Mere RAM end "loven" tillader!?
Fra : Per

Dato : 21-11-11 20:30

Jeg har en MacBook (late 2008). Apple angiver at den max kan tage 2x2GB
RAM. Jeg kunne forfærdelig godt tænke mig at have mere end det! Fornylig
fandt jeg disse beskrivelser:

http://www.macuser.de/forum/f10/wieviel-welcher-ram-339329/
http://www.barefeats.com/mbpp11.html

De mener at man kan putte 2 + 4 GB i denne MacBook.
Det lyder godt, men er det OK?
Hvad siger I her til det?
mvh Per

Fra : Øyvind Rise

Dato : 21-11-11 20:44

Per <nussetroll@yahoo.de> wrote:

> [...]
> http://www.barefeats.com/mbpp11.html
>
> De mener at man kan putte 2 + 4 GB i denne MacBook.

Er det en MacBook Pro du har?

> Det lyder godt, men er det OK?
> Hvad siger I her til det?

Ifølge denne artikkelen vil ikke maskinen nyttegjøre seg det ekstra
minnet (RAM), selv om den gjenkjenner totalmengden. Kan ligge en
begrensing i firmware.

<http://www.macrumors.com/2008/10/24/new-macbook-pro-does-not-support-8g
b-ram-for-now/>

--
Øyvind Rise

Fra : Esben

Dato : 21-11-11 21:36

Øyvind Rise <oyvind.rise@bio.uio.no> wrote:

> [...]
>
> Ifølge denne artikkelen vil ikke maskinen nyttegjøre seg det ekstra
> minnet (RAM), selv om den gjenkjenner totalmengden. Kan ligge en

8 GB = 2x4 GB kan den tage.

Mactracker.ca er din ven!

vh esben

dbaremig@udeladget2net.dk
udelad udelad

Fra : Per

Dato : 22-11-11 18:25

det er en MacBook 13.3-inch Late 2008

> 8 GB = 2x4 GB kan den tage.
>
> Mactracker.ca er din ven!

fint program, jeg har downloadet det.

Ja, du har faktisk ret. De skriver således:

Maximum RAM: 8.0 GB (Actual) 4.0 GB (Apple)

Hvilket jo lyder meget godt. Men er der nogen risiko for "hvad ved jeg"?
Og hvor tilforladelige er disse informationer?
Er der nogen her der selv har prøvet at putte "for meget" RAM i?

hilsen Per

Fra : Kurt Brixen

Dato : 22-11-11 22:45

On 2011-11-22 17:25:03 +0000, Per said:

> [...]
> Og hvor tilforladelige er disse informationer?
> Er der nogen her der selv har prøvet at putte "for meget" RAM i?

Prøv at tjekke på crucial.com hvad de siger. Der er et program til
download, som tjekker maskinen og anbefaler opdatering.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Per

Dato : 23-11-11 17:19

> Prøv at tjekke på crucial.com hvad de siger. Der er et program til
> download, som tjekker maskinen og anbefaler opdatering.

Tak for link´en!

De siger 2x2GB max. Men det henter de jo også fra de officielle
informationer.
Mit spørgsmål er jo om der er nogen risiko ved at sætte 2x4GB i.
/Per

Fra : Esben

Dato : 24-11-11 10:18

> [...]
> informationer.
> Mit spørgsmål er jo om der er nogen risiko ved at sætte 2x4GB i.

otherworldcomputing.com er nok dem der er bedst til at oplyse om
produkter uden for apples anbefalinger - det betyder ikke du behøver at
købe hos dem

vh esben

dbaremig@udeladget2net.dk
udelad udelad

Fra : Per

Dato : 24-11-11 14:35

> otherworldcomputing.com er nok dem der er bedst til at oplyse om
> produkter uden for apples anbefalinger - det betyder ikke du behøver at
> købe hos dem

Tak for link´en!
Også de angiver at 8GB skulle gå, efterhånden må jeg vel være
overbevist!
Men hvilken RAM skal jeg købe? Hvilket firma har best kvalitet?
Jeg har fundet et tilbud på 2x2 4GB RAM fra Samsung til ca. 330 kr (45
euro).
Har I synspunkter på det?
/Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-11 18:05

> [...]
> Men hvilken RAM skal jeg købe? Hvilket firma har best kvalitet?
> Jeg har fundet et tilbud på 2x2 4GB RAM fra Samsung til ca. 330 kr (45

Ja, de bliver lavet på samme fabrik alligevel så køb hvad der passer
mht. specs og pris

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 24-11-11 10:25

On Wed, 23 Nov 2011 17:18:45 +0100, <Per> wrote:
> Mit spørgsmål er jo om der er nogen risiko ved at sætte 2x4GB i.

Nesj, verste som skjer er vel at den ikke vil boote. Jeg har en MBP15
Unibody (late 2008) som opprinnelig var max 4, men jeg har oppgradert
den til 8 uten problemer (om man ser bort i fra at ene rambrikken
sluttet å fungere etter noen uker, men det var mest sannsynlig
rambrikkens feil).

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Per

Dato : 24-11-11 14:35

> [...]
> den til 8 uten problemer (om man ser bort i fra at ene rambrikken
> sluttet å fungere etter noen uker, men det var mest sannsynlig

Ja det var vel også det jeg selv tænke. Ville bare for en sikkerheds
skyld høre en andens mening om det!
/Per