Offentlig Auktion
Fra : Lars L

Dato : 22-11-11 07:47

Hej,

Jeg har budt på en offentlig ejendom, hvor budrunden netop er sluttet.

Jeg afgav bud X

Kort efter budrunden var afsluttet, bliver jeg ringet op, og bliver
forelagt at mit bud ikke er højt nok, men hvis jeg forhøjer det med Y
kroner så vil buddet blive accepteret.

Jeg bliver en kende forundret, og spørger om vi i stedet er gået i en
reel forhandlingsrunde i stedet. Jeg bliver så forklaret, at det er der
ikke tale om. Jeg får forklaringen, at buddet er det eneste, men det
ikke er højt nok til at det kan accepteres, og vil blive forkastet i
byrådet.

I bund og grund kan jeg godt se pointen, de vil forsøge at spare en
yderligere budrunde. Men jeg forstår så ikke, hvorfor kommunen ikke
valgte at opstille et minimumsbud.

Uanset så synes jeg det er lidt speget, jeg går ud fra, men ved det
reelt ikke, at jeg har højeste og eneste bud (kan ikke se hvorfor de
ikke skulle tale sandt). Hvis ikke jeg har højeste bud er det jo helt galt.

Jeg må indrømme, at jeg ikke lige umiddelbart kan finde ud hvordan jeg
bør handle. Og om det kommunen er i gang med er helt efter bogen, jeg
føler mig presset til at give Y ekstra, da det stadig er en attraktiv
pris, men jeg er også tilbøjelig til at droppe det hele, og fortsatte
projektet andetsteds.

Venligst

Lars L

Fra : alexbo

Dato : 22-11-11 09:29

"Lars L" skrev

> [...]
> mig presset til at give Y ekstra, da det stadig er en attraktiv pris, men
> jeg er også tilbøjelig til at droppe det hele, og fortsatte projektet

Kommunen har formentlig forbeholdt sig retten til at forkaste alle bud, det
forhindrer den ikke i senere at sælge.
Hvis nu det havde været en åben auktion hvor du og en anden havde budt på
ejendommen og buddet var nået op i hvad kommunen forlanger så havde du synes
at prisen var attraktiv og købt.

Vil du have den ejendom og vil du betale prisen er hvad du skal tage
stilling til, ikke om du kan lide kommunens handlemåde.
Du synes den er uetisk, de synes selv at de giver en borger en ny mulighed.
Se det som udstrakt hånd og ikke som et forsøg på at afpresse dig.

Hvis dit bud blot blev afvist ville det logiske være at spørge kommunen om
hvilken pris de så forventede.

Hvorfor er mit bud afvist,
det er for lille
jamen hvor meget for lille
ca. 200.000 kr,
hvorfor skriver I så ikke til mig så jeg kan byde lidt mere?

Uanset om kommunen gør det ene eller andet, vil der kunne stilles spørgsmål
ved handlemåden.
Hvorfor presser de mig?
Hvorfor fortæller de mig ikke hvad de forlanger?

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars L

Dato : 22-11-11 10:02

Den 22/11/11 09.29, alexbo skrev:
> [...]
> spørgsmål ved handlemåden.
> Hvorfor presser de mig?
> Hvorfor fortæller de mig ikke hvad de forlanger?

Jeg er fuldt ud enig, og ja de har taget forbehold for at må afkaste
alle bud.

Der hvor jeg har mine forbehold, er at jeg tilbyder kommunen en reel
forretningsmulighed, og dette vil for at den kan realiseres kræve en
investering på et par millioner. Denne investering vil med stor
sandsynlighed ligge indenfor kommunen. Mit bud ligger under en million,
og den budforøgelse de beder om er meget begrænset. Først var jeg
tilbøjelig til blot at acceptere vilkårene, men efter lidt tanke
virksomhed (der jo altid er farlig) Blev jeg i tvivl om det etiske i dette.

Jeg mener det er forkert af kommunen ikke at indgå en direkte
forhandling med mig om ejendommen, i stedet for at diktere en ny pris.
Som de iøvrigt vil have jeg skal sende som officielt bud. Jeg har jo
sendt mit officielle bud.

Og så er jeg i tvivl om det ikke er imod normal offentlig
forretningspraksis.

Venligst

Lars L

Fra : alexbo

Dato : 22-11-11 10:37

"Lars L" skrev

> Først var jeg tilbøjelig til blot at acceptere vilkårene, men efter lidt
> tanke virksomhed (der jo altid er farlig) Blev jeg i tvivl om det etiske i
> dette.

Jeg synes slet ikke der kan blive noget etisk problem når der kun er to
parter, der er ingen trediepart der bliver snydt eller ikke får chancen for
at købe.

> Jeg mener det er forkert af kommunen ikke at indgå en direkte forhandling
> med mig om ejendommen,

Det har de jo lige præcis gjort, de har henvendt sig med deres pris, det kan
da ikke blive mere direkte.
"bliver jeg ringet op, og bliver forelagt at mit bud ikke er højt nok, men
hvis jeg forhøjer det med Y
kroner så vil buddet blive accepteret."

Jeg synes du ser spøgelser, ser uetisk opførsel og ond vilje hvor
der bare er tale om at du får et tilbud du kan tage eller lade være, måske
give et modtilbud.
Skriv til dem at du vil forhøje tilbuddet f.eks. med 2/3 af kommunens krav.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars L

Dato : 22-11-11 14:21

Den 22/11/11 10.36, alexbo skrev:
> [...]
> give et modtilbud.
> Skriv til dem at du vil forhøje tilbuddet f.eks. med 2/3 af kommunens krav.

Ja, jeg tror du har ret.

Afventer og ser hvad byrådet endeligt siger, så må jeg tage den derfra.

Tak for inputene,

Venligst

Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 22-11-11 23:40

On 22-11-2011 14:20, Lars L wrote:

> Afventer og ser hvad byrådet endeligt siger, så må jeg tage den derfra.
>
> Tak for inputene,
>
> Venligst
>
> Lars

Intet tyder på at kommunen har for mange brikker at flytte rundt med.

Det dummeste de har gjort er at fortælle dig, at dit bud var det eneste.
Så lad dem overveje om ekstra udgifter til en ny runde kan betale sig,
med risiko for at ingen byder, eller om de er bedst tjent med at lade
dig købe til den pris du allerede har budt. Hvorfor skulle de få bedre
bud ved en ny runde?

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign