Oplysninger om nulevende personer
Fra : Preben

Dato : 21-11-11 23:42

På dette link:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,24.0.html#new
nævnes det, at man ikke må offentliggøre oplysninger om nulevende personer
i et slægtstræ.
Gælder det også personernes navne? Gælder det deres fødselsår? Hvad
omfatter det egentligt, og hvad er et lovgrundlaget?

--
mvh/Preben

Fra : Toke Nørby

Dato : 23-11-11 09:52

Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

> [...]
>Gælder det også personernes navne? Gælder det deres fødselsår? Hvad
>omfatter det egentligt, og hvad er et lovgrundlaget?

Hej Preben,
Det må være et oplagt spørgsmål at stille i dk.videnskab.jura
Der må være flere undtagelser, for oplysning om bopæl for de fleste
danskere kan jo findes på Krak og der står navnene jo også.

Hvordan mon aviserne ville håndtere sådanne oplysninger, hvis ikke de
måtte offentliggøres på avisernes netsider?

Jeg er også nysgerrig - og følger med i juragruppen, så spørg der!
Mvh
Toke
--
Toke.Norby@Norbyhus.dk
Læs om "Skivearket" og "Skibsgrisens Flugt"

Fra : Preben

Dato : 23-11-11 10:41

Den 23.11.2011 kl. 09:51 skrev Toke Nørby <Toke.Norby@norbyhus.dk>:

> [...]
> måtte offentliggøres på avisernes netsider?
>
> Jeg er også nysgerrig - og følger med i juragruppen, så spørg der!

Det gør jeg.

--
mvh/Preben

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-11 17:28

Hej

http://www.datatilsynet.dk/borger/slaegtsforskning/
--
Hilsen
Knud Aagaard

Fra : ehn

Dato : 23-11-11 13:57

On Mon, 21 Nov 2011 23:42:28 +0100, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:
> [...]
>Gælder det også personernes navne? Gælder det deres fødselsår? Hvad
>omfatter det egentligt, og hvad er et lovgrundlaget?

Datatilsynet skriver herom:

Persondatalovens § 6, indeholder forskellige regler for, hvornår
registrering, videregivelse og anden behandling af "almindelige"
ufølsomme oplysninger må ske.

Behandling kan bl.a. ske hvis

den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke hertil, eller
hvis
slægtsforskerens interesse i behandlingen vejer tungere end
hensynet til den registrerede.

Spørgsmålet om, hvornår slægtsforskerens interesse vejer tungere end
hensynet til den registrerede, skal afgøres ud fra en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfælde.

Det er som udgangspunkt slægtsforskeren, der selv må vurdere, om
oplysningerne lovligt kan offentliggøres uden samtykke fra de
registrerede personer.

Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietræ med
ganske ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår
kan offentliggøres på internettet uden samtykke.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Preben

Dato : 23-11-11 17:10

Den 23.11.2011 kl. 13:56 skrev ehn <ehelmer@email.invalid>:

[klip]
> Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietræ med
> -------------------------------------------------------------------------------------------
> ganske ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår
> -------------------------------------------------------------------------------------------------
> kan offentliggøres på internettet uden samtykke.

Tak for svaret. Jeg går ud fra, at ovenstående er et citat. Har du et link
til dette citat?

--
mvh/Preben

Fra : ehn

Dato : 23-11-11 17:38

On Wed, 23 Nov 2011 17:09:53 +0100, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:
>Den 23.11.2011 kl. 13:56 skrev ehn <ehelmer@email.invalid>:
>
>[klip]
>
>Tak for svaret. Jeg går ud fra, at ovenstående er et citat. Har du et link
>til dette citat?

Ja,
http://www.datatilsynet.dk/borger/slaegtsforskning/

men det er nu nemt at finde det med Google

ehn

Fra : Preben

Dato : 23-11-11 17:49

Den 23.11.2011 kl. 17:38 skrev ehn <ehelmer@email.invalid>:

> Ja,
> http://www.datatilsynet.dk/borger/slaegtsforskning/
>
> men det er nu nemt at finde det med Google

Tak for linket.

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 23-11-11 17:49

Den 23.11.2011 kl. 17:28 skrev knud aagaard <knud.aagaard_gmail.com>:

> http://www.datatilsynet.dk/borger/slaegtsforskning/

Tak.

--
mvh/Preben