Apropos country
Fra : Jan Kronsell

Dato : 22-11-11 00:35

Så hørte jeg forleden australske Clelia Adams, som jeg ikke kendte i
forvejen, men hun er faktisk ret spændende. Her med Uncle Tony's Utel.
http://www.youtube.com/watch?v=q4bP_PIRoUU

Og så har jeg har i det seneste par dage lyttet til ca. 25 eller flere
varianter af The Wreck of the Old 97, der handler om en togulykke i
Danville, Virginia den 27. september 1903. Jeg har været rundt om mange
tidsaldre, fra den allerførste indspilning med Henry Whitter fra 1923 til
udgaver fra 2010. Sangen har egentlig 10 vers, men jeg har aldrig hørt
indspilninger, der har dem alle med. De fleste nøjes med fem; versene 3, 4,
5, 6 og 10. Her er fem versioner, og jeg lægger ud med Vernon Dalharts
version fra 1924, som blev den første plade i USA, der solgte over 1 million
eksemplarer.
http://www.youtube.com/watch?v=dr3afP13L3k

I 1958 blev nummeret indspillet af Carolyn Hester, der ellers var mest kendt
som folkesanger. I følge nogle kilder spillede Buddy Holly guitar på
indspilningen, mens andre kilder mener at han medvirkede på andre numre på
pladen, men ikke på dette. I slutningen af 60'erne og begyndelsen af 70'erne
forsøgte Hester sig i den psykedeliske genre, men uden større held. Her er
hun så med sin, lidt specielle version af klassikeren:
http://www.youtube.com/watch?v=Z_YU26RT4PY

Hank Williams III, søn af Hank Williams Jr. og sønnesøn af Hank Williams
indspillede sin version af nummeret i 2002 på Dressed in Black, a Tribute to
Johnny Cash album, hvor også 20andre kunstnere gav deres bidrag. En noget
anderledes version.
http://www.youtube.com/watch?v=GjGTr3soMeM

Den næste version, som jeg valgt at bringe, er med en countrymusikkens store
navne. Nej ikke Johhny Cash, som også har lavet en fremragende version af
denne sang, men derimod Charlie Louvin, der desværre døde i januar i år.
Selv om Louvin har været med i countrymusikken siden 50'erne, var han
allerede aktiv som sanger omkring 1935, hvor han sang gospel med sin bror.
Selv om han var en ældre herre (83 år), var han aktiv til det sidste, og
denne indspilning er fra 2008. Stemmen er blevet lidt slidt, men det er
stadig god musik:
http://www.youtube.com/watch?v=4w2Gz-OOzw0

Her er hele teksten, hvis nogen ønsker den. Den sidste version kommer effter
denne.

On one cloudless morning I stood on the mountain,
Just watching the smoke from below,
It was coming from a tall, slim smokestack
Way down on the Southern railroad.

It was 97, the fastest train
Ever ran the Southern line,
All the freight trains and passengers take the side for 97,
For she's bound to be at stations on time.

They gave him his orders at Monroe, Virginia,
Saying, "Stevie, you're way behind time.
This is not 38, but it's Old 97,
You must put her into Spencer on time."

He looked 'round and said to his black greasy fireman,
"Just shovel in a little more coal,
And when I cross that old White Oak Mountain
You can just watch Old 97 roll."

It's a mighty rough road from Lynchburg to Danville,
And the lie was a three-mile grade,
It was on that grade that he lost his air brakes,
And you see what a jump that she made.

He was going down the grade making 90 miles an hour,
When his whistle began to scream,
He was found in that wreck with his hand on the throttle,
He was scalded to death by the steam.

Did she ever pull in? No, she never pulled in,
And at 1:45 he was due,
For hours and hours has the switchman been waiting
For that fast mail that never pulled through.

Did she ever pull in? No, she never pulled in,
And that poor boy must be dead.
Oh, yonder he lays on the railroad track
With the cart wheels over his head.

97, she was the fastest train
That the South had ever seen,
But she run so fast on that Sunday morning
That the death score was numbered 14.

Now, ladies, you must take warning,
From this time now and on.
Never speak harsh words to your true loving husband.
He may leave you and never return.

PS! Nummeret er også indspillet i et dansearragement af Carl Fenton i 1931.
http://www.youtube.com/watch?v=5ydojap32q0

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-11-11 14:03

On 22-11-2011 00:34, Jan Kronsell wrote:

> Og så har jeg har i det seneste par dage lyttet til ca. 25 eller flere
> varianter af The Wreck of the Old 97, der handler om en togulykke i
> Danville, Virginia den 27. september 1903.

Tak for dine links og uddybende tekst.
Næsten alt af værdi har en historie.

I 1987-88 kørte jeg dagligt mellem Slagelse og København.
Et af disse toge efter mig forulykkede mellem Sorø og Slagelse, og
ligeså mange som i Danville 1903, blev dræbt.
Stadigvæk, når jeg engang i mellem er i Jylland, kan jeg se 'arret' i
skoven, hvor togvognene væltede ned.
Det burde have været mindet med en sang.

Hilsen Henning.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-11 17:14

Henning Jensen wrote:

> [...]
> skoven, hvor togvognene væltede ned.
> Det burde have været mindet med en sang.

Tja, jeg skulle have været med det lyntog, der forulykkede ved Ejby (ved
Odense), men fik aftalen på Blindeinstituttets øjenklinik ændret til
måneden efter...

mvh. Erik Richard

Fra : Eva Schmidt

Dato : 22-11-11 17:30

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> skoven, hvor togvognene væltede ned.
> Det burde have været mindet med en sang.

Jeg siger også tak for nogle gode links og ikke mindst medfølgende
kommentarer.

Der er lavet flere sange indenfor country-genren, der bygger på virkelige
begivenheder.

Her Alan Jackson med en sang om 11/09 2001

"When the world stopped turning"
http://www.youtube.com/watch?v=TpZJD6deEGc

mvh Eva

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-11-11 04:04

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skoven, hvor togvognene væltede ned.
> Det burde have været mindet med en sang.

Hej Henning

Ellers en god forklaring, og uddybning af The wreck of the old 97...

Der er dog en ting jeg ikke helt forstår.....

Hvorfor skal du til Jylland, for at se arret i skoven, hvor vognene væltede,
når dette skulle være sket mellem Sorø & Slagelse ????. Begge ligger da mig
bekendt på Sjælland

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-11-11 07:58

On 23-11-2011 04:04, Benny Mortensen wrote:

> Hvorfor skal du til Jylland, for at se arret i skoven, hvor vognene væltede,
> når dette skulle være sket mellem Sorø& Slagelse ????. Begge ligger da mig
> bekendt på Sjælland

Jeg har venner der er flyttet til Jylland og som jeg ofte besøger.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 23-11-11 08:21

> Jeg har venner der er flyttet til Jylland og som jeg ofte besøger.
>
> Henning.

Hører i så rigtig Henning Jensen-musik, sammen med et Henning Jensen ungt
publikum?

http://www.youtube.com/watch?v=N9bqitU3bLU&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-11 17:07

Jan Kronsell wrote:
> [...]
> versene 3, 4, 5, 6 og 10. Her er fem versioner, og jeg lægger ud med
> Vernon Dalharts version fra 1924, som blev den første plade i USA, der

Ja, 'The Wreck Of The Old 97' er næsten et 'must' for enhver country
sanger, og det, du skriver, stemmer meget godt overens med det, jeg jeg
har bemærket eller finde ud af.

Mht. indspilninger med den fulde tekst, så mener jeg, Cisco Houston
lavede den i beg. af 1950 eller 1952 på den ene af to 25 cm LP plader
med titlen "Songs From The Railroad" og "900 Miles And Other R.R. Songs"
- begge udgivet på 'Folkways'. Jeg har den første på en gl. MC, men der
er det den forkortede version. Jeg har forgævesw søgt efter den anden
både på nettet og gennem bibliotekernes musiktjeneste og gennem Library
Of Congress' store samling. Det eneste tilgængelige, jeg har kunnet
finde, som stadig kan købes, er en samling med en slags greatest hits,

Lige et par links med Cisco for dem, der måske ikke kender ham...
Sonny Terry, Alek, Woody Guthrie, Cisco Houston - Glory
http://www.youtube.com/watch?v=gPit0Xpc1QA
Born 100,000 Years Ago - Cisco Houston
http://www.youtube.com/watch?v=XZurTHdsGzU
Saint James Infirmary - Cisco Houston
http://www.youtube.com/watch?v=06BoBdzI7Lc

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Kronsell

Dato : 22-11-11 19:06

[...]

Tak for info. JKeg vil se om jeg kan finde den et sted.

Jan