Programmer i bugen
Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-11-11 05:11

Jeg kaster håndklædet i ringen og ser mig nødsaget til at installere
Windows 7 på min iMac. Navnet "VMware" erindrer jeg at have hørt, men er
det den eneste og bedste mulighed for dualboot og Win-on-Mac?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 22-11-11 06:53

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Jeg kaster håndklædet i ringen og ser mig nødsaget til at installere
> Windows 7 på min iMac. Navnet "VMware" erindrer jeg at have hørt, men er
> det den eneste og bedste mulighed for dualboot og Win-on-Mac?

Der er to måder at gøre det på, 1. mulighed:
Via et virtualiseringsprogram som:
Parallels
VMWare
Virtual Box(gratis-dog skal du selv lægge Windows til)

2. Mulighed:
Installér Windows via Bootcamp (ligger i Hjælpeprogrammer under
Programmer).
Der oprettes en ledig partition du kan installere Windows på, så knalder
du Win DVD skiven i DVD drevet og genstarter på den, her formattere du
og installere Win på den ledige partition.
I Leopard og Snow Leopard kan du installere Windows XP SP2 og nyrere
(Det SKAL være en født SP2 eller nyere for XP eller også skal du
slipstreame sådan en disk først!)
Du installere Bootcamp Tools fra en partiton på din Mac System DVD.
I Lion SKAL det være Windows 7. Omend den kan køre med tidligere
systemer installeret under Leopard og Snow Leopard, så kan de ikke
installeres. Bootcamp tilbyder her at hente og installere Bootcamp Tool
fra nettet hos Apple.
Processen er ligeud af landevejen.

--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-11 08:17

Jesper Ørsted <shefan@hotmail.com> wrote:

> Der er to måder at gøre det på, 1. mulighed:
> Via et virtualiseringsprogram som:
> Parallels
> VMWare
> Virtual Box(gratis-dog skal du selv lægge Windows til)

Det skal du nu ved dem alle ;)

> 2. Mulighed:
> Installér Windows via Bootcamp (ligger i Hjælpeprogrammer under
> Programmer).

Med mindre man har brug for top performance, f.eks. hvis man skal side
og lave 3D, Foto, video eller spil så giver en virtualiseret løsning
mest fleksibilitet.

/thomas

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 22-11-11 08:58

> [...]
>
> Med mindre man har brug for top performance, f.eks. hvis man skal side
> og lave 3D, Foto, video eller spil så giver en virtualiseret løsning

Så er der selvfølgelig den mulighed at benytte sig af begge muligheder
samtidigt:
Du installere Windows 7 i Bootcamp, installere Parallels 7, der kan
benytte sig af Bootcampinstallationen. Så kan du til alm. daglig brug
starte din Windows 7 som Parallels-virtualisering og når du har brug for
top performance kan du boote i Windows 7.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-11 09:47

> [...]
> starte din Windows 7 som Parallels-virtualisering og når du har brug for
> top performance kan du boote i Windows 7.

helt sikkert ... men det kan give et ekstra lag af kompleksitet, og du
skal læse manualen så du ikke dobbeltaktiverer dit windows produkt ..

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-11 11:18

Den 22/11/11 09.46, Thomas von Hassel skrev:

> helt sikkert ... men det kan give et ekstra lag af kompleksitet, og du
> skal læse manualen så du ikke dobbeltaktiverer dit windows produkt ..
>
> /thomas
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nej, nej nej..det kan I ikke! fy, fy skamme, skamme, slemme, slemme slut
forbudt! Men hvad så?

Først må jeg sige at jeg anbefaler en bootcamp installation. Ægte Windouz.

Når man installerer W7 så går den på nettet og aktiverer.
Lader man derefter Parallels eller VMWare køre den fra Mac systemet så
vil den aktivere igen!
Den fremkommer med at der er foretaget hardwareændringer således at der
skal en ny aktivering til.(de virtuelle maskiner ændrer på
hardwaresammensætningen)
Starter man den så fra bootcamp opstart, så vil den aktivere igen og
næste gang man starter den virtuelle maskine op vil den aktivere igen!
Så man kan købe en ny W7 hver gang den skal startes op!

Så det kan ikke lade sig gøre uden hackning.
Skulle man gøre det legalt, så skulle man have 2 W7. En i Bootcamp og en
anden installeret i Mac systemet i en virtuel maskine.

mvH
jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-11 12:35

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> næste gang man starter den virtuelle maskine op vil den aktivere igen!
> Så man kan købe en ny W7 hver gang den skal startes op!

Jo, det kan man faktisk godt, men det kræver du læser manualen ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-11 13:41

Den 22/11/11 12.35, Thomas von Hassel skrev:

> Jo, det kan man faktisk godt, men det kræver du læser manualen ...

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

.....som gavmildt oplyser at man da bare kan.....?

mvH
Jens

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 22-11-11 13:33

> helt sikkert ... men det kan give et ekstra lag af kompleksitet, og du
> skal læse manualen så du ikke dobbeltaktiverer dit windows produkt ..
>
> /thomas

1. Jeg har ikke læst nogen manual
2. Jeg er ikke blevet bedt om at re-aktivere Win 7

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-11 14:45

Den 22/11/11 13.32, Jesper Ørsted skrev:
> Thomas von Hassel<thomas@elements.dk> wrote:

> 1. Jeg har ikke læst nogen manual
> 2. Jeg er ikke blevet bedt om at re-aktivere Win 7
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvilket kunne tyde på at du har en Corporate Version.

MvH
Jens

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 22-11-11 20:29

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Hvilket kunne tyde på at du har en Corporate Version.
>
> MvH
> Jens

Det er en Ultimate Version.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-11 16:15

> 1. Jeg har ikke læst nogen manual
> 2. Jeg er ikke blevet bedt om at re-aktivere Win 7

Så har du gjort det i den rigtige rækkefølge ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-11 20:39

Den 22/11/11 16.15, Thomas von Hassel skrev:

> Så har du gjort det i den rigtige rækkefølge ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

I stedet for at hylde dig i mystik, kunne du så ikke tage sagen op seriøst?

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-11 20:43

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> I stedet for at hylde dig i mystik, kunne du så ikke tage sagen op seriøst?

Gerne, hvis jeg havde nylig erfaring med Paralells .. det er derfor jeg
skriver at man skal læse manualen, der står det hele step by step.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-11 21:31

Den 22/11/11 20.43, Thomas von Hassel skrev:

> Gerne, hvis jeg havde nylig erfaring med Paralells .. det er derfor jeg
> skriver at man skal læse manualen, der står det hele step by step.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Der er ingen løsning! her er Parallels "forklaring":

We have explained the issue and what we believe the Licensing behind
it is. There is little point discussing this further in a support forum
since if the licensing is, in fact, as we interpreted, this is not
something that Support can "Fix". The only resolution that would allow
you to use one copy of Windows on two computers (Virtual or Physical)
would be to change the Windows Licensing which Support has no
authorization to do.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-11 21:52

> [...]

> you to use one copy of Windows on two computers (Virtual or Physical)
> would be to change the Windows Licensing which Support has no

Ok, så var det nok alligevel VMware. Her er fra deres dokumentation:

"Note
Windows reactivation complications can occur if you do not install
VMware Tools. In such a case, if you reactivate Windows in your Boot
Camp virtual machine, and subsequently boot your Boot Camp partition
natively, you will be prompted to reactivate Windows. Reactivating
Windows in your native Boot Camp partition will result in your Boot Camp
virtual machine requiring reactivation the next time you power it on,
and so forth. Installing VMware Tools solves this problem."

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-11 22:08

Den 22/11/11 21.51, Thomas von Hassel skrev:
> [...]

> virtual machine requiring reactivation the next time you power it on,
> and so forth. Installing VMware Tools solves this problem."

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det kunne så blive afgørende for valget mellem Parallels og VMWARE.

mvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-11 08:17

> [...]

> Windows 7 på min iMac. Navnet "VMware" erindrer jeg at have hørt, men er
> det den eneste og bedste mulighed for dualboot og Win-on-Mac?

Det er min favorit, men der er alternativer.

Må man spørge hvad du skal køre under windows ?

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-11-11 09:34

Den 22/11/11 08.17, Thomas von Hassel skrev:

> Det er min favorit, men der er alternativer.
>
> Må man spørge hvad du skal køre under windows ?

Først og fremmest MS Office (Excel). Firmaet kører med Excel for Mac
2011 på engelsk. For det første er Excel ekstremt langsom på Mac (og det
er ikke kun noget /jeg/ siger) og for det andet sidder formelsyntakser
på dansk så dybt i flæsket på mig, at det er et dagligt irritationsmoment.

Jeg har en Windows 7 disk til både 32 og 64 bit, samt en Office
Corporate Edition - alt naturligvis med gyldige licenser.

Dernæst håber jeg at kunne genoptage min interesse for slægtsforskning
her i vinter og det program jeg har brugt i årevis og har ufattelige
mængder af data i, findes kun til Windows.

Nå ja, når muligheden så er der, skal jeg da nok støde på noget mere hen
ad vejen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-11-11 09:47

> [...]

> mængder af data i, findes kun til Windows.
>
> Nå ja, når muligheden så er der, skal jeg da nok støde på noget mere hen

Ok, så er der ingen grund til at begynde at rode med Bootcamp.

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-11-11 10:09

[snip]

> Ok, så er der ingen grund til at begynde at rode med Bootcamp.

Jeg vil bruge den løsning der sparker mest røv på Excel. Jeg ved ikke
hvorfor den er så særskilt langsom på Mac og hvad det er den får for
lidt af (ram, processorkraft og.l.).

Jeg har en næsten ny iMac og OS X 10.6.8. Skal jeg så installere Windows
i 32 eller 64 bit? 64, ja?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Esben

Dato : 22-11-11 12:00

> [...]

> lidt af (ram, processorkraft og.l.).
>
> Jeg har en næsten ny iMac og OS X 10.6.8. Skal jeg så installere Windows

Jeg er personligt imponeret over den nyeste VMWare Fusion. Kører dog kun
XP så du kan ikke helt oversætte performance. Til gengæld sidder jeg på
en bedaget maskine...

vh esben

dbaremig@udeladget2net.dk
udelad udelad

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-11-11 19:10

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Jeg har en næsten ny iMac og OS X 10.6.8. Skal jeg så installere
> Windows i 32 eller 64 bit? 64, ja?

64-bit kræver mere RAM end 32-bit.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-11-11 06:36

Den 22/11/11 19.09, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111122 skrev:

> 64-bit kræver mere RAM end 32-bit.

Det afgør sagen: jeg vælger 64'eren. Jeg har /alt/ for meget RAM i min
maskine, så her er en enestående mulighed for at få noget af den brugt.

Meneeeeh ... det kan vel ikke passe at det er den eneste forskel på de
to udgaver?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-11 08:57

Hej,

> Meneeeeh ... det kan vel ikke passe at det er den eneste forskel på de
> to udgaver?

Den store forskel ligger jo i selve navnet. Den ene kører i 64-bit, den
anden i 32-bit.

Hvis du skal køre programmer, som har en fordel ud af at køre i 64-bit,
vil du opleve den fordel ved at installere 64-bit (ja, det er svært at
være mere specifik, når man ikke ved, præcist hvilke programmer, du
skal bruge).

Hvis du har perifere enheder med drivere kun til enten 32-bit eller
64-bit systemet, kan du lade det afgøre dit valg.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-11-11 09:07

Den 23/11/11 08.57, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]

> vil du opleve den fordel ved at installere 64-bit (ja, det er svært at
> være mere specifik, når man ikke ved, præcist hvilke programmer, du skal

Det skrev jeg faktisk i et svar til Thomas for et døgn siden: Primært Excel.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-11 09:18

Hej,

> Det skrev jeg faktisk i et svar til Thomas for et døgn siden: Primært
> Excel.

Så kommer det an på, hvad det er for programmer, du skal køre inden i
din Excel.

Hvis du ikke har nogen avancerede programmer der skal køre inden i din
Excel, så vil jeg sige at det er stort set hip som hap om du vælger
32-bit eller 64-bit.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-11-11 09:29

Den 23/11/11 09.18, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]

> Hvis du ikke har nogen avancerede programmer der skal køre inden i din
> Excel, så vil jeg sige at det er stort set hip som hap om du vælger

Programmer i Excel?

Mit probelm i Mac-udgaven er, at simple opgaver som sortering, betinget
formattering m.m. tager ekstremt lang tid. Flere minutter faktisk og det
kan jeg jo ikke være tjent med mange gange om dagen.

Der er tale om helt almindelige flade regneark - ikke noget med 3D,
pivot-tabeller og lignende. Arkene har 12 kolonner og p.t. op til 26.000
rækker, hvilket måske lyder af meget, men det burde ikke være et problem
i 2011, vil jeg mene.

Mange kender problemet, men ingen af de steder jeg har læst og/eller
spurgt kender en løsning. Excel-Mac sutter bare, er konklusionen derude.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-11 15:15

Hej,

> Programmer i Excel?

Ja, du kan have programmer i et Excel-ark.

> Mit probelm i Mac-udgaven er, at simple opgaver som sortering, betinget
> formattering m.m. tager ekstremt lang tid. Flere minutter faktisk og det
> kan jeg jo ikke være tjent med mange gange om dagen.

Det lyder som en fejl, og ikke som noget "almindeligt". Hvis du kan leve
uden Excel, så brug et konkurrerende produkt. Hvis du har betalt for din
Excel til Mac licens, så opret en supportsag / klag til Microsoft.

Hvis du vælger Windows-løsningen, er der ikke tale om noget avanceret
behov, som stiller særligt krav til 64-bit.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-11 22:15

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Ja, du kan have programmer i et Excel-ark.

> Det lyder som en fejl, og ikke som noget "almindeligt".

Nemlig ... jeg jonglerer en gang imellem med ret store excel filer
(database udtræk som skal "masseres" inden de skal videre i systemet) og
oplever ikke at Excel er specielt langsom (hverken 2011 eller 2008
udgaven)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-11-11 22:45

> [...]
> virtual machine requiring reactivation the next time you power it on,
> and so forth. Installing VMware Tools solves this problem."

Det hjalp nu ikke her. Der skulle genaktiveres via telefon.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-11-11 08:20

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Det afgør sagen: jeg vælger 64'eren. Jeg har /alt/ for meget RAM i min
> maskine, så her er en enestående mulighed for at få noget af den
> brugt.

Dig om det. Du kan se på pakken hvad Microsoft synes er minimum.

> Meneeeeh ... det kan vel ikke passe at det er den eneste forskel på de
> to udgaver?

Nejda, men det er ikke nogen du vil møde i praksis.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-11-11 19:14

> [...]

> betinget formattering m.m. tager ekstremt lang tid. Flere minutter
> faktisk og det kan jeg jo ikke være tjent med mange gange om dagen.

Og har du fundet ud af hvorfor?

Du har jo betalt for din software - så er det vel tiden at plage
Microsoft om support...