows. Alle programmer
vil køre i fuld hastighed.

"Virtuelt" betyder at du bruger Mac'en som normalt, og når du så vil
bruge Windows kan du starte det ligesom du ville starte ethvert andet
program. Du kan på den måde køre Mac og Windows programmer samtidigt.
For at komme i gang skal du købe en licens til et virtualiseringsprogram
samt en licens til Windows. Ydelsesmæssigt vil du opleve at almindelige
programmer groft sagt kører ca. 10% langsommere virtuelt. En undtagelse
er særligt grafisk krævende spil, som kan køre en del langsommere virtuelt.

> _Hvis_ jeg nu skulle savne dele af min xp (incl programmer
> der kan køres på xp) - giver det så problemer af nogen art
> at have det kørende "ved siden af" på mac'en - nogen der
> har erfaringer med det?

Det gør det normalt ikke, nej. Der kan være undtagelser, hvis du har
meget specielle programmer. Det kan fx være sådan noget som fx
programmer som kræver direkte adgang til særligt hardware tilsluttet fx
en parallel port.

> Og hvordan med antivirusprogram til sikring af xp'en i
> så fald - nogen der har erfaringer med det?

Du kan bruge de samme programmer, som du bruger på en alm. Windows XP.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-11-11 18:00

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> "Ved siden af" betyder, at når du tænder computeren skal du vælge om du
> vil køre Mac eller Windows. Du er nødt til at slukke computeren for at

Du tænker vel på Apples Bootcamp?

Man skal ikke vælge, men man kan vælge. Den kan være sat op til boote
det ene eller andet OS. Og man kan vælge at skifte OS og nøjes med at
genstart - som betyder, at man ikke slukker for computeren.

Det gælder både fra Mac OS X (Apple Menu -> System Preferences ->
Startup Disk) og fra Windows (Controlpanels -> Bootcamp).

F.eks kan det være en meget god ide at vælge Windows som Start Disk når
man laver opdateringer i Vista, fordi det der (osse W/?) er en 3-trins
process.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-11 19:58

Hej,

> Du tænker vel på Apples Bootcamp?

Ja.

> Man skal ikke vælge, men man kan vælge.

Hvis du ikke vælger har du også truffet et valg. Det var det, jeg mente.

> genstart - som betyder, at man ikke slukker for computeren.

Jeg forsimplede det efter målgruppen, da jeg ikke følte det var relevant
for OP at kende til forskel på kolde, varme og isfrosne boots.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-11-11 23:59

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

<snip>

> Jeg forsimplede det efter målgruppen, da jeg ikke følte det var relevant
> for OP at kende til forskel på kolde, varme og isfrosne boots.

Du bli'r mopset, når du bli'r rettet - hva'...

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-11 08:38

Hej,

> Du bli'r mopset, når du bli'r rettet - hva'...

Næh, jeg synes egenligt ikke jeg skrev særligt mopset der. Du tager
fejl, hvis du tror jeg ikke vidste i forvejen, at man kunne genstarte
istedet for at slukke og tænde. Det er jo basalt.

Min pointe er bare, at når OP ikke har købt udstyret endnu, men blot
leder efter noget "oversigtsviden" - så er det ikke relevant med lange
forklaringer om, hvordan man sætter boot defaults og hvilke tastetryk,
der skal til for at skifte, osv.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-11-11 23:59

> [...]
> det ene eller andet OS. Og man kan vælge at skifte OS og nøjes med at
> genstart - som betyder, at man ikke slukker for computeren.

Her mangler:

Man kan vælge OS ved (kold) boot uanset hvilket OS Mac'en er sat op til
at benytte, ved at holde alt-tasten nede når skærmen slår over i grå
ensfarvet tomt billede. Så dukker der et billede op som viser de to
"diske" og hvor den ene - den Mac'en er sat op til at boote fra - har en
pil.

Ønsker man så det andet OS, klikkes så på billedet af den anden disk og
pilen flytter over. Så klikkes der igen, nu på pilen og boot processen
for dette OS starter.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Lone

Dato : 23-11-11 03:47

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>være sat op til boote det ene eller andet OS. Og man
>kan vælge at skifte OS og nøjes med at genstart

Smart! Men xp og Lion kan vist ikke kombineres via
Boot Camp desværre, findes der andre måder at
lave fler-bootsmulighed på?

> [...]
>af den anden disk og pilen flytter over. Så klikkes der
>igen, nu på pilen og boot processen for dette OS starter.

Tak for visuel arbejdsforklaring! Fornemt.

>System Preferences -> Startup Disk) og fra Windows
>(Controlpanels -> Bootcamp).

Du mener man skal en af de der veje for at ændre os'et
via genstart ? Egentlig besynderligt det kan lade sig gøre
via genstart, kan vel ikke være samme bootloader for
begge os' ?

>som Start Disk når man laver opdateringer i Vista, fordi det
>der (osse W/?) er en 3-trins process.

Well. Sålænge win ikke står til auto-update er det vel ikke
et problem? Mener du at ved dual-boot (eller hvad det nu
hedder med to os'er på harddisken) - så kunne windows
give sig til at opdatere mens der er bootet på Lion?
Eller hvad mener du lige med "Start Disk" her...?

--
vh Lone

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-11 08:55

Hej,

> Smart! Men xp og Lion kan vist ikke kombineres via
> Boot Camp desværre, findes der andre måder at
> lave fler-bootsmulighed på?

Ja, men jeg er ikke sikker på, at de er noget for dig.

> Du mener man skal en af de der veje for at ændre os'et
> via genstart ?

Det behøver man strent taget ikke, nej.

> Egentlig besynderligt det kan lade sig gøre
> via genstart, kan vel ikke være samme bootloader for
> begge os' ?

Det kommer an på, hvad du mener med ordet bootloader.

Hvis du bruger det i sådan en "populær" forstand, så nej, der er ikke
tale om samme bootloader for begge OSer. Bootloaderen ryger automatisk
ud ved genstart, så den loades forfra når du genstarter.

Hvis du bruger det i en mere korrekt datalogisk forstand, så jo, en
eller flere af bootloaderne for begge OSer er den samme. Det er der
ingen problemer i. Det er de også, når man ikke genstarter, men tænder
maskinen fra slukket tilstand.

> et problem? Mener du at ved dual-boot (eller hvad det nu
> hedder med to os'er på harddisken) - så kunne windows
> give sig til at opdatere mens der er bootet på Lion?

Nej, det kan den selvfølgelig ikke.

> Eller hvad mener du lige med "Start Disk" her...?

Der menes blot at det er en praktisk fordel, at der startes automatisk i
Windows i dette tilfælde. Dvs. at du kan lade maskinen opdatere uden at
du skal sidde og kigge på skærmen og manuelt vælge operativsystem, når
Windows har lyst til at genstarte midt i en opgraderingsproces.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-11-11 14:08

Lone <logro@mail.tele.invalid> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Smart! Men xp og Lion kan vist ikke kombineres via
> Boot Camp desværre, findes der andre måder at
> lave fler-bootsmulighed på?

Du kunne overveje en brugt Mac(book). Du finder en Intel Mac med 10.5
eller 10.6 som begge understøtter XP Pro med Boot Camp.

Jeg har købt flere Mac på den måde - gennem Den Blå avis og
dk.marke.privat.edb.mac. Mac-folk passer godt på deres computer.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Lone

Dato : 23-11-11 03:25

"Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk
> skrev i en meddelelse news:jag68m$v57$1@news.klen.dk...
>

> "Ved siden af" betyder, at når du tænder computeren skal
>du vælge om du vil køre Mac eller Windows.

Ok - altså install på hver sin partion. Tak!
Men det ser ikke ud til at det der "boot camp" kan anvendes
med Lion i combi med xp desværre - og nu var det jo lige
smart dersom jeg har en ubrugt xp-pro liggende......hmmm...

> "Virtuelt" betyder at du bruger Mac'en som normalt,
> og når du så vil bruge Windows kan du starte det
>ligesom du ville starte ethvert andet program. Du kan
>på den måde køre Mac og Windows programmer samtidigt.

Det lyder som det jeg kunne tænke mig........!
Forstår bare ikke helt hvordan det kan lade sig gøre - har fundet et
"virtualiseringsprogram" (tak for det ord!) der hedder vm-ware,
men der står ikke noget om hvordan det egentlig virker.....
Bortset fra at flere os' kan køre samtidigt - eller nærmest viklet
ind i hinanden ser det ud til af beskrivelsen. Ser ud til at der via
install af mindre program på en gl pc kan kables til mac - og af
den vej bruge pc'ens programmer virtuelt.....men jeg synes det
må kunne gøres snedigere ved install af xp direkte på mac'ens
harddisk? Måske jeg har overset noget i teksten......ret bøvlet
at skulle have en pc igang ved siden af - så går det smarte
lissom af idéen jo....
- har du prøvet at arbejde med windows virtuelt på mac? hvis
ja - hvilken måde gjorde du det / hvilket virtualiseringsprogr.?

> Du kan bruge de samme programmer, som du bruger
>på en alm. Windows XP.

Ok. Tak! Men kæden hopper af for mig der....for hvis ikke
xp er installeret på partion på mac'en kan et antivirusprogr.
jo ikke installeres heller... hvordan skal det køres i praksis?
Sorry hvis jeg er lidt tungnem....

--
vh Lone

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-11 08:49

Hej,

> Men det ser ikke ud til at det der "boot camp" kan anvendes
> med Lion i combi med xp desværre - og nu var det jo lige

Nej, XP er vist ikke officielt understøttet længere. Der skal du have
fat i en Windows 7.

> Forstår bare ikke helt hvordan det kan lade sig gøre - har fundet et
> "virtualiseringsprogram" (tak for det ord!) der hedder vm-ware,
> men der står ikke noget om hvordan det egentlig virker.....

Du skriver ikke så meget om, hvor meget du ved om computerteori, så det
er lidt svært at vide at vide, hvor detaljeret du vil have en
forklaring. Af hensyn til Axel skal jeg derfor først sige, at
nedenstående er en simplificeret forklaring.

Inden i din computer, både PC og Mac, sidder en central regneenhed
kaldet en CPU. Det er CPUen som primært afvikler programmerne på en
computer.

Nye moderne CPUer har en særlig funktionalitet til virtualisering. Den
funktionalitet gør det muligt for to eller flere operativsystemer at
deles om hardwaren i maskinen uden at det betyder en alt for stor
ydelsesnedgang.

Eet operativsystem er det primære, som er startet først. Det har direkte
adgang til al hardware. Et andet operativsystem er det sekundære, som er
startet efterfølgende. Det har direkte adgang til noget hardware, mens
adgangen til andet hardware kontrolleres af det primære system.

Det gør det muligt at to systemer deles om et enkelt tastatur, en enkelt
mus, en enkelt skærm, en enkelt printer, osv.

> ind i hinanden ser det ud til af beskrivelsen. Ser ud til at der via
> install af mindre program på en gl pc kan kables til mac - og af
> den vej bruge pc'ens programmer virtuelt

Du skal ikke kable til en gammel PC. Du skal slet ikke bruge en gammel
PC overhovedet.

Hvis man nu havde en gammel PC, kan man bruge et kabel til at overføre
sine gamle dokumenter og andre filer, som man vil bruge. Men det er ikke
et krav og har ikke noget med selve virtualiseringen at gøre.

> - har du prøvet at arbejde med windows virtuelt på mac? hvis
> ja - hvilken måde gjorde du det / hvilket virtualiseringsprogr.?

Ja. Bemærk at virtualisering er velkendt teknologi som har været anvendt
i årtier på diverse platforme.

Jeg har personligt afprøvet VMWare Fusion, Parallels og VirtualBox (samt
en eller flere mindre kendte programmer). Der er kun relativt små
forskelle mellem VMWare Fusion og Parallels, så der må du kigge rundt på
deres websites og se, hvad du bedst selv kan lide.

VirtualBox har den fordel at det er gratis, men det er måske ikke helt
lige så "poleret" som betalingsprogrammerne. Det kommer lidt an på, hvad
du er til.

> Ok. Tak! Men kæden hopper af for mig der....for hvis ikke
> xp er installeret på partion på mac'en kan et antivirusprogr.
> jo ikke installeres heller...

Jo, det kan det sagtens.

> hvordan skal det køres i praksis?

Du installerer programmet præcist som du plejer. Dvs. sæt CD'en med
programmet i drevet eller hent programmet fra nettet. Dobbeltklikken på
programmet og følg vejledningen.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 23-11-11 09:09

On 23-11-2011 03:25, Lone wrote:
> [...]

> harddisk? Måske jeg har overset noget i teksten......ret bøvlet
> at skulle have en pc igang ved siden af - så går det smarte

Når man starter VMware, simulerer den en ekstra computer, inde i den
eksisterende.
På denne, simulerede, computer kan man så installere f.eks. Windows.
Du kan se hvordan det ser ud i praksis på denne side:
http://www.downloadcrew.com/article/162-vmware_fusion (klik på
billedet), hvor det er tydeligt at der kører en Windows XP "inde i" OS X.

mvh
Jesper \